Nieuws 25-11-11 | 12978 keer gezien

Mazda i-ELOOP regeneratief remsysteem

Mazda Motor Corporation heeft ’s werelds eerste regeneratief remsysteem voor een personenauto ontwikkeld dat gebruik maakt van een condensator. Het baanbrekende systeem, door Mazda ‘i-ELOOP’ genoemd, zal voor het eerst worden toegepast in de Mazda modellen van 2012. Onder normale rijomstandigheden met veel optrekken en afremmen reduceert i-ELOOP het brandstofverbruik met circa 10 %.

Het regeneratief remsysteem van Mazda is uniek omdat het gebruik maakt van een condensator, een elektrische component die in staat is tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan. In vergelijking met accu’s kunnen condensatoren sneller worden opgeladen en ontladen en zijn ze beter bestand tegen slijtage door langdurig gebruik. i-ELOOP zet op efficiënte wijze de kinetische energie van een auto tijdens het remmen om in elektriciteit en gebruikt deze stroom weer voor de climate control, het audiosysteem en tal van andere elektrische componenten.

i-ELOOP begint al kinetische energie terug te winnen op het moment dat de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt en de auto begint te vertragen. Het systeem laadt indien nodig ook de accu op. i-ELOOP werkt wanneer de auto vertraagt​​, waardoor het niet meer nodig is voor de motor om extra brandstof te gebruiken om elektriciteit op te wekken. Met als gevolg dat tijdens start-stop rijomstandigheden het brandstofverbruik met circa 10 % wordt teruggebracht.

De naam i-ELOOP is afgeleid van ‘intelligent energy loop’ en geeft aan hoe Mazda op een intelligente manier energie efficiënt weet laten te circuleren. i-ELOOP werkt ook in combinatie met het unieke i-stop start-stop-syteem van Mazda om de periode dat de motor kan worden uitgeschakeld te verlengen.

De wereldpremière van het i-ELOOP systeem is tijdens de 42e Tokyo Motor Show als onderdeel van de Takeri concept car, de volgende generatie middelgrote sedan van Mazda met SKYACTIV technologie en Kodo – Soul of Motion design.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *