Europese bandenlabel vernieuwd: dit moet je weten
De Europese Unie wil dat automobilisten meer rekening houden met brandstofbesparing en veiligheid bij de keuze van nieuwe autobanden. Daarom is per 1 mei 2021 een nieuw bandenlabelsysteem ingevoerd om consumenten beter te informeren over de prestaties van de band, zodat een meer kosteneffectieve en milieuvriendelijke beslissing kan worden genomen. Lees hier wat het nieuwe bandenlabel allemaal inhoudt.
Nieuwe autobanden die in de Europese Unie worden verkocht, zijn al sinds 2012 verplicht voorzien van een bandenlabel. Dit is een soort energielabel waarmee je in één oogopslag een idee krijgt van de rolweerstand (die het brandstofverbruik van de auto beïnvloedt), de grip op nat wegdek en de geluidsproductie van de band.
Een van de doelen van het bandenlabel is om consumenten aan te moedigen om de beste band te kiezen. Hoe meer mensen kiezen voor een stillere, veiligere en zuinigere band, hoe beter dat is voor de leefomgeving, de verkeersveiligheid en het milieu. Volgens de EU heeft het bandenlabel echter onvoldoende effect gehad op de bandenkeuze van automobilisten. Het vernieuwde bandenlabel, met relevante en heldere informatie die ook eenvoudiger is te vergelijken, moet daar nu verandering in brengen.
Het nieuwe bandenlabel maakt deel uit van het klimaatbeleid van de EU. De banden zijn immers verantwoordelijk voor 20 tot 30% van het energieverbruik van een auto. Dit komt voornamelijk door de rolweerstand. Een beperking van de rolweerstand zou een aanzienlijke bijdrage leveren aan de verdere uitstootreductie van het gehele Europese wagenpark.
LEES OOK: Zomerbanden, winterbanden of all-season banden: welke moet je hebben?
Wat staat op het label?
Het bandenlabel richt zich op de drie belangrijkste eigenschappen van een autoband: de rolweerstand die het energieverbruik van de auto beïnvloedt, de grip op nat wegdek en de geluidsproductie.
De prestaties ten aanzien van brandstofefficiency en grip op nat wegdek worden aangeduid met een A, B, C, D of E, oplopend van goed tot slecht. De geluidsproductie wordt aangeduid in het aantal decibel, gemeten bij een snelheid van 80 km/u. De decibelwaarde wordt bij het nieuwe bandenlabel getoond in combinatie met een A, B of C. Daarbij zijn banden in de geluidsklasse A ten minste 3 dB stiller dan de wettelijke grens.
Ook nieuw zijn de pictogrammen die aangeven of de band officieel gekwalificeerd is als winterband met sneeuwgrip (sneeuwvloksymbool) volgens de nieuwste EU-typegoedkeuringsnormen en/of als winterband met grip op ijs (symbool van een berg) volgens de nieuwste ISO-norm.
Zorg voor een correcte bandenspanning
De prestaties van de band zoals vermeld op het bandenlabel zijn uitsluitend van toepassing bij de juiste bandenspanning, waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. De bandenspanning is van grote invloed op alle aspecten van het bandenlabel.
Bij een te lage bandenspanning neemt het energieverbruik van de auto substantieel toe vanwege de verhoogde rolweerstand van de band. De geluidsproductie zal daardoor ook toenemen. Bij een onjuiste bandenspanning maakt de band ook verkeerd contact met het wegdek, wat resulteert in minder grip en een langere remweg in alle omstandigheden.
Verplicht informatie delen
Het nieuwe bandenlabel is verplicht voor alle nieuwe autobanden die per 1 mei 2021 binnen de Europese Unie worden aangeboden. Banden van vóór 1 mei 2021 die nog op voorraad liggen, mogen nog wel met het oude label verkocht worden.
Tevens is de verkopende partij nu verplicht om alle informatie van alle aangeboden banden vooraf te delen met consumenten. Zo kun je op de website van Mazda per model bekijken met welke banden en bandenlabels de auto’s nieuw geleverd worden.
Op het nieuwe bandenlabel staat nu ook een QR-code. Die linkt naar de centrale Europese EPREL-database met alle productinformatie van alle banden. EPREL staat voor European Product Registry for Energy Labelling. Deze database is beschikbaar als ‘open data’ voor vergelijkingswebsites.