Rijplezier, Verdieping 03-11-21 | 30 keer gezien

Nederland grote koploper met laadpunten in EU: rijden in MX-30 nog leuker

Elektrisch rijden biedt talloze voordelen, maar dan moeten er wel voldoende laadpunten beschikbaar zijn waar je de batterij kunt opladen. En dat is in grote delen van Europa nog lang niet het geval. Gelukkig geldt dat niet voor Nederland, want ons land is absolute koploper met het aantal laadpunten en biedt daarmee een uitzonderlijk gunstig klimaat om elektrisch te rijden.

Nederland staat met grote afstand op de nummer 1-positie met de meeste laadpunten per 100 kilometer aan wegen. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA). Voor elke 100 kilometer aan wegen zijn in ons land gemiddeld 47,5 laadpunten beschikbaar. Volgens de RVO gaat het in z’n totaliteit om 78.279 (semi-) publieke laadpunten beschikbaar en 2.524 snellaadpunten (data t/m september 2021).

LEES OOK: NEDERLAND HEEFT IN ÉÉN KLAP TIENTALLEN SNELLADERS ERBIJ

Is Nederland zo goed, of de rest zo slecht?

Er zijn in de gehele Europese Unie slechts vier landen met meer dan 10 laadpunten per 100 kilometer aan wegen. Dit is de top 10:

  1. Nederland (47,5)
  2. Luxemburg (34,5)
  3. Duitsland (19,4)
  4. Portugal (14,9)
  5. Oostenrijk (6,1)
  6. België (5,5
  7. Italië (5,1)
  8. Zweden (5,0)
  9. Denemarken (4,4)
  10. Frankrijk (4,1)

Tegelijkertijd zijn er 10 EU-lidstaten waar niet eens 1 laadpunt voor elke 100 kilometer beschikbaar is. Bij 18 EU-lidstaten zijn er minder dan 5 laadpunten per 100 kilometer wegen beschikbaar. De 5 landen met de minste laadpunten per 100 kilometer aan wegen zijn:

  1. Litouwen (0,2)
  2. Griekenland (0,2)
  3. Polen (0,4)
  4. Letland (0,5)
  5. Roemenië (0,5)

In Litouwen en Griekenland moet je dus gemiddeld 500 kilometer reizen om een laadpunt te vinden. In Polen gemiddeld 250 kilometer en in Letland en Roemenië 200 kilometer. Ter vergelijking: in Nederland is er gemiddeld 1 laadpunt voor iedere 2,1 kilometer aan asfalt.

Klimaatdoel EU

De ACEA maakt zich grote zorgen om het gebrek aan laadpunten in de Europese Unie. Volgens de doelstelling van de EU moet de uitstoot van auto’s tegen 2030 ten minste 55% lager liggen dan in 2021. Om dit doel te bereiken, moeten de komende jaren vele miljoenen elektrische auto’s op de weg worden gezet. Als er nu geen haast wordt gemaakt met de aanleg van laadpunten, met name in Oost-Europa, dan kan dit klimaatdoel van de EU in de prullenbak.

Geniet van het rijden

Dankzij de ruime en steeds grotere beschikbaarheid van laadpunten in Nederland en de gemiddelde afstanden die wij dagelijks rijden, is de Mazda MX-30 een aantrekkelijke optie voor wie optimaal rijplezier zoekt.

De technici van Mazda waren bij de ontwikkeling van de eerste 100% elektrische Mazda extra kritisch. Uiteindelijk is bewust gekozen voor een relatief kleine batterij met een capaciteit van 35,5 kWh, goed voor een actieradius van maximaal 200 kilometer*. Het betekent dat je de batterij vaker moet opladen, maar met zo veel laadmogelijkheden is dat in ons land geen enkel probleem. Vooral als je je bedenkt dat onze auto’s gemiddeld 23 uur per dag geparkeerd staan.

Het voordeel van de MX-30 is echter dat de auto veel minder batterijgewicht hoeft mee te vervoeren. Dat vertaalt zich in een lager energieverbruik, verbeterde rijdynamiek en meer rijplezier – een belangrijk kenmerkt van Mazda. Het zorgt ook voor een milieuvriendelijkere batterijproductie en voor het eerst is er nauwelijks prijsverschil bij de keuze tussen benzine of elektrische aandrijving bij hetzelfde merk.

En wat betreft het rijbereik van de MX-30: uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlanders gemiddeld 36 kilometer per dag rijden, terwijl we gemiddeld slechts 9,7 kilometer per dag afleggen om van en naar het werk te gaan. Ondanks de relatief kleine batterij sluit de actieradius van de Mazda MX-30 prima aan op de dagelijkse behoeften van de meeste automobilisten.

Meer weten? Lees hier alles over de Mazda MX-30.

* Volgens Europese WLTP-cyclus. De actieradius kan variëren door energieverbruikende factoren, o.a. rijstijl, snelheid en temperatuur.