Technologie, Verdieping 02-09-20 | 4682 keer gezien

Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?

Een van de grootste veranderingen die je meemaakt bij de overstap naar een elektrische auto, is dat je de auto moet opladen in plaats van tanken. In Nederland zijn in de afgelopen jaren tienduizenden laadpunten geplaatst om elektrische auto’s te kunnen opladen, waarmee ons land één van de koplopers is in Europa. Maar de vraag is uiteindelijk: hoe lang duurt het om de batterij op te laden? We leggen het hier uit.

De zwakste schakel bepaalt

Hoe lang het duurt om de batterij op te laden, is afhankelijk van verschillende factoren:
– De boordlader van de auto die bepaalt met welk vermogen (in kW) de batterij maximaal kan worden opgeladen
– De elektriciteitsaansluiting op het laadpunt (1-fase of 3-fase)
– Of het laadpunt werkt met wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC)
– Het vermogen dat het laadpunt maximaal kan leveren (in kW)
– De capaciteit van de batterij (in kWh)

Daarbij is het goed om te weten dat de zwakste schakel bepaalt hoe snel de batterij wordt opladen. En hoe lang het dan uiteindelijk duurt voordat de batterij is volgeladen, is afhankelijk van de batterijcapaciteit.

Laden via 230V-stopcontact

Opladen via een huishoudelijk 230V-stopcontact (AC) duurt het langst. Het vermogen dat het stopcontact levert, ligt in de praktijk tussen de 2,3 en 3,7 kW. Als we de Mazda MX-30 als voorbeeld nemen – die is voorzien van 35,5 kWh batterij en een boordlader van 6,6 kW – dan duurt het 9,5 tot 16 uur om de batterij van 0-100% op te laden. In dit geval vormt de boordlader geen belemmering. De laadtijd wordt alleen bepaald door het vermogen van het stopcontact en de grootte van de batterijcapaciteit.

LEES OOK: Hoeveel kost het om een elektrische auto op te laden?

Thuis of op het werk laden

Als je thuis of op het werk een laadpunt (AC) wilt installeren en de beste keuze wilt maken, moet je eerst het vermogen van de boordlader weten. Bij de Mazda MX-30 is dat dus 6,6 kW, maar dit kan per model verschillen.

Op basis hiervan kies je het laadvermogen van het laadpunt dat het beste past bij de boordlader van de auto en de aansluiting in de meterkast (1-fase of 3-fase). Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Afhankelijk van de aardlekautomaat (16A of 32A) wordt dan een vermogen van 3,7 of 7,4 kW naar het laadpunt gestuurd.

Opladen van 0-100% via een 7,4 kW-laadpunt duurt bij de Mazda MX-30 circa 5,5 uur. Ondanks het hogere vermogen van het laadpunt, wordt het daadwerkelijke laadvermogen in dit geval door de boordlader van de auto gemaximaliseerd op 6,6 kW.

Als je wilt laden met een hoger vermogen dan 7,4 kW als de boordlader van de auto daarvoor geschikt is, moet de meterkast voorzien zijn van een 3-fase aansluiting. Deze aansluiting werkt met krachtstroom (3x230V/400V). Afhankelijk van de aardlekautomaat (16A of 32A) wordt dan een vermogen van 11 of 22 kW naar het laadpunt gestuurd. Als het laadpunt geschikt is voor dit soort laadvermogens, kan in theorie 1,5 tot 3 keer sneller worden opgeladen dan bij een 7,4 kW-laadpunt.

Veel moderne woningen en kantoorpanden hebben standaard al een 3-fase aansluiting. Zo niet, dan kan dat door de netbeheerder worden aangelegd. Maar vergeet niet dat de zwakste schakel de uiteindelijke laadsnelheid bepaalt. Als de auto een boordlader heeft van bijvoorbeeld 6,6 kW, heeft het geen zin om een 3-fase 11 kW-laadpunt te installeren. De batterij zal immers nooit met een hoger vermogen dan 6,6 kW worden opgeladen.

LEES OOK: Hoe werkt het opladen van een elektrische auto, thuis, op het werk en onderweg?

Openbare laadpunten

Openbare laadpunten (AC) op straat, in parkeergarages en in de woonwijk zijn aangesloten op het landelijke 3-fase netwerk. Veruit de meeste openbare laadpunten leveren vermogens van 11 en 22 kW, maar ook hier is de daadwerkelijke laadsnelheid afhankelijk van de boordlader. Bij de Mazda MX-30 bedraagt de laadtijd van 0-100% bij een openbaar AC-laadpunt circa 5,5 uur.

Snelladen

Er zijn ook publieke laadpunten die werken met gelijkstroom (DC) in plaats van wisselstroom (AC). Dit zijn de zogenoemde snelladers, die je voornamelijk langs snelwegen en op parkeerplaatsen van grote winkelcentra vindt.

