Wie ben je?

“Farbod Sattarian uit Rotterdam.”

Wat doe je voor werk?

“Ik ben oprichter van het schoenenmerk QURC. Onze collectie bestaat uit sneakers die gemaakt zijn van kurkleer als duurzaam alternatief voor dierlijk leer, zonder in te leveren op het gebied van kwaliteit, stijl en comfort. Daarin zijn wij uniek in Nederland. We zijn in 2019 begonnen met een webshop en hebben in oktober 2021 onze eerste fysieke winkel geopend in hartje Amsterdam.”

Hoe ben je op dit idee gekomen?

“Ik heb altijd al interesse gehad in sneakers en was altijd op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Net als bij auto’s en voedsel zie je ook in de mode-industrie een verschuiving naar duurzame alternatieven door de veranderende perceptie van consumenten. Ik voorzie dat het gebruik van dierlijk leer op den duur ‘not done’ is, zoals bont ook uit de mode-industrie is verdwenen.”

“Het probleem is echter dat steeds meer schoenenfabrikanten een plasticsoort gebruiken als leervervanger. Daar schiet je dus niets mee op. En de meeste schoenenmerken die wel veganistische materialen gebruiken, kunnen niet tippen aan de stijl en kwaliteit van de grote merken. Samen met mijn compagnon Thomas Bruinsma zijn we het gebruik van hoogwaardig kurkleer gaan onderzoeken en zagen we kansen om daarmee verder te gaan.”

Wat vind je leuk aan jouw functie?

“Behalve interesse in sneakers heb ik ook altijd al een passie gehad voor ondernemen. Ik heb bijvoorbeeld ondernemersrecht gestudeerd in Rotterdam. Daarnaast ben ik uiteraard super trots dat het gelukt is om een prachtige sneakercollectie te ontwikkelen. Schoenen die voldoen aan hoge eisen op het gebied van kwaliteit en stijl, die niet onderdoen voor de collecties van grote bekende merken en die inmiddels ook door allerlei andere ketens worden verkocht. En dat allemaal op milieu- en diervriendelijke wijze.”

“Zo zijn er geen chemische stoffen nodig voor de productie van kurkleer. Het wordt simpelweg gekookt in water. Tevens wordt kurk geoogst zonder de boom te beschadigen, waarna de schors weer aangroeit en daarbij veel CO2 opneemt. En omdat het meeste kurk uit Portugal komt, laten we onze schoenen ook daar produceren tegen eerlijke prijzen bij een leuk familiebedrijf. En niet in het Verre Oosten tegen bodemprijzen onder discutabele arbeidsomstandigheden. Ook dat hoort bij de bedrijfsfilosofie van QURC.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“Als beginnende ondernemer heb ik niet zo veel vrije tijd, haha. Ik stop al mijn tijd en energie in de continuïteit en groei van QURC. Als ik tijd vrij hebt, spendeer ik die graag met vrienden en familie.”

Welke Mazda rijd je?

“Ik rijd in de elektrische Mazda MX-30, sinds oktober 2021, precies toen we onze winkel in Amsterdam openden.”

Vanwaar de keuze voor Mazda?

“Ik was mij aan het oriënteren voor een auto die mij aanspreekt en tegelijkertijd past bij de visie van QURC. Ik was er al gauw uit dat het een elektrische auto moest worden. Vervolgens realiseerde ik mij dat Mazda veel mooiere en leukere auto’s bouwt dan ik dacht. Toen ik erachter kwam dat Mazda in 1920 is begonnen als kurkfabrikant en in het interieur van de Mazda MX-30 kurk toepast als verwijzing naar de oorsprong van het merk, kon ik niet anders. Ik móést wel voor de MX-30 kiezen, haha!”

Wat vind je belangrijk in een auto?

“Ik vind het belangrijk dat de auto een verlengstuk is van ons sneakermerk. Hij moet een beetje onderscheidend zijn, maar ook duurzaam, modern, kwalitatief hoogwaardig en modieus. Wat dat betreft is de Mazda MX-30 de perfecte match.”

“Maar ik ben ook een autoliefhebber en hecht veel waarde aan rijgedrag. Ik had hiervoor een Alfa Romeo Mito QV, de krachtigste sportiefste uitvoering in de reeks met een flinke dosis rijbeleving. De overstap naar een elektrische auto is dan best groot, vooral omdat de meeste elektrische auto’s emotieloze computers zijn. Maar dat is de Mazda MX-30 beslist niet. Deze auto rijdt fantastisch. Ik ben er erg blij mee.”

Hoeveel kilometers rijd je?

“Ik zou het niet exact weten, maar niet heel veel. Ik reis voornamelijk met de trein tussen Rotterdam en Amsterdam. Dat is sneller en ik kan onderweg rustig werken. Ik pak de Mazda MX-30 voor privéritten en als ik zakelijke afspraken hebt. De auto is een visitekaartje van het bedrijf en ik kan alles meenemen wat ik nodig heb. De kofferbak ligt permanent vol met QURC-sneakers, haha!”

Wat vind je een minpunt aan de auto?

“Het ligt misschien voor de hand om de actieradius van de Mazda MX-30 te noemen, want die is aan de lage kant ten opzichte van de concurrentie. Maar dat weet je van tevoren als je deze auto aanschaft, dus vind ik het geen minpunt. Bovendien rijd ik nooit meer dan 200 kilometer op een dag. Ik zet hem ‘s nachts aan de lader en ‘Klaar is Kees’. Nee sorry, ik kan geen minpunt bedenken. Er is niets dat ik achteraf vind tegenvallen of waar ik hogere verwachtingen van had.”

Ooit iets geks meegemaakt op autogebied?

“Toen we onze winkel openden in Amsterdam, had ik de auto pas net. Ik was er nog niet heel bekend mee. Ik had de auto pal voor de deur gezet, met de verlichting aan, muziek uit de speakers, kofferbak open en ga zo maar. We wilden een beetje aantrekken natuurlijk. Ik dacht dat een auto met zo’n grote accu het wel lang zou uithouden, maar een hele dag was iets te optimistisch. Uiteindelijk moest ik de ANWB bellen, omdat de accu helemaal leeg was, haha.”

Wat is jouw droomauto?

“Een GT Electric van Totum Automobili. Dat is een super moderne en uiterst sportieve auto op basis van de klassieke Alfa Romeo GT Junior uit de jaren zestig en zeventig. Maar dan volledig elektrisch. Die vind ik echt zó gaaf!”

Delen via

Tags:   Mijn Mazda en Ik

  • annemiek van rooij schreef:

    Er zou een nieuwe versie uitkomen van de MX 30 die meer acceleratie heeft ., met hulp motor?

    is er al iets van bekend?

    m. vr.gr.

    • Mady van Mazda schreef:

      Beste Annemiek,

      Dat gaat waarschijnlijk over de Mazda MX-30 REV met rotatiemotor! Die staat inderdaad op de planning maar de precieze planning is nog niet bekend. Houd ons dus zeker in de gaten voor meer nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *