Mazda presenteert nieuw adaptief koplampsysteem
Mazda presenteert de komende dagen een nieuw adaptief LED koplampsysteem, de nieuwste doorbraak op het gebied van actieve veiligheidstechnologie, op Ceatec Japan 2014 in Tokyo, een toonaangevende beurs voor IT en elektronica van 7 tot en met 11 oktober. Mazda is de eerste Japanse autofabrikant die een dergelijke autonoom werkend systeem voor lichtcontrole aan het publiek toont.
ALH, wat staat voor Adaptive LED Headlights en dat binnenkort zal worden toegevoegd aan Mazda’s i-ACTIVSENSE gamma van geavanceerde veiligheidssystemen, omvat LED lichttechnologie die de LED’s opsplitst in vier onafhankelijk bedienbare groepen. Net als bij HBC, High Beam Control, een verwant systeem dat al beschikbaar is op alle Mazda’s van de nieuwe generatie, maakt ALH gebruik van een camera om tegenliggers en voorliggers te detecteren. Maar in plaats van het grootlicht volledig uit te schakelen om verblinding te voorkomen, schakelt ALH alleen de LED’s uit die in de specifieke richting van tegenliggers en voorliggers schijnen. Daarmee blijft het grootlicht altijd aan, waardoor het zicht wordt verbeterd en daarmee ook de veiligheid ’s nachts, wanneer de meeste dodelijke ongevallen plaatsvinden.
ALH omvat ook breedtestralers in de vorm van LED’s die aan de zijkanten van de koplampen zijn toegevoegd, voor licht op plekken waar conventionele koplampen dat niet bieden. Een andere functie van ALH is de snelwegmodus, die automatisch de hoogte van de koplampen aanpast bij het rijden op de snelweg, waardoor verkeersborden en mogelijke obstakels eerder en beter worden verlicht.
Naast ALH presenteert Mazda op de Ceatec Japan 2014 ook een speciale versie van de Mazda3, uitgerust met een systeem voor een vorm van autonoom rijden. Dit systeem bewaakt continu de positie van het voertuig met hoge precisie GPS, maar ook met behulp van bewegingsdetectoren die voortdurend de gedragingen van de bestuurder observeren. Dit alles helpt de bestuurder om fouten te voorkomen en vermindert het risico op ongevallen.