Het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom vindt plaats in het laadstation. De omvormer in de auto wordt omzeild, waardoor veel hogere laadvermogens mogelijk zijn, van 50 kW tot zelfs 350 kW. Bij de meeste elektrische auto’s, net als de Mazda MX-30, is de batterij via een snellader in slechts 30 tot 40 minuten tot 80% opgeladen.

Bij snelladen wordt tot 80% geladen, omdat de laadsnelheid van een lithium-ion batterij daarna zodanig sterk daalt, dat het geen zin meer heeft om langer te snelladen. Bij een snellader gebruik je overigens de laadkabel die aan het laadstation vastzit.

Weten waar je een laadpunt kunt vinden? Er zijn diverse websites en apps waar alle publieke laadpunten in Europa te vinden zijn inclusief de beschikbaarheid, waaronder oplaadpalen.nl.

LEES OOK: Welke stekker past in mijn elektrische auto?

Delen via

Tags:   elektrisch rijden, opladen

  • H.Zuidema schreef:

    Waarom hebben veel mensen toch zo’n haast i.v.m laden.
    Ga dan naar een snellader dan is die sneller vol.

  • Peter Theuns schreef:
    Je reactie is in afwachting van moderatie. Dit is een voorbeeld; je reactie wordt zichtbaar nadat deze is goedgekeurd.
    Ik heb in huis een meterkast van 3x 25 ampere, daarnaast heb ik een laadpaal type EVLink EVH4S11N2 . De Mazda MX-30 van mijn vrouw heeft een boordlader van max 6.6kW 1 fase. De laadkabel is een standaard Mazda kabel 1 phase, (zie foto) bijgevoegd, volgens de statistieken van Mazda zou het laden van de accu van 0-100% ongeveer 6 uur duren maar in werkelijkheid duurt het veel langer, om en nabij de 10 uur. Zie ik iets over het hoofd? Kan ik ipv de meegeleverde kabel een 3 fase 16 amprere kopen en deze gebruiken, ook al heeft de boordlader maar 1 fase? Ik heb het idee dat de lader meer kan, maar heb geen mogelijkheid om hem de testen, ik heb geen kennissen met een electrische auto om te checken of deze lader meer kan laden dan dat deze nu doet. Misschien ligt het aan de boordlader…?
  • mart hendrickx schreef:

    Steeds is maar weer de vraag hoe SNEL je kunt laden. Ik zou willen weten hoe ik het laadproces kan vertragen (zonder een huishoudelijk stopcontact te gebruiken). Mijn zonnepanelen leveren maximaal 2400 Watt. Als ik mijn MX30 laadt trekt die 6,6 KW van het net, waarvan dus maar zo’n 2 KW van mijn zonnepanelen. Hoe kan ik sturen dat ik mijn auto volledig laadt met mijn eigen zonne-energie?

  • Tung schreef:

    M. Hachmang is inderdaad correct, wat ik thuis recent ook hebt “ontdekt”, dat laden stuk minder snel is dan maximaal totaal vermogen van het laadpunt en wagen, door die beperking van 1 fase. Nu is er technisch wel een duidelijke verklaring aan te geven, maar eigenlijk komt het erop neer dat je zowel van wagen als laadpunt moet weten of het maximaal vermogen over 1 of 3 fasen zit. En jammer genoeg zit die informatie meestal ver weg verstopt in de kleine lettertjes. Meer standaardisatie, transparantie, en ervaring brengt hopelijk beterschap in nabije toekomst.

  • M. Hachmang schreef:

    Nee Dafne, dat is onjuist. Op een 3-fase 11kW laadpunt zal de Mazda MX-30 maar op 3,7kW laden omdat de aardlekautomaat dan 16A is. Precies zoals W. Jonker zegt: 11 = 3×3.7 dus de Mazda kan hier maar 1x 3.7 van gebruiken. Je redeneert met “11 is hoger dan 6,6” maar zo werkt het niet.

  • W. Jonker schreef:

    Volgens de informatie door de fabrikant beschikbaar gesteld, wordt bij een 3 Fasen aansluiting toch maar op 1 Fase geladen (de MX-30 kan maar op 1 Fase laden). Zelfs al heeft de huisaansluiting een maximaal vermogen van 11 kW (dat is dan 230x3x16) dan wordt er nog steeds maar geladen met 230x1x16 = 3,7 kWh!

    • Dafne schreef:

      Het vermogen van de boordlader verschilt per model. In het geval van de Mazda MX-30 is dat 6,6 kW zoals hierboven omschreven. Een 3-fase aansluiting met 11 kW-laadpunt is daarom overschrijdend en zal de batterij nooit met een hoger vermogen dan 6,6 kW opladen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *