Financieel, Verdieping 04-02-22 | 485 keer gezien

Auto uit het buitenland? Let op de fiscale gevolgen

Het kan om diverse redenen interessant zijn om een buitenlandse auto naar Nederland te halen. Door onwetendheid gebeurt het echter regelmatig dat eigenaren een forse naheffing krijgen opgelegd door de Belastingdienst. Lees hier waar je op moet letten.

Laten we beginnen met een auto met een buitenlands kenteken. Als je in Nederland woont, mag je hier niet onbeperkt mee rijden. Als Nederlandse inwoner ben je belastingplichtig wanneer een auto op jouw naam staat. Denk aan belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB).

De BPM wordt afgedragen als de auto (nieuw of geïmporteerd) een Nederlands kenteken krijgt en is verwerkt in de restwaarde van een occasion. De MRB wordt automatisch in rekening gebracht bij de eigenaar na de tenaamstelling van de auto. Bij een auto met een buitenlands kenteken werkt dit niet en betaal je dus geen belasting voor je auto. Hier is de Belastingdienst uiteraard niet blij mee. Er wordt in Nederland dan ook actief gecontroleerd op bestuurders van buitenlandse auto’s. Wie belastingplichtig blijkt te zijn, kan rekenen op een forse naheffing inclusief een boete van de Belastingdienst.

Er gelden wel uitzonderingen. Je kunt maximaal twee weken BPM- en MRB-vrijstelling krijgen wanneer je als Nederlandse ingezetene een buitenlandse auto ter beschikking hebt. Die vrijstelling moet vooraf worden aangevraagd bij de Belastingdienst. Als de auto langer dan de vrijgestelde periode in Nederland blijft, moet je aangifte doen voor de BPM en MRB.

Let op dat je ook een naheffing kunt krijgen als je geen eigenaar bent van de auto en er alleen gebruik van maakt. Zo oordeelde de rechtbank onlangs dat een Nederlandse berijder van een buitenlandse huurauto een BPM-naheffing moest betalen aan de Belastingdienst. Hij huurde die auto vijf jaar lang, waarna hij die overnam en officieel importeerde. Normaliter moet je dan alleen de rest-BPM afdragen. Aangezien de berijder in de afgelopen jaren meerdere verkeersboetes had gereden, kon de Belastingdienst achterhalen dat hij al langer in die auto reed. De rechter oordeelde dat hij een hoger BPM-bedrag moest afdragen dan de berekende rest-BPM bij de import.

Nieuw of gebruikt?

Het is ook opletten bij het importeren van een ‘zo goed als nieuwe’ auto uit het buitenland. Voor een auto die officieel is aangemerkt als gebruikt, hoef je minder BPM te betalen dan bij een nieuwe. Maar waar ligt de grens tussen nieuw en gebruikt? Voorheen was een auto al gebruikt als die enkel geregistreerd is geweest in het buitenland, los van het aantal kilometers op de teller. Onlangs oordeelde de Hoge Raad – het hoogste rechtsorgaan van Nederland – dat dit toch anders ligt.

De zaak ging om een auto die in het buitenland geregistreerd is geweest en geen gebruikssporen vertoonde, maar wel 217 kilometer op de teller had en aan de buitenkant beschadigd was. Het Gerechtshof oordeelde in hoger beroep dat dit een ‘gebruikte’ auto is en dat bij de import dus een BPM-korting van toepassing is.

De belastinginspecteur legde zich hier niet bij neer, waarna de Hoge Raad oordeelde dat de auto wel degelijk nieuw is. Een auto is pas gebruikt als die echt op de weg is gebruikt, luidde het oordeel. De schade aan de auto is in dit geval niet relevant. De koper van die auto moest dus het volledige BPM-bedrag betalen, gebaseerd op een nieuwe auto, en kreeg daarvoor een naheffing van de Belastingdienst.

Delen via

Tags:   belasting, BPM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.