Technologie, Verdieping 17-12-19 | 5001 keer gezien

Mazda: wat is een batterij van het juiste formaat?

Mazda MX-30

De batterijen in elektrische auto’s worden steeds groter, zodat we steeds grotere afstanden kunnen overbruggen op een enkele lading. Maar een grote autobatterij is erg kostbaar en bovendien loeizwaar. En als je kijkt naar de afstanden die wij daadwerkelijk rijden, kun je je best afvragen of zo’n enorme batterij écht nodig is.

Nederlanders rijden gemiddeld 13.000 km per jaar met hun auto. Dat is gemiddeld 35,6 km per dag, terwijl de gemiddelde woon-werkafstand in ons land 22,6 km bedraagt, blijkt allemaal uit cijfers van het CBS. Daarmee zitten wij onder het Europese gemiddelde van 48 km per dag.

Gezien het aantal kilometers dat wij daadwerkelijk rijden, is het niet vreemd dat openlijk gediscussieerd wordt of het écht nodig is om (meestal in je eentje) onderweg te zijn met een loodzware batterij waarmee je een gemiddeld huishouden een week lang van stroom kunt voorzien. Zo’n grote batterij is duur, het kost veel energie (lees: CO2) om zo’n batterij te produceren en het enorme gewicht komt niet ten goede aan de rijeigenschappen van de auto, het energieverbruik van de motor en de slijtage van banden en remmen.

Mazda heeft een visie en houdt vast aan specifieke merkwaarden, zoals rijplezier en een positieve bijdrage aan het ‘well-to-wheel’ principe, waarbij de uitstoot gedurende de gehele levenscyclus van de auto wordt bekeken in plaats van alleen tijdens het rijden.

Bij de ontwikkeling van de MX-30 zijn de technici van Mazda daarom heel kritisch geweest en is er bewust gekozen voor een relatief compacte batterij. Die heeft een capaciteit van 35,5 kWh, goed voor een actieradius van 200 km (volgens de WLTP, voorlopige cijfers).

Mede dankzij de batterijkeuze is het voor het eerst dat er geen tot minimaal prijsverschil is bij de keuze tussen benzine of elektrische aandrijving bij hetzelfde merk. De prijs vanaf 33.990 euro, in combinatie met de uitrusting en het formaat van de 100% elektrische crossover, is ongeveer gelijk aan de benzine-equivalent: de Mazda CX-30.

Met de nieuwe MX-30 met ‘een batterij van het juiste formaat’ speelt Mazda nog nauwkeuriger in op de behoeften van Europese automobilisten, zonder alle karakteristieke Mazda-eigenschappen en de totale CO2-voetafdruk (well-to-wheel) uit het oog te verliezen. Of de actieradius van de MX-30 voldoende is voor jouw persoonlijke behoeften, bepaal je zelf. Zo niet? Ontdek hier waarom de Mazda CX-30 met revolutionaire Skyactiv-X motor het perfecte alternatief is.