Ontspanning, Rijplezier 24-04-19 | 3297 keer gezien

De geschiedenis van de Mazda3(23)

De nieuwe Mazda3 is de meest recente toevoeging aan een lange reeks revolutionaire Mazda’s. De beroemde illustrator Guy Allen blikt terug op enkele belangrijke voorgangers van de nieuwste Mazda3.

De eerste generatie Familia Sedan

Productie: 1964-1968

Familia is de modelnaam die het meest geassocieerd wordt met de gezinsauto’s van Mazda. Hij begon zijn bestaan in 1963 in Japan als bestelwagen. Het lineaire design bleek als snel een succes. Een jaar later volgde de Familia-sedan die de regels in dit segment herschreef met zijn combinatie van prestaties, stijl en comfort. In zijn thuisland pakte hij binnen een maand een marktaandeel van 23 procent.

Tweede generatie Mazda 323

Productie: 1977-1980

De eerste Mazda 323 was eigenlijk de vierde generatie van de Familia. Het was de doorbraak van Mazda in Amerika waar hij bekend werd als de GLC, oftewel Great Little Car. Voor de wereld première in Frankfurt reden twee auto’s van Hiroshima naar Frankfurt om de betrouwbaarheid te bewijzen. In Japan speelde hij ondertussen een rol in de film The Yellow Handkerchief of Happiness…

Derde generatie Mazda 323

Productie: 1985-1989

Deze 323 blijft voor eeuwig verbonden met zijn prestaties in het World Rally Championship. De Groep A 323 4WD debuteerde in 1986 bij de Rally van Monte Carlo en won een jaar later met de Finse rallyrijder Timo Salonen in Zweden zijn eerste rally. In 1989 volgden nog overwinningen in Zweden en Nieuw-Zeeland met Ingvar Carlsson achter het stuur.

Zesde generatie Mazda 323

Productie: 1998-2003

Dit model was om meerdere redenen belangrijk. Het was de laatste 323 en Familia en de eerste die ontworpen was met behulp van designsoftware. Bovendien droeg hij in Noord-Amerika voor het eerst het stempel van Mazdaspeed. In 2003 kwam in Amerika een Mazdaspeed Protegé turbo met 172 pk op de markt.

Eerste generatie Mazda3

Productie: 2003-2009

De nieuwe naam ging samen met een ongekend verkoopsucces. Wereldwijd werden in een mum van tijd – en sneller dan bij welke Mazda ooit – één miljoen exemplaren verkocht. In de thuismarkt stond hij bekend als Axela, een woord dat was afgeleid van de woorden ‘accelerate’ en ‘excellent’, terwijl hij in Europa de naam Mazda3 droeg.

Derde generatie Mazda3

Productie: 2013-2018

Voor dit model werd de gedenkwaardige reis van de eerste 323 nog maar eens overgedaan: 15.000 kilometer van Hiroshima naar Frankfurt. De Mazda Route3 omvatte twee continenten, vijf landen, negen tijdzones en dertig steden. De auto bleek een succes, want hij eindigde in 2014 in de top
drie van World Car of the Year en World Car Design of the Year.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook leuk