Nieuws 20-07-11 | 8483 keer gezien

Mazda onderscheiden voor zijn Rear Vehicle Monitoring (RVM) systeem

Mazda gelooft dat auto’s rijplezier moeten bieden. Eén van de beste manieren om dat te bereiken is door er bovenal voor te zorgen dat onze auto’s veilig zijn om in te rijden. In de laatste jaren hebben de Mazda3, de Mazda6, de Mazda2 en de Mazda5 allemaal 5 sterren gekregen in de Euro NCAP veiligheidsproeven. En met ons Rear Vehicle Monitoring (RVM) systeem scoren we opnieuw.

Bij de start van de ontwikkeling van het RVM-systeem hebben we vastgesteld dat bijna 5 procent van alle ongevallen plaatsvindt tussen voertuigen die dezelfde kant oprijden. Daarvan ontstaat bijna 80 procent tijdens het wisselen van rijstrook. Daarom stelden we onszelf een simpele vraag: “Hoe kunnen we dat aantal verminderen?”

We kwamen op het idee om twee radarsensoren aan weerszijden in de achterbumper te plaatsen. Deze sensoren meten continu de afstand tot de voertuigen in de directe omgeving en hun relatieve snelheid. Het RVM-systeem treedt in werking bij snelheden boven 60 km/u. Door middel van een indicatorlampje op de zijspiegel waarschuwt het systeem de bestuurder wanneer er een voertuig in de dode hoek is of gaat komen. Als de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt aan de kant van het naderende voertuig, dan waarschuwt het systeem de bestuurder om niet van rijstrook te wisselen. Het indicatorlampje gaat knipperen en een waarschuwingstoon wordt hoorbaar. Het RVM-systeem van Mazda is ontworpen om alle soorten voertuigen te detecteren, inclusief motorfietsen, en dat onder vrijwel alle weersomstandigheden.

Mazda was in 2008 de eerste Japanse autofabrikant die een RVM-systeem in Europa op de markt bracht in de Mazda6. Sindsdien is het systeem verkrijgbaar geworden op de Mazda3, de Mazda CX-7 en binnenkort op de geheel nieuwe Mazda CX-5 , die dit jaar op de IAA in Frankfurt voorgesteld wordt. Op de IAA zal Mazda ook de felbegeerde “Euro NCAP Advanced” onderscheiding in ontvangst nemen voor het verhogen van de verkeersveiligheid met het Rear Vehicle Monitoring-systeem op de Mazda3.

Euro NCAP is een onafhankelijke organisatie die botsproeven met auto’s uitvoert. De organisatie is in het leven is geroepen door consumenten- en automobilistenorganisaties en overheden uit heel Europa. Sinds 1997 kent Euro NCAP veiligheidsbeoordelingen aan auto’s toe.

Het is niet de gemakkelijkste manier om nieuwe auto’s te ontwikkelen: het rijplezier vergroten door auto’s veiliger te maken. Maar het is wel de manier waarop Mazda auto’s maakt.

Delen via

  • herman peters schreef:

    Wij zijn soms kort in bezit van een Mazda 6 . Het rvm werkt aan de linkerzijde prima maar aan de rechterkant ziet het meer als 60/70 % van de tijd geen auto in de dode hoek. Volgens de garage werkt het alleen als de auto aan de rechterkant mij in haald. Maar als ik inhaal en wil invoegen zou het prettig zin dat de rvm ook werkt .wie heeft gelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.