De geschiedenis van de Mazda3(23)
De nieuwe Mazda3 is de meest recente toevoeging aan een lange reeks revolutionaire Mazda’s. De beroemde illustrator Guy Allen blikt terug op enkele belangrijke voorgangers van de nieuwste Mazda3.
De eerste generatie Familia Sedan
Productie: 1964-1968
Familia is de modelnaam die het meest geassocieerd wordt met de gezinsauto’s van Mazda. Hij begon zijn bestaan in 1963 in Japan als bestelwagen. Het lineaire design bleek als snel een succes. Een jaar later volgde de Familia-sedan die de regels in dit segment herschreef met zijn combinatie van prestaties, stijl en comfort. In zijn thuisland pakte hij binnen een maand een marktaandeel van 23 procent.
Tweede generatie Mazda 323
Productie: 1977-1980
De eerste Mazda 323 was eigenlijk de vierde generatie van de Familia. Het was de doorbraak van Mazda in Amerika waar hij bekend werd als de GLC, oftewel Great Little Car. Voor de wereld première in Frankfurt reden twee auto’s van Hiroshima naar Frankfurt om de betrouwbaarheid te bewijzen. In Japan speelde hij ondertussen een rol in de film The Yellow Handkerchief of Happiness…
Derde generatie Mazda 323
Productie: 1985-1989
Deze 323 blijft voor eeuwig verbonden met zijn prestaties in het World Rally Championship. De Groep A 323 4WD debuteerde in 1986 bij de Rally van Monte Carlo en won een jaar later met de Finse rallyrijder Timo Salonen in Zweden zijn eerste rally. In 1989 volgden nog overwinningen in Zweden en Nieuw-Zeeland met Ingvar Carlsson achter het stuur.
Zesde generatie Mazda 323
Productie: 1998-2003
Dit model was om meerdere redenen belangrijk. Het was de laatste 323 en Familia en de eerste die ontworpen was met behulp van designsoftware. Bovendien droeg hij in Noord-Amerika voor het eerst het stempel van Mazdaspeed. In 2003 kwam in Amerika een Mazdaspeed Protegé turbo met 172 pk op de markt.
Eerste generatie Mazda3
Productie: 2003-2009
De nieuwe naam ging samen met een ongekend verkoopsucces. Wereldwijd werden in een mum van tijd – en sneller dan bij welke Mazda ooit – één miljoen exemplaren verkocht. In de thuismarkt stond hij bekend als Axela, een woord dat was afgeleid van de woorden ‘accelerate’ en ‘excellent’, terwijl hij in Europa de naam Mazda3 droeg.
Derde generatie Mazda3
Productie: 2013-2018
Voor dit model werd de gedenkwaardige reis van de eerste 323 nog maar eens overgedaan: 15.000 kilometer van Hiroshima naar Frankfurt. De Mazda Route3 omvatte twee continenten, vijf landen, negen tijdzones en dertig steden. De auto bleek een succes, want hij eindigde in 2014 in de top
drie van World Car of the Year en World Car Design of the Year.