Technologie, Verdieping 28-01-20 | 2813 keer gezien

i-Activ AWD en G-Vectoring Control: zo werkt het

Mazda heeft een duidelijke visie bij de ontwikkeling van nieuwe modellen: mens en machine in perfecte harmonie. Dit gevoel van eenheid wordt ‘Jinba Ittai’ genoemd en Mazda levert allerlei innovatieve technieken die hieraan bijdragen. We zetten er een aantal op een rij.

Mazda i-Activ AWD

Laten we beginnen met i-Activ AWD, het vierwielaandrijfsysteem van Mazda dat leverbaar is voor de Mazda CX-3, Mazda CX-5 en nieuwe Mazda CX-30 met Skyactiv-X motor.

Belangrijke voordelen van i-Activ AWD zijn:

  • Meer tractie en grip op gladde ondergronden
  • Meer tractie en grip op (steile) hellingen
  • Extra stabiliteit en veiligheid bij rijden met aanhanger
  • Extra grip bij manoeuvreren van een caravan op een (nat) campingveld
  • Extra stabiliteit, betere stuurrespons en een verfijnd rijgevoel in alle omstandigheden
  • Brandstofverbruik bijna gelijk aan dat van de voorwielaangedreven versie

Hoe werkt het?

Het i-Activ AWD systeem van Mazda werkt samen met G-Vectoring Control (GVC) om het koppel tussen de vóór- en achterwielen te verdelen voor maximale tractie en grip onder alle omstandigheden. Het controlesysteem wordt onder andere aangestuurd door ‘four-wheel vertical load detection’ die de verticale druk op de afzonderlijke wielen meet.

Belangrijke eigenschappen van i-Activ AWD zijn de zeer beperkte mechanische verliezen, evenals de rubberen demper die schommelingen vermindert in het koppel dat naar de achterwielen wordt gestuurd. Door tegelijkertijd een klein verschil toe te passen in de vertragingsverhouding tussen het AWD systeem en het achterste differentieel, reageert het systeem sneller en daalt het brandstofverbruik in de praktijk.

Tijdens het insturen in bochten werkt het AWD-systeem optimaal samen met GVC en wordt de koppelverdeling tussen de vóór- en achterwielen gelijk gehouden voor een betere stuurrespons. Ná het insturen, stuurt het AWD-systeem heel kort iets meer koppel naar de achterwielen voor een neutraal stuurgevoel en een stabielere auto.

Bij het accelereren wordt vervolgens meer koppel verdeeld over de achterwielen waardoor de verticale druk toeneemt. Tijdens accelereren komt de neus van de auto namelijk iets omhoog, waardoor de druk achter toeneemt. Tijdens remmen precies andersom. In dit geval wordt dan ook meer koppel naar de voorwielen gestuurd om de prestaties van álle vier de wielen te maximaliseren. Met deze technologie creëert Mazda een goed controleerbare auto die uitstekend reageert op de input van de bestuurder met een hoge mate van feedback. Precies in lijn met de ‘Jinba Ittai’ visie van Mazda.

G-Vectoring Control Plus

De voorwielaangedreven versies van de nieuwe Mazda3 en Mazda CX-30 maken gebruik van G-Vectoring Control Plus (GVC Plus). Deze technologie verbetert de stuurstabiliteit door de remmen te gebruiken. Als de bestuurder de bocht uit stuurt door het stuurwiel naar de middenpositie te laten terugkeren, voert GVC Plus een zeer gerichte, minimale remingreep uit op de buitenste wielen, zodat de auto stabiliseert en rechtdoor zal rijden.

G-Vectoring Control Plus zorgt voor consequent soepele overgangen tussen gieren, rollen en stampen, zelfs in scherpe bochten, waardoor de auto plotselinge stuurbewegingen beter kan opvangen en strak de bocht verlaat.

Behalve tijdens sportief rijden zorgt GVC Plus ook bij het vermijden van aanrijdingen in noodgevallen voor een beter stuurgedrag, terwijl de bestuurder extra controle en vertrouwen ervaart tijdens het wisselen van rijstrook op hoge snelheid en bij rustig rijden op glad wegdek.

Delen via

Tags:   veiligheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook leuk