Financial lease of operational lease: de verschillen
Tegenwoordig zijn er legio vormen van autoleasing: van financial lease tot private finance, en van operational lease tot private lease – en hier weer allerlei varianten op. Private lease maakt een flinke opmars, maar nog altijd zijn financial lease en operational lease veruit de populairste leasevormen. Maar wat zijn de verschillen? Lees in dit artikel alles wat je moet weten.
We krijgen vaak de vraag welke zakelijke leasevorm je het beste kunt kiezen, maar het antwoord is niet zomaar te geven. Dat is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals de bedrijfssituatie en je persoonlijke wensen. Om (als zakelijk rijder) de beste keuze te maken, moet je eerst je eigen situatie en wensen op een rij zetten. En of je dan kiest voor financial lease of operational lease, beide leasevormen hebben voor- en nadelen.
Maandelijks bedrag
Laten we beginnen met de belangrijkste overeenkomsten tussen financial en operational lease. In beide gevallen betaal je een vast bedrag per maand gedurende de contractduur en hoef je dus niet in één keer het gehele aankoopbedrag van de auto te betalen. Het geld dat je hiermee bespaart, kun je bijvoorbeeld investeren in andere (bedrijfs)zaken. Daarnaast geldt voor beide leasevormen dat er bijtelling betaald moet worden als met die auto meer dan 500 privékilometers per jaar wordt gereden.
Eigenaar versus huurder
Een belangrijk verschil tussen financial lease en operationeel lease gaat over het eigendom van de auto. Bij financial lease is de onderneming ‘economisch eigenaar’ van de auto. Deze leasevorm is in feite een lening die je in maandelijkse termijnen terugbetaalt. Dat betekent dat de waarde van de leaseauto op de bedrijfsbalans staat en de rente op het geleende geldbedrag aftrekbaar is van de winst. Na de betaling van de laatste termijn en een eventuele slottermijn is de auto volledig (juridisch) eigendom van de onderneming.
Bij operational lease is de leasemaatschappij economisch eigenaar van de auto. Bij deze leasevorm ben je als onderneming in feite een huurder van de auto voor een vast bedrag per maand gedurende de contractperiode. Hierdoor is het niet mogelijk om de auto in de boekhouding op te nemen. Daarentegen zijn de maandelijkse leasekosten volledig fiscaal aftrekbaar. Aan het einde van het contract gaat de auto in principe terug naar de leasemaatschappij. Vaak is het wel mogelijk om met de leasemaatschappij te onderhandelen om de auto over te nemen.
Alles inbegrepen of zelf regelen?
Een ander wezenlijk verschil is dat je bij financial lease zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud, de verzekering en de wegenbelasting van de leaseauto. Deze kosten staan dus in de boekhouding en zijn fiscaal aftrekbaar. Je bent ook niet gebonden aan een maximumaantal kilometers, afgezien van de 500 privékilometers die je maximaal per jaar met een zakenauto mag rijden zonder bijtelling te hoeven betalen. Je bent bij financial lease als economisch eigenaar verantwoordelijk voor de werkelijke restwaarde van de auto.
Bij operational lease is wel een maximumaantal kilometers in het leasecontract opgenomen. Als aan het einde van de contractperiode blijkt dat er meer gereden is, volgt een eindafrekening. De kilometerstand heeft invloed op de restwaarde van de auto, die eigendom is van de leasemaatschappij. Daarentegen is de leasemaatschappij als eigenaar wel verantwoordelijk voor onderhoud/reparatie, verzekering en wegenbelasting. Anders dan bij financial lease zijn deze kosten dus inbegrepen in het maandelijkse leasebedrag.
Leasecontract: waar moet je op letten?
Als je eenmaal de gewenste leasevorm hebt gekozen en een leasecontract wil tekenen, is het belangrijk om het contract aandachtig door te nemen voordat je een handtekening zet. Voorkom onaangename verrassingen en controleer:
- De looptijd van het leasecontract en (indien van toepassing) het aantal kilometers dat je volgens de gekozen ‘kilometerbundel’ mag rijden, zonder kosten achteraf.
- Het eigen risico of de verhoogde verzekeringspremie bij niet verhaalbare schade. Als er schade wordt gereden tijdens werkuren komt dit de rekening van de werkgever, maar het eigen risico bij schade bij een privérit, kan voor rekening van de bestuurder komen.
- Eventuele opties/accessoires, want zaken die niet standaard aanwezig zijn op de leaseauto worden als extra’s gezien die de cataloguswaarde verhogen, waarover je dus extra bijtelling verschuldigd bent.
- De inbegrepen (service)diensten, zoals vervangend vervoer, schadeafhandeling, administratie, het inplannen van onderhoudsintervallen en pechhulp.
- De eventuele afkoopregeling die betaald moet worden als de leaseauto vroegtijdig bij de leasemaatschappij wordt ingeleverd, als bijvoorbeeld van baan wordt gewisseld.
- De afspraken op het gebied van verkeersovertredingen en overige boetes. Zijn deze te allen tijde voor eigen rekening of neemt de werkgever deze (deels) op zich? En wat is afgesproken bij invordering van het rijbewijs na een ernstige verkeersovertreding?
- Wie mag nog meer met de leaseauto rijden? Handig om te weten, ook verzekeringstechnisch.