Veiligheid Mazda CX-80: topscore bij EuroNCAP

Mazda hecht veel waarde aan veiligheid, of dat nu gaat om de compacte Mazda2 Hybrid of een full-size familie-SUV als de Mazda CX-80 Plug-in Hybrid. In de onafhankelijke veiligheidstest van Euro NCAP kwam de CX-80 zo goed uit de verf, dat hij in 2024 op basis van alle geteste voertuigen werd bestempeld als de veiligste grote SUV in zijn segment.
OBJECTIEVE RESULTATEN
Euro NCAP is een onafhankelijke organisatie die al sinds 1997 grondige veiligheidstests uitvoert op nieuwe auto’s die in Europa op de markt verschijnen. Die tests voeren ze niet uit voor fabrikanten, maar voor jou als consument. Zodat je niet hoeft te vertrouwen op beloftes of pakkende marketingkreten, maar op harde cijfers en objectieve resultaten.
De organisatie geeft door middel van diverse tests inzicht in hoe goed inzittenden beschermd zijn tijdens een ongeval. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen. Niet alleen binnenin, maar ook daarbuiten: voetgangers en fietsers spelen namelijk een grote rol in het straatbeeld en moeten net zo goed beschermd worden. Ook neemt Euro NCAP rijhulpsystemen onder de loep.


STEVIGE TESTS
Auto’s worden niet gespaard. Zo wordt een auto – zo ook de Mazda CX-80 – met 50 km/u tegen een vervormbare barrière gereden. De bestuurderskant wordt geraakt door een mobiele wand die een zijdelingse aanrijding simuleert. Er volgt een paaltest waarbij de auto zijwaarts tegen een stijve paal wordt geslingerd. En er vinden zelfs whiplashtests plaats. Elke test stelt een ander scenario voor dat in het echte verkeer vaak voorkomt – van frontale botsingen tot zijdelingse aanrijdingen.
Veiligheid gaat natuurlijk verder dan botsen en kreukelzones. Moderne auto’s zitten boordevol slimme technologie die ongelukken juist moet voorkomen. Euro NCAP test daarom ook actieve veiligheidssystemen: remt de auto automatisch als een fietser onverwachts oversteekt? Waarschuwt het systeem als je onbedoeld van rijstrook verandert? Past de auto zich aan de maximumsnelheid aan?
SCORES VAN MAZDA CX-80
De Mazda CX-80 stelt op al deze punten niet teleur. Sterker nog: de onafhankelijke experts van Euro NCAP zijn onder de indruk van de veiligheid van de SUV. De CX-80 behaalde een uitmuntende score van 92% voor inzittenden van volwassenen, een indrukwekkende 88% voor inzittenden van kinderen, een score van 84% voor kwetsbare weggebruikers en een score van 79% voor Safety Assist.


EURO NCAP AAN HET WOORD
In het veiligheidsrapport staat onder meer het volgende: “Zowel in de zijdelingse botsproef als bij de zwaardere paaltest was de bescherming van alle kritieke lichaamsdelen goed. De CX-80 behaalde hiervoor de maximale score. De Mazda CX-80 beschikt over een veiligheidsvoorziening die verwondingen tussen inzittenden onderling bij zulke botsingen helpt beperken. De centrale airbag presteerde goed in de tests van Euro NCAP, met dummy-metingen die duidden op goede bescherming voor zowel bestuurder als passagier. Mazda liet zien dat deuren en ramen open kunnen worden gemaakt zodat inzittenden kunnen ontsnappen als het voertuig onder water komt te staan.”


‘best in class’
Het eindresultaat is dat de CX-80 werd beloond met de titel ‘Best in Class’. Om de ‘Best in Class’-classificatie te bepalen, berekent Euro NCAP een gewogen som van scores in vier veiligheidsbeoordelingsgebieden: inzittenden volwassenen, inzittenden kinderen, voetgangers en veiligheidsassistentie. Dit totaal wordt gebruikt om auto’s met elkaar te vergelijken. Auto’s komen in aanmerking voor de kwalificatie ‘Beste in hun klasse’ op basis van hun scores met standaard veiligheidsuitrusting.

