Mazda tilt Skyactiv-X technologie naar nog hoger niveau
Mazda zorgde in 2019 voor een revolutie in de autoindustrie met de introductie van de Skyactiv-X motor. Het gaat hier om ’s werelds eerste in serie geproduceerde benzinemotor met compressieontsteking, zoals bij een dieselmotor. Het resultaat: aansprekende prestaties in combinatie met opmerkelijk lage verbruiks- en emissiewaarden. Nu is deze motor verder verbeterd en omgedoopt tot ‘e-Skyactiv X’. Lees hier wat je kunt verwachten.
Hoe zit het ook alweer?
De unieke Skyactiv-X motor van Mazda is het resultaat van ruim dertig jaar ontwikkeling en het bewijs dat de verbrandingsmotor nog lang niet is uitontwikkeld. Met de Skyactiv-X technologie heeft Mazda een mijlpaal bereikt die het merk een grote stap voorwaarts brengt in de voortdurende zoektocht naar de ideale verbrandingsmotor.
Het gaat hier om een 2.0-liter viercilinder benzinemotor met compressieontsteking. Dat betekent dat het brandstofmengsel ontbrandt door de zeer hoge compressie in de verbrandingskamers, net als bij een dieselmotor. En niet uitsluitend met behulp van een vonk door een bougie, zoals bij een conventionele benzinemotor.
Gezien de eigenschappen van benzine is deze brandstof niet de meest logische keuze in combinatie met compressieontsteking. Toch is het Mazda gelukt om deze technologie te perfectioneren. Dit biedt veel voordelen, zoals een hoog vermogen en koppel in combinatie met opmerkelijk lage verbruiks- en emissiecijfers. De techniek zorgt voor een hoge mate van verfijning en stilte die hoort bij een luxe auto uit een hogere prijsklasse.
e-Skyactiv X met mild hybrid
De vernieuwde Skyactiv-X motor gaat door het leven als ‘e-Skyactiv X’, waarbij de ‘e’ verwijst naar de standaard aanwezige mild hybrid-technologie. Dankzij deze technologie is de e-Skyactiv X niet alleen de krachtigste 2.0-liter benzinemotor in het aanbod van Mazda, met een felle reactie en een lineaire vermogensafgifte, maar ook om de zuinigste met de laagste CO2-emissie.
In de e-Skyactiv X zijn de reguliere startmotor en dynamo vervangen door een elektromotor met riemaandrijving. De elektromotor kan de benzinemotor starten en ondersteunen bij wegrijden vanuit stilstand. Daarmee wordt extra brandstof bespaard.
Mazda3 en Mazda CX-30
De e-Skyactiv X motor is met ingang van modeljaar 2021 leverbaar in de Mazda3 en Mazda CX-30. Het vermogen en koppel zijn met respectievelijk 6 pk en 15 Nm toegenomen tot 137 kW (186 pk) en 240 Nm. Tegelijkertijd zijn het verbruik en de CO2-uitstoot gedaald tot minimaal 5,0 l/100 km en 114 gram CO2/km (WLTP) voor de Mazda3 Sedan. De Mazda CX-30 e-Skyactiv X laat nu een gemiddeld verbruik van minimaal 5,6 l/100 km noteren, wat overeenkomt met een CO2-emissie vanaf 127 g/km (WLTP). Dit zijn ongekende waarden* voor een atmosferische benzinemotor in deze vermogensklasse.
De genoemde verbruikscijfers zijn van toepassing op de versies met een handgeschakelde versnellingsbak. De e-Skyactiv X motor is in beide modellen optioneel leverbaar in combinatie met een 6-traps automaat. De Mazda CX-30 is naar wens ook leverbaar met vierwielaandrijving.
* De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek.