De Mazda CX-80 is niet zomaar een ruime SUV. Deze plug-in hybride is het nieuwe topmodel binnen de Mazda line-up, gemaakt om de gevestigde topmerken op de Europese markt uit te dagen. Een ding is zeker: de nieuwe Mazda CX-80 is comfortabel, veelzijdig en Crafted in Japan. De auto heeft diverse unieke eigenschappen. We zetten er tien op een rij.

1: Langere wielbasis

Mazda-CX-80 zijaanzicht

De nieuwe Mazda CX-80 is wat je noemt een riante auto. De wielbasis van de CX-80 is 250 mm langer ten opzichte van de CX-60. Door een extra zitrij toe te voegen en de wielbasis iets te verlengen, zitten alle passagiers comfortabel in de CX-80. Mazda’s unieke Kinematic Posture Control (KPC) technologie maakt bovendien optimaal gebruik van de eigenschappen van de achterwielophanging van de Mazda CX-80, die is ontworpen om liftkrachten tegen te gaan en de carrosserie van de auto naar beneden te trekken in bochten. KPC zorgt voor soepele carrosseriebewegingen en stabiel bochtenwerk, zelfs bij hoge snelheden. Het KPC-systeem voegt geen gewicht toe aan de CX-80.

2: Drie zitconfiguraties

Mazda-CX-80 stoelen achterin

De Mazda CX-80 kan worden uitgerust met drie zitconfiguraties voor de tweede rij. Er is keuze uit een driepersoonsbank voor de creatie van zeven zitplaatsen. De zitbank op de tweede zitrij is in deze configuratie verschuifbaar over een afstand van 120 mm. Een alternatief zijn twee captain’s seats die zijn gescheiden door een ruimte die toegang biedt tot de achterste zitrij. Deze configuratie heeft zes zitplaatsen. Er is ook nog keuze uit twee captain’s seats met een middenconsole, opnieuw met in totaal zes zitplaatsen.

3: Goede zitpositie, zo gevonden!

Mazda-CX-80 cockpit

Het personaliseringssysteem Driver Personalisation Systemvoor de bestuurder herkent de bestuurder en past automatisch de stoelpositie, het stuurwiel, de spiegels, het Active Driving Display en zelfs de geluids- en klimaatinstellingen aan.Is dat even handig!De automatische rijpositiehulp maakt gebruik van een camera om de positie van de ogen van de bestuurder en de lengte van de bestuurder te bepalen, waarna de stoel, het stuur, het Active Driving Display (head-up display) en de buitenspiegels automatisch worden aangepast aan de oogpositie van de bestuurder.

4: Nieuwe veiligheidssystemen

Mazda-CX-80 stuur

In de nieuwe Mazda CX-80 debuteren een aantal nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Denk hierbij aan Cruising & Traffic Support (CTS) met het nieuwe systeem Unresponsive Driver Support. Ook Smart Brake Support (SBS) met de nieuwe functie Headon Collision Mitigation is nieuw. Als de functie Head-on Collision Mitigation vaststelt dat er een frontale botsing dreigt met een voertuig dat uit de tegenovergestelde richting nadert, wordt de bestuurder middels een mededeling op het display en een waarschuwingsgeluid gewaarschuwd voor het dreigende gevaar. Als de kans op een aanrijding toeneemt, wordt het remcontrolesysteem ingeschakeld om de schade bij een aanrijding te beperken. Ook Emergency Lane Keeping (ELK) met het nieuwe Head-on Traffic Avoidance Assist debuteert in de CX-80. Bovendien attendeert het nieuwe Rear Seat Alert bestuurdersassistentiesysteem de bestuurder bij het uitstappen op voorwerpen of passagiers die zich nog op de achterbank bevinden.

5: Trailer Hitch View

Trailer Hitch View debuteert in de nieuwe Mazda CX-80. Dit systeem maakt integraal deel uit van het Seethrough View-systeem. Deze functie maakt het gemakkelijk om een aanhanger achter de auto te koppelen, zonder de hulp van een andere persoon. Trailer Hitch View maakt gebruik van de achteruitrijcamera en toont lijnen op het middelste display die van de trekhaak van de CX-80 naar het midden van de aanhanger lopen, waardoor het gemakkelijker wordt om de auto ten opzichte van de aanhanger te positioneren. En over trekkracht gesproken: de nieuwe Mazda CX-80 heeft een indrukwekkend trekgewicht (geremd) van 2.500 kilogram! Het trekken van een grote caravan of boot- of paardentrailer is dus geen enkel probleem.

