Zo zien zakelijk rijders de toekomst van autorijden
Wat zijn de verwachtingen van zakelijk rijders op het gebied van mobiliteit? Hoe kijkt deze groep automobilisten naar zelfrijdende auto’s? En welke aandrijfvorm kiezen zij bij hun volgende auto? EVBox, aanbieder van laadoplossingen, vroeg in zijn jaarlijkse duurzaamheidsmonitor naar de mening van ruim duizend automobilisten.
Voor de ‘EVBox Duurzame Mobiliteitsmonitor’ werd aan 1.029 zakelijk rijders in Nederland een aantal vragen voorgelegd. Bijvoorbeeld over hun volgende auto. Zo geeft 40% van de ondervraagden aan dat hun volgende auto ‘gewoon’ wordt aangedreven door een benzine- of dieselmotor. Hetzelfde percentage verwacht een elektrische of hybrideauto te zullen kiezen. De overige 20% weet het nog niet.
Hoe gaan we in de toekomst op vakantie?
15% van de ondervraagden denkt dat het vakantieverkeer uiteindelijk wordt overgenomen door vliegende auto’s. Bijna een kwart van de respondenten (23%) is ervan overtuigd dat het privébezit van een auto zal verdwijnen en dat deelauto’s het vakantieverkeer overnemen.
De meerderheid van de respondenten heeft in ieder geval geen behoefte aan een zelfrijdende vakantieauto. Maar liefst 65% zegt dat de vakantie hiermee niet leuker wordt.
Drive Together
Mazda is van mening dat zelfrijdende auto’s in de toekomst veel voordelen met zich meebrengen, maar wel als de mens centraal staat. In het kader van de Drive Together-campagne onderzocht Mazda in 2017 de emotionele connectie tussen auto en bestuurder.
Daaruit blijkt dat rijplezier één van de belangrijkste aspecten van autorijden is. Mazda ontwikkelde daarom het Co-Pilot Concept dat de inzittende zelf de auto laat besturen, maar bijvoorbeeld ingrijpt als de bestuurder onwel wordt.
Well-to-wheel
Ook het feit dat net zo veel respondenten bij hun volgende auto kiezen voor benzine- of diesel als voor elektrische of hybride, past in de visie van Mazda.
Mazda ontwikkelt elektrische voertuigen, maar ziet ook een mooie toekomst voor de verbrandingsmotor. Mazda gelooft in het ‘well-to-wheel’-principe, waarbij niet alleen de CO2-uitstoot tijdens het rijden in ogenschouw genomen wordt, maar ook de uitstoot tijdens het productieproces van de auto en de winning van brandstof.
Volgens het ‘well-to-wheel’-principe bedraagt de CO2-uitstoot van een elektrische auto gemiddeld 128 g/km, omdat 40,8% van de wereldwijde elektriciteit door kolencentrales geleverd wordt.
Een efficiënte benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen stoot volgens diezelfde berekening niet veel meer uit, namelijk 142 g/km in het geval van een Mazda3 met 2.0 Skyactiv-G benzinemotor.
Dit betekent dat bij een verbeterde efficiency van slechts 10% de CO2-emissie van een Skyactiv-G benzinemotor al vergelijkbaar is met die van een elektrische auto. De nieuwe Skyactiv-X motor van Mazda biedt deze verbeterde efficiency met een brandstofverbruik dat 15 tot 20% lager ligt dan dat van de Skyactiv G.
De uitkomst van de ‘EVBox Duurzame Mobiliteitsmonitor’ pas dus bij de visie van Mazda: de brandstofmotor blijft een grote rol spelen en zelfrijdende auto’s kunnen – met de juiste technologie – autorijden plezieriger maken.