Technologie, Verdieping 07-03-19 | 4035 keer gezien

Optimaal energie benutten dankzij slimme i-ELOOP

Mazda streeft met zijn modellen naar de ultieme combinatie van duurzaamheid en rijplezier. Zo introduceerde Mazda in 2012 al het i-ELOOP, een regeneratief remsysteem dat energie terugwint.

Een moderne auto heeft heel veel elektronica aan boord. Denk aan alle veiligheidsvoorzieningen, de verlichting en het infotainmentsysteem. Om al die technologie van elektriciteit te voorzien, zijn de meeste auto’s uitgerust met een dynamo die wordt aangedreven door de motor. Als de dynamo flink moet werken om alle systemen van stroom te voorzien, verbruikt de motor ongeveer 10% meer brandstof. Ook neemt de aandrijvingskracht van de motor daardoor af.

Terugwinnen van ‘verloren’ energie

Om dit te compenseren, ontwikkelde Mazda een intelligent systeem dat via een speciale wisselstroomgenerator energie terugwint: i-ELOOP. Tijdens het rijden is i-ELOOP uitgeschakeld, zodat de motor zonder weerstand kan werken. Als het gaspedaal wordt losgelaten en de auto begint te vertragen, zet i-ELOOP direct kinetische energie om in elektriciteit.

Condensator

Het unieke i-ELOOP-systeem maakt gebruik van een condensator, omdat dit elektrische systeem kortstondig grote hoeveelheden elektriciteit kan opslaan en terugleveren. De energie in de condensator wordt gebruikt voor de airconditioning, het audiosysteem en tal van andere elektrische componenten. Indien nodig wordt ook de reguliere accu opgeladen. Dit alles resulteert in een brandstofbesparing tot 10%, terwijl het potentieel van de motor volledig kan worden benut.

Benieuwd welke andere technologieën bijdragen aan efficiëntie en krachtige prestaties? Lees hier meer over de innovaties van Mazda.

Misschien vind je dit ook leuk