Wie ben je?

“Bart Oostvogels, 28 jaar en woonachtig in Wernhout in het zuiden van Nederland, op de grens met België. Ik ben er opgegroeid en ga er niet weg, het is hier heerlijk wonen. Heel landelijk en toch overal dichtbij. Ik heb journalistiek gestudeerd in Breda en Tilburg, maar was tijdens mijn studietijd al werkzaam als autojournalist, vandaar dat ik een groot deel van mijn opleiding in de avonduren deed. De liefde voor alles met wielen zit er al sinds ik klein was in. Het is mijn grote passie.”

Bedrijf en beroep?

“Ik werk nu zo’n twaalf jaar in de autojournalistiek. Ik ben begonnen bij Autovisie in Amsterdam. Daar heb ik ongeveer acht jaar gewerkt. Begin 2016 maakte ik de overstap naar online marketingbureau Buro N11 in Bodegraven en ben ik begonnen met schrijven voor AutoRAI.nl, ZERauto.nl en MotorRAI.nl. Sinds december 2019 ben ik de hoofdredacteur van deze drie platforms. Daar ben ik ontzettend trots op. Met een team van andere specialisten timmeren we met deze websites hard aan de weg.”

Wat vind je leuk aan jouw functie?

“De afwisseling. Natuurlijk heb je ook kantoordagen, maar omdat het werk altijd in het teken staat van auto’s, motoren of andere vormen van mobiliteit, is het ontzettend leuk om te doen. En in ons werk is er ook heel veel afwisseling in vervoer. De ene week heb je een auto, daarna weer een motor. Multimediaal bezig zijn vind ik ook heel leuk, schrijven, presenteren, filmen, fotograferen, monteren en meer.”

Welke Mazda rijd je?

“Nou, dat is best een grappig verhaal. De eerste auto die ik kocht, was een Galaxy Grey-kleurige Mazda MX-5 2.0 S-VT Touring uit 2009. Generatie NC dus, met een softtop. De auto was van een ouder stel geweest en had slechts 19.000 kilometer gereden. Ik heb die toen ongezien gekocht en hij stelde in niets teleur.”

“Wat een heerlijke auto was dat. Voor mijn werk reed ik heel veel op en neer tussen Brabant en Amsterdam en dus vlogen de kilometers onder het sportonderstel door. Uiteindelijk heb ik bijna 80.000 kilometer in mijn eerste MX-5 gereden, in een periode van ongeveer twee jaar. Eigenlijk altijd open, ook met -15 graden Celsius. Dat kan echt hoor mensen.”

“Maar goed, uiteindelijk was het toch verstandiger om over te stappen op een vijfdeurs B-segment hatchback: een Mazda2. Top auto, rijdt perfect, maar biedt niet de lol die je in een MX-5 hebt. Het bleef kriebelen. En uiteindelijk hebben die kriebels ertoe geleid dat ik een MX-5 ND uit 2015 kocht. Toevallig was ook die auto van een ouder stelletje geweest. En de kilometerstand: 19.000. Alsof het zo moest zijn. Ook deze auto heb ik ongezien gekocht. De geschiedenis herhaalt zich dus. Ik viel ook voor het kenteken. Als autoliefhebber word je daar bijzonder vrolijk van.”

“De auto wordt door mij helemaal vertroeteld. Want van poetsen word ik ontzettend gelukkig, maar nog meer van het rijden. Ook deze MX-5 gebruik ik intensief. Het brandstofverbruik is bij rustig gebruik heel acceptabel, want het gemiddelde staat op 1 op 17,5. Ik heb gekozen voor de 1.5 met 130 pk en handgeschakelde zesbak. Het is ook een GT-M-uitvoering, dus met leder, stoelverwarming en meer. Helemaal compleet. Hij weegt minder dan 1.000 kilogram en heeft achterwielaandrijving, moet ik nog meer zeggen?”

Hoeveel kilometers rijd je?

“Minimaal 40.000 kilometer per jaar. Dit is een mix van zakelijke kilometers en privékilometers, want ik ben ook regelmatig op de motor te vinden.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“De scheidingslijn tussen werk en hobby is bijzonder klein, ook in het weekend ben ik vaak met auto’s en motoren bezig. Maar ik kan ook ontzettend genieten van een film, wandelen, koken en simracen. Ik verveel me nooit.”

Wat vind je belangrijk in een auto?

“Dat je geniet van elke kilometer. Ook in deze MX-5 rijd ik vrijwel altijd open. Daar is de auto voor gemaakt. De wind door je haren, pure ontspanning. Laatst reed ik om 22.30 uur in de avond richting huis. De sterren in de hemel waren zichtbaar, er stond een gezellig muziekje aan, dat soort ritten zijn haast therapeutisch. Je wordt er zo gelukkig van. En dat vind ik belangrijk aan een auto. Dat je er in meerdere opzichten van geniet. In het MX-5-wereldje hoor je vrijwel altijd de leus ‘The MX-5 is always the answer’. En daar sluit ik me graag bij aan. De auto biedt fun en comfort ineen.”

Minpunt?

“Dat de MX-5 een niet al te grote bagageruimte heeft, weet je al als je die ziet. Dus dat hoort nu eenmaal bij dit type auto en daar leer je mee leven. Gewoon een kwestie van de boodschappen slim indelen. Mijn MX-5 heeft nog geen in diepte verstelbare stuurkolom, dat zou de stuurpositie nog verder verbeteren. Zo’n stuurkolom heeft de vernieuwde versie van de MX-5 ND dan weer wel.”

Wat zeggen anderen over jouw auto?

“Mensen reageren altijd positief op de MX-5, maar ik moet eerlijk toegeven dat je mijn auto ook niet snel vies zult aantreffen. Hij staat er altijd netjes bij. Toch kijken mensen ook raar op als het licht regent en je gewoon open rijdt op de snelweg. Die denken vast ‘wat een mafkees’, maar van die druppels merk je helemaal niets. Ook in de winter kun je prima open rijden.”

Wat is je droomauto?

“Gemene vraag zeg! Mag ik er maar ééntje kiezen? Dan zeg ik de Lotus Exige Cup 430. De lijnen, het geluid, de sensatie. Autorijden moet in mijn optiek vooral puur en leuk zijn. Ik kan luxe missen in een auto. Het gaat om de kick.”

Lotus Exige Cup 430

Fotografie: Noël van Bilsen Photo & Video

Misschien vind je dit ook leuk