Elektrisch rijden biedt talloze voordelen, maar dan moeten er wel voldoende laadpunten beschikbaar zijn waar je de batterij kunt opladen. En dat is in grote delen van Europa nog lang niet het geval. In Nederland gelukkig wel. Ons land is absolute koploper met het aantal laadpunten en biedt daarmee een uitzonderlijk gunstig klimaat om elektrisch te rijden.
Nederland staat met grote afstand op de nummer 1-positie met de meeste laadpunten in de Europese Unie. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA). In Nederland zijn nu meer dan 90.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s beschikbaar (zonder de circa 245.000 thuislaadpunten meegeteld).
Daarmee loopt Nederland ver voor op de nummer 2 (Duitsland) waar een kleine 60.000 laadpunten in gebruik zijn. Na Duitsland lopen de aantallen nog verder terug. Zelf zodanig, dat Nederland en Duitsland samen de helft van alle laadpunten in de Europese Unie bezitten. En dat terwijl Nederland en Duitsland gezamenlijk niet eens 10% van de oppervlakte van de EU beslaan.
Top 5 met meeste laadpunten in de EU:
1. Nederland (90.284)
2. Duitsland (59.410)
3. Frankrijk (37.128)
4. Zweden (25.197)
5. Italië (23.543)
LEES OOK: NEDERLAND HEEFT IN ÉÉN KLAP TIENTALLEN SNELLADERS ERBIJ
Is Nederland zo goed, of de rest zo slecht?
Interessanter nog is hoe het aantal laadpunten zich verhoudt tot het wegennet. Oftewel, hoe ver moet je gemiddeld rijden om een laadpunt te vinden. De ACEA berekende per EU-land het aantal laadpunten per 100 kilometer aan wegen. Ook op dit gebied staat Nederland met stip op nummer 1. Voor elke 100 kilometer aan wegen zijn in ons land gemiddeld 47,5 laadpunten beschikbaar.
Top 10 met meeste laadpunten per 100 km:
Nederland (47,5)
Luxemburg (34,5)
Duitsland (19,4)
Portugal (14,9)
Oostenrijk (6,1)
België (5,5
Italië (5,1)
Zweden (5,0)
Denemarken (4,4)
Frankrijk (4,1)
Dat er in de EU nog veel werk is te verrichten, blijkt wel uit de cijfers van de slechts scorende landen. Zo zijn er tien EU-lidstaten waar niet eens 1 laadpunt voor elke 100 kilometer aan asfalt beschikbaar is. Als je het aantal laadpunten afzet tegen het aantal kilometers aan wegen, dan is er in Litouwen en Griekenland gemiddeld 1 laadpunt beschikbaar per 500 kilometer asfalt. Ter vergelijking: in Nederland is er gemiddeld 1 laadpunt voor iedere 2,1 kilometer aan wegdek beschikbaar.
Top 5 met minste laadpunten per 100 km:
Litouwen (0,2)
Griekenland (0,2)
Polen (0,4)
Letland (0,5)
Roemenië (0,5)
Klimaatdoel EU
De ACEA maakt zich grote zorgen om het gebrek aan laadpunten in de Europese Unie. Volgens de doelstelling van de EU moet de uitstoot van auto’s tegen 2030 ten minste 55% lager liggen dan in 2021. Om dit doel te bereiken, moeten de komende jaren vele miljoenen elektrische auto’s op de weg worden gezet. Als er nu geen haast wordt gemaakt met de aanleg van laadpunten, met name in Oost-Europa, dan kan dit klimaatdoel van de EU in de prullenbak.
Geniet van het rijden
Dankzij de ruime en steeds grotere beschikbaarheid van laadpunten in Nederland en de gemiddelde afstanden die wij dagelijks rijden, zijn de Mazda MX-30 en Mazda CX-60 aantrekkelijke opties voor wie optimaal rijplezier zoekt.
De technici van Mazda waren bij de ontwikkeling van de MX-30 – de eerste 100% elektrische Mazda – extra kritisch. Uiteindelijk is bewust gekozen voor een relatief kleine batterij met een capaciteit van 35,5 kWh, goed voor een actieradius van maximaal 200 kilometer*. Het betekent dat je de batterij vaker moet opladen, maar met zó veel laadmogelijkheden is dat in Nederland geen probleem.
Hetzelfde geldt voor de nieuwe Mazda CX-60, de eerste Plug-in Hybride van het merk. Deze SUV heeft een oplaadbare batterij van 17,8 kWh, waarmee je in de EV-mode een afstand van maximaal 65 kilometer* volledig elektrisch kunt rijden. Net als bij de Mazda MX-30 is het elektrische rijbereik van de Mazda CX-60 voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, mits je de batterij na de rit weer kunt opladen.
Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat Nederlanders gemiddeld 36 kilometer per dag rijden, terwijl we gemiddeld slechts 9,7 kilometer per dag afleggen om van en naar het werk te gaan. Het zijn allemaal redelijk korte stukjes, waarna onze auto’s weer urenlang geparkeerd staan. De Mazda MX-30 en Mazda CX-60 zijn dus prima geschikt voor de dagelijkse behoeften van heel veel automobilisten, mede mogelijk gemaakt door de toonaangevende laadinfrastructuur in Nederland.
* Volgens Europese WLTP-cyclus. De actieradius kan variëren door energieverbruikende factoren, o.a. rijstijl, snelheid en temperatuur.