Auto uit het buitenland? Let op de fiscale gevolgen
Het kan om diverse redenen interessant zijn om een buitenlandse auto naar Nederland te halen. Door onwetendheid gebeurt het echter regelmatig dat eigenaren een forse naheffing krijgen opgelegd door de Belastingdienst. Lees hier waar je op moet letten.
Laten we beginnen met een auto met een buitenlands kenteken. Als je in Nederland woont, mag je hier niet onbeperkt mee rijden. Als Nederlandse inwoner ben je belastingplichtig wanneer een auto op jouw naam staat. Denk aan belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB).
De BPM wordt afgedragen als de auto (nieuw of geïmporteerd) een Nederlands kenteken krijgt en is verwerkt in de restwaarde van een occasion. De MRB wordt automatisch in rekening gebracht bij de eigenaar na de tenaamstelling van de auto. Bij een auto met een buitenlands kenteken werkt dit niet en betaal je dus geen belasting voor je auto. Hier is de Belastingdienst uiteraard niet blij mee. Er wordt in Nederland dan ook actief gecontroleerd op bestuurders van buitenlandse auto’s. Wie belastingplichtig blijkt te zijn, kan rekenen op een forse naheffing inclusief een boete van de Belastingdienst.
Er gelden wel uitzonderingen. Je kunt maximaal twee weken BPM- en MRB-vrijstelling krijgen wanneer je als Nederlandse ingezetene een buitenlandse auto ter beschikking hebt. Die vrijstelling moet vooraf worden aangevraagd bij de Belastingdienst. Als de auto langer dan de vrijgestelde periode in Nederland blijft, moet je aangifte doen voor de BPM en MRB.
Let op dat je ook een naheffing kunt krijgen als je geen eigenaar bent van de auto en er alleen gebruik van maakt. Zo oordeelde de rechtbank onlangs dat een Nederlandse berijder van een buitenlandse huurauto een BPM-naheffing moest betalen aan de Belastingdienst. Hij huurde die auto vijf jaar lang, waarna hij die overnam en officieel importeerde. Normaliter moet je dan alleen de rest-BPM afdragen. Aangezien de berijder in de afgelopen jaren meerdere verkeersboetes had gereden, kon de Belastingdienst achterhalen dat hij al langer in die auto reed. De rechter oordeelde dat hij een hoger BPM-bedrag moest afdragen dan de berekende rest-BPM bij de import.
Nieuw of gebruikt?
Het is ook opletten bij het importeren van een ‘zo goed als nieuwe’ auto uit het buitenland. Voor een auto die officieel is aangemerkt als gebruikt, hoef je minder BPM te betalen dan bij een nieuwe. Maar waar ligt de grens tussen nieuw en gebruikt? Voorheen was een auto al gebruikt als die enkel geregistreerd is geweest in het buitenland, los van het aantal kilometers op de teller. Onlangs oordeelde de Hoge Raad – het hoogste rechtsorgaan van Nederland – dat dit toch anders ligt.
De zaak ging om een auto die in het buitenland geregistreerd is geweest en geen gebruikssporen vertoonde, maar wel 217 kilometer op de teller had en aan de buitenkant beschadigd was. Het Gerechtshof oordeelde in hoger beroep dat dit een ‘gebruikte’ auto is en dat bij de import dus een BPM-korting van toepassing is.
De belastinginspecteur legde zich hier niet bij neer, waarna de Hoge Raad oordeelde dat de auto wel degelijk nieuw is. Een auto is pas gebruikt als die echt op de weg is gebruikt, luidde het oordeel. De schade aan de auto is in dit geval niet relevant. De koper van die auto moest dus het volledige BPM-bedrag betalen, gebaseerd op een nieuwe auto, en kreeg daarvoor een naheffing van de Belastingdienst.
Herimport binnen zes maanden?
Houd er ook rekening mee dat een antimisbruikregeling van toepassing is als je een gebruikte personenauto exporteert en die binnen zes maanden weer importeert. Als je een auto exporteert, kun je onder voorwaarden een deel van de betaalde BPM terugkrijgen. Dit bedrag is gebaseerd op de bruto-BPM met toepassing van de forfaitaire afschrijvingstabel. Als de auto binnen zes maanden weer naar Nederland wordt geïmporteerd, en je dus een bepaald bedrag aan BPM moet betalen, wordt de BPM echter op een andere manier berekend dan eerder bij de export.
Volgens de antimisbruikregeling die in de BPM-wet is opgenomen, wordt de BPM dan in z’n geheel opnieuw berekend als een éérste registratie in Nederland, op basis van de huidige BPM-tarieven, met verplichte toepassing van de forfaitaire tabel. Dit zou zelfs kunnen betekenen dat het te betalen BPM-bedrag bij de herimport hoger is dan de BPM-teruggave van kort geleden.
De antimisbruikregeling is in het leven geroepen om de zogenoemde ‘hagelschadeconstructie’ tegen te gaan. Hiermee kon je binnen enkele dagen duizenden euro’s verdienen door verschillende BPM-berekeningen toe te passen bij de export en import van dezelfde auto. De Belastingdienst staat namelijk toe dat de BPM-afschrijving naar eigen wens mag worden berekend op basis van een koerslijst, taxatierapport of forfaitaire tabel. Je kunt dan zelf de voordeligste afschrijvingsmethode kiezen.
Slimmeriken hadden ontdekt dat je bij de export van een jong gebruikte schadeauto een hoog BPM-bedrag kon terugkrijgen, berekend op basis van de cataloguswaarde en de afschrijvingstabel. Vervolgens werd diezelfde auto binnen enkele dagen weer geïmporteerd. Het te betalen BPM-bedrag werd dan berekend op basis van een taxatierapport van een BPM-taxateur, met een lager BPM-bedrag als uitkomst aangezien het gaat om een schadeauto.
Deze manier van BPM-berekening is dus niet meer mogelijk als een auto binnen zes maanden na export weer wordt geïmporteerd, óók als dit geheel onwetend gebeurt.