Technologie, Verdieping 13-09-19 | 609 keer gezien

Waarom de verbrandingsmotor nog lang niet dood is

Is elektrisch rijden de oplossing voor het terugdringen van de CO2-uitstoot? En moeten we ons daarom blindstaren op elektrische voertuigen? Of is ook een mooie toekomst weggelegd voor de traditionele verbrandingsmotor?

Diverse gerenommeerde instanties – waaronder TNO – claimen dat de verbrandingsmotor nog niet afgeschreven is. Sterker nog, volgens BOVAG, RAI Vereniging, ACEA en TNO is de onder vuur liggende
dieselmotor onmisbaar bij het behalen van de klimaatdoelstellingen. Een Brits onderzoeksinstituut toont zelfs aan dat de nieuwste generatie dieselmotoren de lucht in binnensteden juist kunnen zuiveren.

‘Well-to-wheel’-principe

Mazda gelooft in het ‘well-to-wheel’-principe. Hiermee wordt behalve de CO2-uitstoot tijdens het rijden, ook de uitstoot tijdens de productie van de auto berekend. Verder wordt 40,8 procent van de elektriciteit wereldwijd uit steenkool gewonnen (2014). En ook hierbij komt CO2 vrij. Volgens het ‘well-to-wheel’-principe bedraagt de CO2-uitstoot van een elektrische auto hierdoor gemiddeld 128 g/km. Een efficiënte benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen stoot volgens diezelfde berekening niet veel meer uit, namelijk 142 g/km in het geval van de Mazda Skyactiv-G.

Verbrandingsmotor nog lang niet afgeschreven

Sinds mei 2018 voldoen alle nieuwe dieselmodellen van Mazda al aan de strenge Euro 6d-emissienorm die pas vanaf 1 januari 2021 van kracht is. Mazda sluit elektrificatie niet uit, maar heeft ook de verbrandingsmotor nog lang niet afgeschreven. Nee, hij komt nu juist goed op gang!

Kies de aandrijflijn die bij jou past

Elektrisch rijden is niet voor iedereen toereikend. Je doet er verstandig aan de aandrijflijn te kiezen die bij jouw levensstijl past. Rijd je veel korte afstanden en heb je toegang tot schone energie? Dan kan een compacte elektrische auto de oplossing zijn. Maak je veel snelwegkilometers? Dan biedt een zuinige verbrandingsmotor uitkomst. Mazda begrijpt dit als geen ander en heeft de ambitie om de verbrandingsmotor op dezelfde CO2-uitstoot te krijgen als een elektrische auto.

Skyactiv-X: sterker en toch zuiniger

De revolutionaire Skyactiv-X-benzinemotor is een van de belangrijkste pijlers van een ambitieus plan. Mazda wil uiterlijk 2030 zijn uitstoot van broeikasgassen met 50 procent verlagen ten opzichte van 2010. In 2050 moet dit 90 procent zijn. Ondanks zijn goede prestaties verbruikt de Skyactiv-X-motor al 20 procent minder brandstof dan een Skyactiv-G-benzinemotor. Om zulke prestaties te kunnen realiseren, maakt de benzinemotor handig gebruik van een compressieontsteking, net als een diesel. Hierdoor is met de verbrandingsmotor een serieuze CO2-besparing mogelijk.

Delen via

Tags:   Mazda Skyactiv-G, Skyactiv-X-benzinemotor

  • Maarten Vinkhuyzen schreef:

    De enige reden om te denken dat de wettelijke CO2 normen alleen met diesel gehaald kunnen worden is een idee dat er niet genoeg elektrische voertuigen gemaakt kunnen worden.

    De wettelijke normen houden geen rekening met NOx invloed op het broeikas effect, omdat ten tijde van het opstellen van deze regels hierover nog onvoldoende duidelijkheid bestond.

    Het gebruik van fossiele brandstoffen moet zo snel mogelijk beëindigd worden. liefst binnen de helft van de 20 jaar die een nieuwe auto tegenwoordig in gebruik blijft in Nederland.
    Dat betekend dat alle nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor richting sloop moeten voor zij hun middelbare leeftijd bereiken.

    Een verantwoordelijk autofabrikant weet dit en verteld dit zijn klanten. En vooral houdt zo snel mogelijk op ze te produceren en verkopen.

    En het is zeer misleidend om voor de Nederlandse markt verouderde wereldwijde gegevens te gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *