Verdieping 12-04-18 | 12259 keer gezien

Van schoolgarage naar startgrid | de opbouw van de MX-5

In het eerste deel van deze serie vertelden we over het Automotive College Racing Team (ACRT) en het project wat ze zijn aangegaan; de bouw van een Mazda MX-5 om mee te racen in de Conrad Max5 Cup. In dit tweede deel nemen we je verder mee in de opbouw en geven we je een kijkje in de keuken van de ACRT garage. Lees hier deel een van de serie.

 

Als basis voor de MX-5 racer die mee gaat doen met de Conrad Max5 Cup is een MX-5 NA gebruikt. Na het volledig strippen van de carrosserie wordt de auto in de basiskleur oranje gespoten. Voor de opbouw worden onder andere speciaal ontwikkelde onderdelen gebruikt van I.L. Motorsport. Denk hierbij aan draagarmrubbers, schokbrekers en veren, motorsteunen en de luchtinlaat. Met het oog op de zes sprintraces en de endurance die het ACRT gaat rijden is er gekozen voor het reviseren of vervangen van vrijwel alle onderdelen. De motor, het onderstel en de remklauwen zijn volledig uit elkaar gehaald, gereviseerd en opnieuw gespoten. Er is gekozen om het onderblok dezelfde kleur te geven als de auto (oranje) zodat eventuele lekkages vanuit het blok goed te zien zijn op de lichte achtergrond. Naast het verbeteren van de rijprestaties zijn er ook vele veiligheidseisen waaraan de MX-5 moet voldoen. Een hiervan is het hebben van een rolkooi, die ze er in hebben laten bouwen door Rematech. Ook komt er een racestoel in met zes punts veiligheidsgordel en gaat er een brandblusser en een hoofdstroomschakelaar mee aan boord die de complete auto in een keer uit kan zetten.   

Naast snelheid en veiligheid is het gewicht van de MX-5 ook een cruciaal onderdeel. Onderdelen die overbodig zijn geraakt zijn vrijwel allemaal verwijderd om hem lichter te maken. Denk hierbij aan deurpanelen, vloerbedekking, zijramen, kachelhuis, koplampen etc. Het minimumgewicht van de auto moet 960 kg zijn (inclusief de rijder) als deze over de finish komt. Voor het tegengaan van zonschittering via het dashboard wordt het gehele dashboard geflockt (het aanbrengen van een mat, fluweelachtige stof die je kent van de binnenkant van brillendoosjes)

Binnenkort staat de MX-5 racer dan echt op het startgrid. Houd ons in de gaten of volg de Facebookpagina van het ACRT om op de hoogte te blijven

Specificaties

Algemeen

Carrosserie: 2-deurs, cabriolet
Transmissie: 5 v., handgeschakeld, H-profiel
Aantal zitplaatsen: 2
Bouwjaar: 1990
Introductie: april 1990
Eind: januari 1994

AANDRIJVING

Aandrijving: achter
Aandrijvingssysteem: brandstofmotor
Brandstof: benzine
Totaal max. vermogen: 130 pk
Totaal max. koppel 155 Nm

BRANDSTOFMOTOR

Cilinders: 4, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1598 cc
Boring x slag: 78,0 x 83,6 mm
Compressieverhouding: maximale compressie warm 14 bar
Max. vermogen: 130 pk
6500 tpm
max. koppel: 155 Nm
5500 tpm
Brandstofsysteem: multipoint injectie
Klepbediening: DHOC
Turbo: nee
Katalysator: geregeld
Brandstoftank: 45 l

ONDERSTEL

Wielophanging voor: onafhankelijk, double wishbone
Wielophanging achter: onafhankelijk., double wishbone
Vering voor: GAZ Instelbaar – Gold Professional
Vering achter: GAZ Instelbaar – Gold Professional
Stabilisator voor: ja
Stabilisator achter: ja
Remmen voor: Geventileerde rem schijven + Hawk blokken
Remmen achter: Remschijven + Hawk blokken
Bandenmaat voor: Interstate 195/50R15
Bandenmaat achter: Interstate 195/50R15
Draaicirkel: 9,1 m

TRANSMISSIE

Overbrenging 1e: 3,14:1
Overbrenging 2e: 1,89:1
Overbrenging 3e: 1,33:1
Overbrenging 4e: 1,00:1
Overbrenging 5e: 0,81:1
Overbrenging achteruit: 3,76:1
Eindoverbrenging: 4,30:1
Sperdifferentieel: VLSD

VEILIGHEID

Rolkooi: Rematech
Gordels: L-tec 6-punts gordels
HANS-systeem
Stoel: L-tec
Brandblusser: ja

GEWICHTEN

Massa inclusief rijder minimaal 960 kg

EXTERIEURMATEN

Lengte 3950 mm
Breedte 1675 mm
Hoogte 1230 mm
Wielbasis 2265 mm
Spoorbreedte voor 1410 mm
Spoorbreedte achter 1430 mm
Bodemvrijheid 100 mm

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *