Autoweek over de Mazda CX-30: ‘Het interieur is hoogwaardig en bijna klassiek fraai’
Autoweek test de Mazda CX-30 tegenover een Volvo XC40 en geven hun oordeel. Ze horen vaak dat mensen SUV’s en crossovers willen vanwege de ruimte, maar ook als die modellen compacter worden verkopen ze in Nederland uitzonderlijk goed. Bij Mazda merken we ook de vraag naar SUV’s en crossovers zoals de Mazda CX-3, CX-30 en CX-5. Volgens Autoweek hoeft het in Nederland ook allemaal niet zo groot met daarbij de aantekening dat dit voor een deel ook te maken heeft met de belastingdruk op auto’s in Nederland.
Nieuwe maat
De Mazda CX-30 zit qua formaat tussen de Mazda CX-3 en Mazda de CX-5 en is daarmee een leuke tussenmaat. ‘Hij deelt zijn platform en techniek met de nieuwe Mazda3 en dat is zonder meer een fijne auto.’ Als Autoweek kijkt naar het vermogen geven ze aan dat de Mazda CX-5 ook met de Volvo XC40 vergeleken kan worden. ‘Maar qua formaat zit de Volvo XC40 juist weer dichter bij de CX-30. Wel kunnen we voor minder geld in de Mazda meer vermogen krijgen. Onze testauto heeft de nieuwe SkyActiv-X 2.0 met gedeeltelijk spontane ontbranding. Dit heeft een schonere en efficiëntere vorm van verbranden tot gevolg, met een mooi laag verbruik, althans op papier.’ Autoweek rijdt in een Luxury-uitvoering met een witte lak en is net zoals de standaarduitvoering bijzonder rijk uitgerust. Benieuwd naar de verschillende uitvoeringen met opties?
Nieuw formaat
Ondanks dat de Volvo XC40 in een hoger segment zit is de kofferbak slechts 30 liter groter. ‘Verder heeft de Mazda een cleaner dashboard met een staand scherm op ooghoogte en een bedieningspaneel in de middentunnel met voor je neus een mix tussen digitaal en analoog.’ De Mazda CX-30 heeft in tegenstelling tot de Volvo XC40 wat meer warme luxe. ‘De materialen en afwerking zijn fraai en hij pakt je door zijn lage zitpositie en de hogere middentunnel sowieso wat meer in: een echte rijdershouding, wat past bij het rijkarakter van de auto.’ Bij Mazda staan de rijeigenschappen altijd hoog in het vaandel bij de ontwikkeling van auto’s. Autoweek laat duidelijk blijken dit ook te merken en geeft aan dat de Mazda CX-30 een prachtige balans heeft, waarbij de auto niet overdreven hard geveerd is. ‘De besturing is prettig, vrij zwaar en met gevoel en hoewel het een crossover is, heb je het idee dat je erg laag zit. Mede hierdoor kunnen we aan beide testauto’s simpel een label hangen: de Volvo XC40 is een echte SUV en de Mazda CX-30 is een echte crossover.’
Wel of geen reserve
Autoweek geeft aan dat bij de Mazda CX-30 de mooiste techniek onder de motorkap zit. ‘Dat verschil in karakter komt vooral naar voren in de door de fabrikanten gekozen motoren. De Mazda CX-30 doelt op liefhebbers van rijden met een prachtig onderstel en imposante motortechniek. Het interieur is hoogwaardig en bijna klassiek fraai.’ Wat betreft de verbruikscijfers scoort de Mazda CX-30 aanzienlijk hoger, ‘ondanks zijn hogere vermogen en grotere motorinhoud.’ Dit geeft voor Autoweek de doorslag en daarmee komt de Mazda CX-30 als winnaar uit deze test.
Bron: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/mazda-cx-30-volvo-xc40-dubbeltest/