Twee awards voor Mazda bij de Automotive Brand Contest
Mazda heeft twee prijzen gewonnen in de Automotive Brand Contest van dit jaar. De Mazda MX-5 is gekroond tot winnaar van de categorie ‘Exterior Volume Brand’ en ook in de categorie ‘Concept’ met de RX-Vision. De prijzen worden op 29 september uitgereikt bij La Maison des Polytechniciens in Parijs.
Geprezen KODO design
Het zijn opnieuw twee waardevolle erkenningen voor de designers van Mazda en hun veelgeprezen Kodo – ontwerp. Minder dan een jaar na de marktintroductie de MX-5 ND al meer dan 70 awards in de wacht gesleept. Hieronder vallen de ‘World Car of the Year 2016’ en ‘World Car Design of the Year 2016’. Mazda heeft met de MX-5 een roadster in balans ontworpen. De Mazda MX-5 combineert een expressieve Kodo look met vloeiende lijnen. Zo loopt het exterieur over in het interieur. Het resultaat is een inspirerende illustratie van hoe leuk deze auto eigenlijk is om in te rijden. Ofwel: een meesterwerk door en door.
RX-VISION
Ook de RX-Vision deed de jury versteld staan met zijn unieke laaghangende vorm. Deze weerspiegelt Mazda’s traditie van achterwielaangedreven sportauto’s met de motor voorin. Zonder expressieve karakterlijnen straalt de RX-Vision pure beweging uit, dankzij zijn onderscheidende visie op het Kodo design. De door een rotatiemotor aangedreven concept car wordt door iedereen geprezen. Zo heeft hij de titel ‘Most Beautiful Concept Car of the Year’ gewonnen. Ook is de Car Design Award 2016 toegekend aan de RX-Vision, in de categorie Concept Car.
Over de Automotive Brand Contest
Geïnitieerd door de Duitse Design Council eert de ‘Automotive Brand Contest’ jaarlijks op internationaal niveau uitstekende product- en communicatieontwerpen van automobielmerken. De Duitse Design Council werd opgericht als een stichting in 1953 en is één van ’s werelds meest toonaangevende centra voor design. Dit jaar werden er prijzen uitgereikt in 14 gewone en vier bijzondere categorieën door een jury van media-, design- en communicatie-experts.
Criteria zijn onder andere dat een product goed binnen het merk moet passen, originaliteit, functionaliteit en duurzaamheid. Mazda veroverde vorig jaar in dezelfde competitie ook al drie onderscheidingen, voor de designafdeling van Mazda Motor Corporation.