Nieuws 09-02-21 | 477 keer gezien

Rijbereik (actieradius) van een elektrische auto optimaliseren?

MX-30 actieradius

De batterij van een elektrische auto presteert optimaal bij temperaturen rond de 21 graden Celsius. Bij lage temperaturen, bijvoorbeeld in de winter, daalt de capaciteit van de batterij en kan de auto minder ver rijden. Om verrassingen te voorkomen, is het verstandig je hierop voor te bereiden. Het daadwerkelijke bereik van een elektrische auto is echter ook afhankelijk van allerlei andere factoren. Denk aan de rijstijl van de bestuurder, de gereden snelheid, de belasting van de auto, harde windvlagen, de verkeerssituatie, de bandenspanning en het gebruik van stroomverbruikers in de auto, zoals de airconditioning of de verwarming. Verder wordt het bereik ook bepaald door de hoeveelheid energie die tijdens het rijden wordt teruggewonnen.

Zie ook – https://www.mazda.nl/elektrisch-rijden/Rijden-in-een-elektrische-auto/

Tips

Met behulp van de volgende handelingen kan het energieverbruik tijdens het rijden worden verminderd en daarmee de actieradius worden vergroot:

1. Beperk het gebruik van stroomgebruikers

  • Gebruik de airconditioning alleen indien nodig. Deze zware stroomverbruiker kan de actieradius 5 tot 10% doen dalen.
  • Gebruik alleen de stoelverwarming in plaats van de verwarming om het gehele interieur te verwarmen, bijvoorbeeld als je alleen in de auto zit.
  • Gebruik de achterruitverwarming alleen als de ruit beslagen of bevroren is.
  • Probeer het opladen van apparatuur zoals telefoons tot een minimum te beperken.

2. Geen onnodig bagage

Hoe zwaarder de auto, hoe harder de motor moet werken en hoe meer energie die dan verbruikt. Neem daarom zo min mogelijk bagage mee om het gewicht van de auto zo veel mogelijk te beperken.

3. Profiteer van regeneratief remsysteem

Maak in stadsverkeer zo veel mogelijk gebruik van het regeneratieve remsysteem. Hiermee wordt de energie die vrijkomt tijdens het vertragen, opgevangen en opgeslagen in de batterij. De elektromotor fungeert dan als generator. Het systeem treedt direct in werking als het pedaal wordt losgelaten. Met behulp van de flippers aan het stuurwiel kun je de mate van vertraging instellen. Hiermee bepaal je zelf of de auto maximaal blijft doorrollen (voor op de snelweg) of juist extra hard vertraagt om meer energie terug te winnen, zoals in de stad. In de ‘krachtigste’ stand is de vertraging zelfs zodanig, dat je bijna geen rempedaal meer nodig hebt. Juist in situaties met veel start-stopverkeer kun je hiermee extra veel energie terugwinnen en daarmee de actieradius optimaliseren.

4. Anticipeer op het verkeer

Probeer zo goed mogelijk te anticiperen op de verkeerssituatie. Door hard op te trekken en vaak te remmen (doordat je te hard gaat), gaat veel energie verloren. Als je geen gebruik maakt van de remmende werking van het regeneratieve remsysteem, profiteer dan maximaal van het feit dat de auto al vooruit rolt. Bijvoorbeeld als je een rood stoplicht nadert. Laat de auto dan zo veel mogelijk uitrollen, in plaats van het pedaal ingedrukt te houden en op het laatste moment pas te remmen.

5. Gebruik de cruise control

Rijd op de snelweg zo veel mogelijk op de cruise control. Zowel bij hoge als lage snelheden verbruikt een motor namelijk het minste energie als een constante snelheid gereden wordt. De cruise control is hiervoor het perfecte hulpmiddel.

6. Rijd een gematigde snelheid

Anders dan bij een brandstofauto, waarbij je steeds naar een hogere versnelling schakelt en daarmee het toerental van de motor en het brandstofverbruik verlaagt, heeft een elektrische auto geen versnellingen. Hoe harder je rijdt, hoe harder de elektromotor moet werken. Bij hogere snelheden op de snelweg verbruikt een elektromotor dus meer energie dan bij lagere snelheden in de stad. Door bijvoorbeeld ook ’s avonds 100 km/u te rijden in plaats van 130 km/u (waar toegestaan), wordt aanzienlijk minder energie verbruikt en kun je meer kilometers afleggen voordat de batterij moet worden opgeladen. Tevens speelt bij hoge snelheden ook de luchtweerstand van de auto een rol. De verbruikstoename bij 130 km/u loopt al gauw op tot 20% ten opzichte van een gereden snelheid van 120 km/u.

7. Zorg voor de juiste bandenspanning

Controleer regelmatig de bandenspanning en stel deze altijd af op de voorgeschreven spanning. De rolweerstand van de banden heeft namelijk een grote invloed op het energieverbruik van een auto. Hoe lager de bandenspanning, hoe hoger de rolweerstand en hoe harder de motor moet werken. Met de juiste bandenspanning voorkom je niet alleen een onnodig hoog energieverbruik. Het zorgt ook voor een betere wegligging, minder bandenslijtage en minder rolgeluiden.

8. Voorverwarmen of -koelen

Profiteer van de mogelijkheid om het interieur van de auto voorafgaande aan vertrek alvast te verwarmen of koelen. De airconditioning van de Mazda MX-30 kan op afstand worden bediend via de MyMazda app. De energie die nodig is om het interieur van de auto op de gewenste temperatuur te krijgen, gaat normaliter ten koste van de actieradius. Niet als de auto aan de lader staat.

9. Leer je auto kennen

Een elektrische auto heeft veel slimme features die helpen om het rijbereik te optimaliseren. Het is daarom handig om de auto goed te leren kennen. Het aantal kilometers dat je maximaal uit een batterijlading haalt, is grotendeels afhankelijk van jouw rijgedrag. Laat je daarom goed adviseren door de dealer. En vergeet nooit de laadkabel mee te nemen, ook al laad je over het algemeen thuis.

Tenslotte: zorg voor een laadpas waarmee je bij zoveel mogelijk punten kunt laden. En plan je rit! Houd rekening met de afstand die je wilt afleggen, waar je onderweg kunt laden indien nodig en hoe lang dat eventueel duurt. Vergeet niet dat je bij een snellader in korte tijd alleen de hoeveelheid energie kunt bijladen die nodig is om bij je volgende bestemming te komen.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *