Wie ben je?

“Dick van Rij, 59 jaar, woonachtig in Moordrecht.”

Bedrijf en beroep?

“Ik ben contactlenzenspecialist en heb samen met mijn vrouw Jacqueline al 28 jaar een contactlenzenpraktijk in Leiden.”

Wat vind je leuk aan jouw functie?

“Het is een specialistisch vak dat langzaamaan aan het verdwijnen is. Ik vind het een bijzonder en interessant beroep. Vooral het persoonlijk contact met mensen maakt het leuk: we hebben een heel hechte klantenkring.”

Welke Mazda rijd je?

“Ik heb verschillende generaties Mazda MX-5. Ik heb net mijn Mazda MX-5 ND 30th Anniversary in ontvangst genomen. Mijn derde model van de huidige generatie. Verder rijdt mijn vrouw in een Mazda CX-3 die binnenkort vervangen wordt door een nieuwe Mazda3 met Skyactiv-X benzinemotor.”

Hoe ontstond de passie voor de Mazda MX-5?

“Toen ik voor mijzelf begon, nam ik mij voor om na vijf jaar een cabriolet te bezitten. Een vriend van mij had een Mazda MX-5 waarmee we regelmatig toerritten reden. Na zo’n toerrit besloot ik zelf een Mazda MX-5 te kopen, en die heb ik nog steeds. Het is een speciale M-Edition waarvan slechts 3.000 exemplaren gebouwd zijn.”

“Ik liep er bij toeval tegenaan. De afgelopen vijfentwintig jaar heb ik hem helemaal naar mijn eigen smaak aangepast. Het motorblok is nu voorzien van een supercharger, waardoor hij 212 pk produceert. Dat is behoorlijk veel in zo’n lichte sportauto.”

“Behalve de 30th Anniversary Edition en de M-Edition heb ik ook een MX-5-raceauto waarmee ik in de MX-5-Cup race.”

Hoeveel kilometers rijd je?

“Ik rijd ongeveer 18.000 kilometer per jaar met de MX-5 en zo’n 15.000 kilometer met de CX-3.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“Er gaat veel tijd zitten in het racen met de MX-5. Verder ben ik lid van een vriendenclub die zich de ‘Gelukkige daklozen’ noemt. We bezitten allemaal een cabrio en gaan daar één keer per jaar mee op reis. Naar Frankrijk of Italië bijvoorbeeld.”

Wat vind je belangrijk in een auto?

“Ik waardeer de Mazda MX-5 om zijn lichtvoetige rijgedrag. Ik heb ook sportauto’s van andere merken gehad, maar uiteindelijk ben ik toch teruggekeerd naar de MX-5. Tijdens het racen leer je een auto echt kennen. Een Mazda MX-5 is gewoon een lichte, wendbare auto met een geweldige balans.”

Wat bevalt er niet?

“Sommige aspecten van de auto vind ik niet heel logisch ontworpen. De bekerhouders zitten bijvoorbeeld in het dashboardkastje en dat is geen praktische plek. Verder is de middenconsole vrij breed, maar hij biedt nauwelijks opbergruimte. Een brillenkoker of parkeerpas past er niet in.”

“Ik mis bijvoorbeeld ook een opbergmogelijkheid voor mijn bril in de A-stijl. Je mag mij gerust onder de categorie Mazda-liefhebber scharen, maar daar loop ik tegenaan. Het zou leuk zijn als Mazda eens naar de ervaringen van gebruikers vraagt. Oh ja, er mogen ook wat spannendere kleuren in de showroom verschijnen!”

Wat zeggen anderen over jouw auto’s?

“Toen ik nog in andere sportauto’s reed, herkende ik vaak de afgunst van mensen. De MX-5 heeft daarentegen een heel grote gunfactor. Vooral kinderen vinden de auto geweldig en zijn erg enthousiast als ik passeer. Dat valt mij echt op.”

Iets unieks meegemaakt op autogebied?

“In 1999 was er een bijeenkomst in Parijs, waar het tienjarig jubileum van de MX-5 werd gevierd. Daar reden we met meer dan 1.000 exemplaren om de Eiffeltoren. Dat was een bijzonder moment. Tom Matano, één van de ontwerpers van de MX-5, was daar ook aanwezig. Ik ben met hem in gesprek geraakt en heb hem daarna zelfs een bril opgestuurd omdat hij mijn bril zo leuk vond.”

Wat is jouw droomauto?

“De Porsche Boxster Spyder. Een echte rijdersauto die qua wegligging, geluid en beleving alles biedt. Dat is voor mij het mooiste totaalpakket. Mijn andere droomauto is een Mazda MX-5 die door MazdaSpeed – de performance-afdeling van Mazda – getuned is. Het liefst een krachtigere versie van de huidige MX-5.”

Lees hier meer interviews, of schrijf je in om updates in je mailbox te ontvangen.

Delen via

Tags:   CX-3, M-Edition, Mijn Mazda en Ik, MX-5

  • Arno Durkstra schreef:

    Tja zo’n Boxster erg leuk, echter prijs ook wel. Dus bang for bucks wint deMX5 zeker.
    Wat ik mis in de MX5 is een temperatuur aflezing op de motor olie, erg raar in een sportievere auto naar mijn smaak. Zou het koelwater een tweede functie kunnen geven bijv. Kleine ingreep echter nu groot gemis.
    MazSpeed erg aardig om over te dromen maar heden ten dage niet meer door de EU regels te loodsen, ik denk aan de uitstoot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *