WIE BEN JE?

“Marcel Smeding (46), woonachtig in het Noord-Hollandse Lutjewinkel en tevens lid van de HADI-Mazda Club.”

BEDRIJF EN BEROEP?

“Ik ben productiemedewerker bij de koudbandwalserij van Tata Steel in IJmuiden. Hier werk ik al twintig jaar en heb in de loop der jaren diverse functies bekleed, onder meer bij de walserij en de slijperij.”

WAT VIND JE LEUK AAN JOUW FUNCTIE?

“Veel vrijheid. Niemand die continu op je vingers zit te kijken. Dat vind ik prettig. En ik heb inmiddels veel ervaring bij de koudbandwalserij. Dat maakt het werk eigenlijk steeds leuker. Bovendien werk ik op een heel fijne afdeling en geen dag is hetzelfde. Het is heel divers.”

WELKE MAZDA RIJD JE?

“Ik heb er drie! Ik rijd dagelijks in een Mazda MX-5 ND 1.5 Skyactiv-G, in de kleur Soul Red Crystal en in de uitvoering GT-M. Deze kocht ik in 2018 toen die een half jaar oud was. Ik had hiervoor een Mazda CX-5, maar omdat mijn vrouw ook een vrij grote leaseauto heeft, besloten we om in plaats van de CX-5 iets kleiners aan te schaffen. Dat werd dus de MX-5. Twee grote auto’s voor de deur is niet nodig natuurlijk. Nu hebben we een ruime gezinsauto én een fantastisch leuke roadster voor de deur staan.”

“Ik bezit ook een gele Mazda 818 Coupé uit 1977. Inmiddels een zeldzame auto waarvan in Nederland nog maar een handjevol rondrijden. Deze kocht ik in 2005 van de eerste eigenaar!”

“Verder heb ik een Mazda 626 uit 1994. Deze auto kreeg ik van mijn grootvader, vlak voordat hij stierf. Het is een auto met veel emotionele waarde. Over een paar jaar gaan mijn zoons erin rijden. Een echt familiestuk dus! Bovendien heb ik aan deze auto veel veranderd. Zo heb ik de 1.8-motor vervangen door een 2.5 V6-motor uit een Mazda MX-6 en verder ABS en Cruise Control ingebouwd. Dit heb ik allemaal zelf gedaan. Ik ben gek op sleutelen.”

HOE IS DE LIEFDE VOOR MAZDA ONTSTAAN?

“Door mijn grootvader. Hij reed vroeger altijd Mazda en was vaak aan z’n auto aan het sleutelen. Hij deed al het onderhoud zelf. Ik ging vaak kijken. Ik vond het allemaal super interessant. Hij heeft het Mazda-virus aan mij overgedragen!”

“Ik heb zelf ook altijd Mazda gereden. Ik kocht in 1993 mijn eerste Mazda 818 sedan. Daar heb ik 12 jaar dagelijks in gereden, totdat die volledig werd afgekeurd voor de APK door overmatige roest. Door omstandigheden heb ik hem weggedaan, maar na een jaar begon het toch weer te kriebelen, waarna ik op zoek ging naar een andere Mazda 818. Uiteindelijk vond ik m’n huidige, gele 818 Coupé in smetteloze staat. Ik heb er sindsdien, buiten het normale onderhoud, niet veel aan hoeven doen.”

HOEVEEL KILOMETERS RIJD JE?

“Met de Mazda MX-5 zo’n 500 kilometer per week. Daar rijd ik gewoon dagelijks in. Die andere twee zijn voor het plezier, dus qua kilometers valt het wel mee. Als het mooi weer is, gaan we regelmatig toeren. Hier in de kop van Noord-Holland heb je prachtige wegen om lekker te rijden en te genieten.”

WAT DOE JE IN JE VRIJE TIJD?

“Ik ben eigenlijk altijd wel met m’n auto’s bezig. Net als mijn grootvader vroeger. En nu doe ik dat vaak met m’n jongste zoon, die is ook gek van auto’s. En bij de meetings van de HADI-Mazda Club zijn we meestal wel aanwezig.”

WAT VIND JE BELANGRIJK IN EEN AUTO?

“Een auto moet mij gewoon aanspreken. Dat hoeft dan niet per se een mooie of luxe auto te zijn, het moet een soort van liefde op het eerste gezicht zijn. Het kan dan ook zomaar zijn dat ik 10 jaar of meer in die auto rondrijd. Ik vind betrouwbaarheid overigens wel belangrijk, hoor. Maar dat zit bij Mazda wel goed.”

MINPUNT?

“Ik vind het jammer dat de wat oudere Mazda’s vrij gevoelig zijn voor roest. Ook de kwaliteit van de lak kan beter als je het aan mij vraagt. Dat geldt ook voor de Mazda MX-5 die ik nu heb. Maar verder kan ik echt niets bedenken.”

WAT ZEGGEN ANDEREN OVER JOUW AUTO’S?

“Alleen maar positieve dingen! De nieuwste Mazda MX-5 is gewoon een schitterende auto. Zeker in die kleur Soul Red Crystal en dat hoor je dan ook van andere mensen.”

“Over de Mazda 818 Coupé zijn mensen helemaal enthousiast. Dit is natuurlijk een zeldzame klassieker die je vrijwel nooit meer tegenkomt. En dan heb ik er nota bene één in het geel!”

“Over de Mazda 626 hoor je daarentegen weinig. Dit is een beetje een ondergeschoven kindje. Hij valt niet op. Mensen hebben er kennelijk weinig mee. Maar voor mij is dat natuurlijk anders. Deze auto betekent voor mij meer dan mensen denken. Bovendien is het wel een beetje een ‘sleeper’. Met die V6 wil hij best van z’n plek en dat verwachten de meesten niet.”

IETS BIJZONDERS MEEGEMAAKT OP AUTOGEBIED?

“Het klinkt misschien gek, maar mijn grootvader heeft in de oorlog in een Duits kamp gezeten. En met de auto die ik van hem heb gehad, ben ik drie keer met pech gestrand en drie keer in Duitsland! Ik heb werkelijk nog nóóit pech gehad met een auto, maar met die liep het helaas anders, alsof m’n grootvader niet wil dat ik met die auto in Duitsland kom.”

“De laatste keer had ik een hert op de motorkap. Dat was wel heel erg schrikken! Gelukkig viel de schade mee en kon ik na het vervangen van de radiator en het bij elkaar tapen van de bumper, gewoon naar huis rijden. Met het hert liep het overigens ook goed af.”

WAT IS JOUW DROOMAUTO?

“Een Mazda RX-3! Die heeft veel weg van mijn Mazda 818 Coupé en is ook uit hetzelfde tijdperk, maar dan met een wankelmotor. Een Mazda RX-3 is inmiddels heel zeldzaam. Ik ken er slechts twee in Nederland. Voor een exemplaar in goede staat betaal je tegenwoordig veel geld. Ik vrees dat het er nooit van gaat komen, haha.”