6: Een interieur met Kaicho en Hacho

Mazda-CX-80 detail dashboard

Als uitdrukking van Japanse topkwaliteit maakt het interieur van de CX-80 gebruik van twee unieke Japanse designconcepten: Kaicho en Hacho. Kaicho betekent ‘harmonie’ en combineert een mix van eersteklas materialen, zoals echt esdoornhout, nappaleder en chromen details om contrastpunten te creëren die in perfecte harmonie zijn met elkaar. Met Hacho doelen we op een ‘onderbroken ritme’, in de CX-80 geïllustreerd door verfijnd Musubu-stiksel dat – geïnspireerd door de eeuwenoude kunst van het Japanse knopen leggen – de verfijnde schoonheid van vakmanschap benadrukt en visuele diepte toevoegt aan het interieur.

7: De groeten van Alexa

Mazda-CX-80 navigatiesysteem

De nieuwe Mazda CX-80 is verder uitgerust met Alexa-functionaliteit voor spraakbesturing in de auto. Alexa maakt gebruik van cloud-gebaseerde spraakherkenning, die is geëvolueerd om natuurlijke taal te ondersteunen in plaats van de conventionele vaste commando’s. De spraakcommando’s en de nauwkeurigheid van de herkenning worden dagelijks bijgewerkt en de gebruiker hoeft geen commando’s uit het hoofd te leren. Bestuurders die Engels, Duits, Frans, Italiaans of Spaans spreken, kunnen nu gewoon tegen Alexa praten om muziek af te spelen, de weersverwachting te bekijken, een bestemming in te stellen plus de instellingen van de airconditioning, stoelverwarming en -koeling en nog veel meer te regelen, terwijl ze beide handen aan het stuur houden. 

8: Unieke kleuren

Mazda-CX-80 topview

De CX-80 is verkrijgbaar in unieke kleuren. Artisan Red en de nieuwe kleur Melting Copper zijn toegevoegd aan het kleurengamma voor het exterieur van de CX-80. In totaal is er keuze uit negen carrosseriekleuren: Jet Black, Deep Crystal Blue, Platinum Quartz, Arctic White, Rhodium White, Machine Grey, Soul Red Crystal en het zojuist genoemde Artisan Red en Melting Copper.

9: Krachtige plug-in hybride aandrijflijn

Mazda-CX-80 opladen

Net als de CX-60 beschikt de CX-80 over een krachtige PHEV-aandrijflijn. Deze combineert een e-Skyactiv-G 2.5 viercilinder benzinemotor met directe injectie met een grote, 129 kW sterke elektromotor en een 355 V, 17,8 kWh lithium-ion accu. De benzinemotor ontwikkelt een maximaal vermogen van 141 kW bij 6000 tpm en een koppel van 261 Nm. De elektromotor levert 129 kW vermogen en 270 Nm koppel vanaf nul toeren per minuut. Deze combinatie van benzine- en elektropower resulteert in een totaal systeemvermogen van 327 pk/241 kW en een riant koppel van 500 Nm. De CX-80 e-Skyactiv Plug-in Hybrid accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en heeft een topsnelheid van 195 km/u (begrensd). Op een volle lading stroom kan de auto tot 61 kilometer elektrisch rijden, volgens de WLTP-testnorm. Mazda’s i-Activ All-Wheel Drive (AWD) systeem en een comfortabele achttraps automaat zijn standaard, net als Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) met keuze uit vijf rijmodi. 

10: Scherpe prijs!

Mazda-CX-80 koplamp

De Mazda CX-80 is ondanks de aanwezigheid van toptechnologie nog altijd scherp geprijsd. Rijden kan al vanaf 62.390 euro1. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een uitgebreide uitrusting, waaronder airconditioning in drie zones, een centraal TFT-kleurentouchscreen met een diameter van 12,3 inch, Alexa-spraakbesturing in de auto, DAB-radio, Bluetooth, draadloze Apple CarPlay®* en Android AutoTM*, hybride navigatie en cruisecontrol. Er is keuze uit vijf uitrustingsniveaus: Exclusive-line, Takumi, Homura, Takumi Plus en Homura Plus.

Meer weten? Bekijk dan de Mazda CX-80.

1 Mazda CX-80 vanaf € 62.390. Gemiddeld verbruik Mazda CX-80 van 1,6 liter per 100 km / 62,5  km per liter / CO2-uitstoot van 36 g/km. Onder voorbehoud van officiële homologatie. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek. Prijswijzigingen zijn voorbehouden. Voor kosten en voorwaarden, raadpleeg www.mazda.nl.

* Amazon, Alexa en andere gerelateerde merken zijn handelsmerken van Amazon.com, Inc. of haar dochterondernemingen.

* Android en Android Auto zijn handelsmerken van Google LLC/ Apple CarPlay is een handelsmerk van Apple Inc.

Delen via

  • jos van altvorst, mazda-rijder schreef:

    Onder kopje 4 staat een behoorlijke taalfout. Daar staat de zin :”in de nieuwe Mazda debuteren een aantal nieuwe etc etc…”
    Aangezien “aantal’ hier het onderwerp is en een enkelvoudig woord is moet er dus staan: “in de nieuwe Mazda DEBUTEERT een aantal nieuwe enz enz enz..” Ik zou het aanpassen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *