Ontspanning, Rijplezier 22-04-22 | 2213 keer gezien

Autoweek test de Mazda CX-30 vs. de Nissan Qashqai

De Mazda CX-30 is ‘de middelste’ in het crossover aanbod van Mazda en neemt daarmee een plek in tussen de Mazda CX-3 en de Mazda CX-5 in. De Mazda CX-30 is leverbaar met de revolutionaire e-Skyactiv X benzinemotor met de kracht en efficiency van een dieselmotor. De e-Skyactiv X motor combineert de beste eigenschappen van zowel een benzine- als een dieselmotor: een hoog vermogen, een mooie koppelopbouw en een heel directe respons op het gaspedaal. Een zuinige, krachtige motor, waarmee je profiteert van een snelle acceleratie en fantastisch rijgedrag, met een lagere CO2-uitstoot.

Voor deze rijtest heeft Autoweek de Mazda CX-30 e-Skyactiv X met 186 pk en de 6-traps automaat getest tegenover de nieuwe Nissan Qashqai, een interessante rijtest in een zwaarbevochten segment. Benieuwd welke auto als beste uit de test gekomen is? Lees dan snel verder.

Interieur

Autoweek is te spreken over het gebruik van materiaal en het afwerkingsniveau van het interieur van de Mazda CX-30.

“Bij Mazda hebben ze de interieurinrichting nog iets beter voor elkaar dan bij Nissan. Zowel de gebruikte materialen als het afwerkingsniveau van maken een hoogwaardiger indruk en de diverse bedieningsorganen vormen een harmonieus geheel. Dit laatste overigens zonder dat de functionaliteit daar onder lijdt, integendeel.”

Autoweek is erg tevreden over de ergonomische indeling van het interieur. In elke Mazda ligt de focus op veiligheid en zo min mogelijk afleiding. Zo zijn bepaalde knoppen bewust op een specifieke plek geplaatst zodat jij ten alle tijden de focus op het verkeer kunt houden. De grote centrale multimediacontroller is hier een voorbeeld van en wordt dan ook gewaardeerd door Autoweek.

Op het gebied van ruimte achterin scoort de Qashqai iets beter, maar dat komt omdat de Qashqai gegroeid is ten opzichte van haar voorganger en daarmee ook iets groter is dan de Mazda CX-30.

Technologie

Met de nieuwe e-Skyactiv X technologie heeft de CX-30 een innovatieve motor onder de motorkap liggen die prestaties van zowel een benzine- als dieselmotor leveren. De aandrijving is mild hybride, wat inhoudt dat de elektromotor de benzinemotor ondersteunt waar nodig en weer oplaadt bij het afremmen.

“De Skyactiv X-motor gedraagt zich bij vlagen als een diesel, zegt Mazda. In de praktijk merk je daar niets van. Knap gedaan!”

Tevens zorgt deze motor voor een lager verbruik dan de Nissan Qashqai, namelijk 7,1 liter op 100 kilometer.

Wat betreft de automaat valt er nog winst te boeken voor de Mazda CX-30. Af en toe reageert de automaat enigszins traag maar mechanisch is er weinig mis volgens Autoweek. Echter maakt de automaat wel een ‘veel verfijndere indruk’ achter vergeleken met de Nissan Qashqai.

Rijplezier

Qua rijplezier is de Mazda CX-30 volgens Autoweek duidelijk de baas over de Nissan Qashqai.

“De wielophanging van de CX-30 weet oneffenheden voorbeeldig op te vangen. Zonder het comfort geweld aan te doen, laat de Mazda een solide indruk achter. Zijn onderstel voelt uitgebalanceerd aan, de auto rijdt volwassen en koersvast. Dit samen met de prettige stevige besturing maakt van de CX-30 een bovengemiddeld fijn rijdende auto.”

Bij Mazda staat rijplezier hoog in het vaandel en dat willen we doorvertalen in elke auto, zo ook de Mazda CX-30. Het rijplezier waarborgen we enerzijds door het goed ingedeelde interieur, de goede prestaties van de aandrijflijn en het onderstel, maar ook met de geoptimaliseerde elektronische technieken. Een voorbeeld hiervan is de Adaptive Cruise Control, waarmee het goed gesteld is volgens Autoweek. “Het tempo wordt netjes aanepast op van de auto die voor je rijdt”.

Eindoordeel

De Mazda CX-30 eindigt de rijtest op plek 1 met 32 punten.

“Als het gaat om de aandrijflijn, het onderstel, de bediening of de afwerking, heeft Mazda zijn zaakjes net even beter voor elkaar.”

Daarnaast is de Mazda te verkrijgen met meer vermogen en lager brandstofverbruik voor een lagere prijs.

Delen via

Tags:   rijtesten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *