Wie ben je?

“Henk Koning (69) uit Zandvoort. Ik ben getrouwd met Annemieke, heb vier kinderen en ben inmiddels ook een trotse grootvader.”

Wat doe je voor werk?

“Ik ben reeds met pensioen, nadat ik vele jaren actief ben geweest bij de Amsterdamse politie. Niet uitsluitend in uniform, hoor. Ik heb bijvoorbeeld ook een tijd als rechercheur gewerkt bij het vroegere IRT Noord-Holland/Utrecht (Interregionale Recherche Team).”

Wat vond je leuk aan het werk bij de politie?

“Na mijn militaire dienst was het voor mij wel duidelijk dat ik lekker buiten wilde werken. Ik ben ook graag in contact met mensen. Bij de politie en het IRT had ik dat beide.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“Ik ben sinds 26 maart 2023 voorzitter van de Mazda MX-5 Club. Ik ben al heel lang lid van de club en doe de ledenadministratie al een jaar of vijf. Als voorzitter kan ik echter iets meer mijn visie uitdragen. En nu ik met pensioen ben, heb ik de tijd om de energie erin te stoppen die de club verdient.”

“De Mazda MX-5 Club telt momenteel zo’n 1.650 leden en we hebben een ledenverloop van ongeveer 200 per jaar. Er komen ieder jaar nieuwe leden bij, terwijl er altijd wel leden afscheid nemen.”

Wat voor Mazda MX-5 heb je precies?

“Ik heb sinds mei dit jaar een zwarte Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G 184 in de schitterende uitvoering Homura. Dit is alweer mijn tiende MX-5 sinds de eerste in 2001, maar zeker niet de laatste! Ik heb ze van alle generaties gehad, waaronder vijf van de derde generatie (NC) en nu drie van de huidige, vierde generatie (ND). Hiervoor had ik een MX-5 30th Anniversary Edition in een knaloranje kleur. Die paste goed bij mijn naam, haha.”

“Maar daar blijft het niet bij, want we hebben sinds begin dit jaar ook een elektrische Mazda MX-30 voor de deur staan, waar mijn vrouw voornamelijk in rijdt.”

Vanwaar de keuze voor Mazda?

“Poeh, dan gaan we flink wat jaartjes terug. Mijn schoonvader kocht ooit een Mazda 1000. Die auto deed wat met me en sindsdien heb ik altijd interesse in Mazda gehad. In mijn tijd bij de politie was ik ook betrokken bij de aanschaf van undercoverauto’s en mede door mijn bemoeienis viel de keuze toen op de Mazda 323F, haha.”

“Later, in 2001, ruilde mijn zwager een Mazda MX-5 (NA) in. Hij was toen eigenaar van een autobedrijf en belde mij toen op dat ik eens moest komen kijken. Toen heeft het MX-5-virus mij te pakken gekregen en nooit meer losgelaten. Niet veel later reed ik zelf in een MX-5 en werd ik lid van de Mazda MX-5 Club.”

“Behalve de MX-5 hebben we nog een Mazda in de familie. Als praktische ‘familieauto’ hebben we in een Mazda2 gereden en daarna in een Mazda CX-3. Laatstgenoemde hebben we uiteindelijk ingeruild voor onze huidige Mazda MX-30: dé perfecte vervanger van de CX-3. Volledig elektrisch, milieuvriendelijk, toekomstbestendig en met een vergelijkbare binnenruimte en zithoogte. Bovendien ziet de Mazda MX-30 er prachtig mooi uit en hij rijdt werkelijk fantastisch.”

“Elektrisch rijden en rekening houden met de actieradius was in het begin wel even wennen, maar je leert ermee omgaan. Bovendien heb ik een eigen laadpunt en dankzij de 11 kW-lader is de batterij van de MX-30 snel weer opgeladen. Ideaal dus.”

Wat vind je belangrijk aan een auto?

“Dat die mooi blijft, haha! Onze auto’s staan altijd binnen in de garage. Daarmee beschermen we ze ook tegen het zout. Ik woon in Zandvoort immers… Verder hecht ik veel waarde aan het rijgedrag. Voor mij moet een auto een goede wegligging hebben en heel fijn en direct sturen. Veel vermogen zoek ik niet meer in een auto. Hij moet wél lichtvoetig aanvoelen in bochten en het gevoel geven dat je met weinig gewicht onderweg bent.”

“Ik heb ik het verleden wel eens andere tweezits roadsters overwogen, zoals een BMW Z4 en Mercedes-Benz SLK, maar geen daarvan bieden hetzelfde rijplezier als de Mazda MX-5.”

Welke opties of accessoires heb je gekozen en waarom?

“Ik heb mijn Mazda MX-5 aangekleed met het optionele Driver Assistance Pack, bestaande uit adaptieve LED-koplampen, verkeersbordherkenning, City Brake Support voor én achter met waarschuwing en automatische remingreep in noodsituaties, en nog een aantal veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast heb ik de Mazda-logo’s in zwart laten uitvoeren. In combinatie met de zwarte 17-inch BBS-velgen en rode Brembo-remklauwen, die standaard horen bij deze Homura-uitvoering, is de MX-5 helemaal af.”

“Verder had ik niets te wensen, want de MX-5 2.0 Skyactiv-G 184 Homura is standaard al erg compleet. Ik ben ook heel blij met de Recaro-sportstoelen met een combinatie van lederen en Alcantara bekleding. Die bieden goede ondersteuning in de bochten en voldoende comfort tijdens lange ritten. Ik had voorheen volledig lederen stoelen, maar die kunnen in de zomer behoorlijk heet worden. Deze MX-5 is precies zoals die voor mij moet zijn!”

Hoeveel kilometers rijd je per jaar?

“Ik rijd in principe het hele jaar door met de MX-5, want het is puur genieten. Bij een minimumtemperatuur van 10 à 12 graden rijd ik al met het dak open. Verder ben ik ‘s zomers veel op pad in clubverband. Met mijn vorige MX-5 heb ik in minder dan vier jaar zo’n 40.000 kilometer gereden. Bij mijn huidige staat al ruim 6.000 kilometer op de teller. Met onze Mazda MX-30 zitten we ook rond de 10.000 kilometer per jaar.”

Wat vind je een minpunt aan de Mazda?

“Ik zit nu al aan mijn tiende Mazda MX-5 en dat is niet omdat ik veel te klagen heb over de auto, haha. Ik had alleen wel graag gewild dat de mijne adaptieve cruise control en draadloze Apple CarPlay of Android Auto had gehad, maar dat is niet leverbaar.”

“Mij wordt overigens wel vaak gevraagd of de bagageruimte niet een groot minpunt is van de Mazda MX-5, maar dat is nou juist niet zo! Ik heb ooit een tassenset gekocht die specifiek is ontworpen voor de kofferbak van de MX-5. Meer hebben we niet nodig als we met z’n tweeën naar het buitenland gaan.”

“Nu ik erover nadenk trouwens: Ik heb een MX-5 gehad met een bagagerek op de kofferklep, waar ik ooit eens een grote koffer op had vastgebonden. Handig, dacht ik. Maar toen we onderweg in een flinke stortbui terechtkwamen, bleek mijn koffer niet helemaal waterdicht te zijn… Bovendien zie je niets in je binnenspiegel, dus ik houd het lekker bij mijn tassenset!”

Wat zeggen anderen over jouw auto?

“Een Mazda MX-5 is een auto waar mensen altijd naar kijken. Zeker als je met meerdere auto’s in clubverband rijdt. Maar de kleur van de auto speelt ook een rol. Mijn huidige MX-5 valt niet heel erg op tussen het verkeer, maar in mijn vorige, knaloranje auto was dat wel anders. Dan kijkt echt iedereen naar je en vooral mijn vrouw voelde zich heel bekeken. Het is in ieder geval een feit dat er heel veel sympathie is voor de Mazda MX-5. Het is niet voor niets de bestverkochte open tweezitter aller tijden.”

Ooit iets bijzonders meegemaakt op autogebied?

“Ik heb in al die jaren tijdens al die autoritten best wel wat bijzonders meegemaakt. Zo heb ik wel eens een rally van 10.000 kilometer gereden, via Duitsland naar de Baltische staten, langs Finland, Zweden en via Noorwegen weer terug. Dat was een onvergetelijke ervaring. Ook heel bijzonder en noemenswaardig was mijn ontmoeting met Tsutomu ‘Tom’ Matano, de geestelijke vader en ontwerper van de eerste twee generaties Mazda MX-5. Dat was bijzonder interessant en inspirerend.”

Wat is jouw droomauto?

“Vroeger zou ik misschien een Ferrari of Porsche hebben gezegd, of een Alpine. Maar de auto die ik écht heel graag zou willen, is de Mazda MX-5 10th Anniversary Edition. Dit is een jubileumeditie van de tweede generatie, geïntroduceerd in 1999 en uitgevoerd in de schitterende kleur Innocent Blue Mica. Dit is wat mij betreft de mooiste en leukste MX-5’s ooit gemaakt. Als ik ooit een exemplaar in perfecte staat tegenkom, wie weet…!”

Delen via

Tags:   Mijn Mazda en Ik

  • Gerard Rooks schreef:

    Leuk om zo’n interview te lezen. Dat is Henk ten voeten uit: MX5 voor en achter.

  • Johan koster schreef:

    Ik ken Henk al 100 jaar, zonder dat we elkaar veel zien. Leuk om te lezen hoe begaan hij is met “zijn” club en met Mazda. Ik zelf heb dat ook een beetje, alleen is “mijn” club een motor toerclub en mijn Mazda is een brandweerrode 626 uit 2000 met 4 ton op de teller. Niet kapot te krijgen. Inmiddels ingeruild, maar rijdt nog steeds rond. Leuk artikel, Henk!

  • Han Hagen schreef:

    Mooi artikel Henk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook leuk