Mazda ‘Multi-Solution Approach’: elektrificatie voor iedereen
Het terugdringen van de CO2-uitstoot door middel van elektrificatie is in volle gang in de auto-industrie, ook bij Mazda. Vanwege de sterk uiteenlopende behoeften van automobilisten hanteert Mazda een ‘Multi-Solution Approach’, waarbij klanten kunnen kiezen uit verschillende vormen van aandrijving van de Mazda.
Brandstof besparen en milieuvriendelijk rijden kan op verschillende manieren. Een volledig elektrische auto rijdt uitsluitend op elektriciteit en produceert geen CO2-uitstoot tijdens het rijden, maar is minder praktisch op lange afstanden. Een plug-in hybride is een zuinig alternatief, maar die moet je wel opladen om het maximale eruit te halen. Is opladen nog een brug te ver? Dan is een hybride of mild hybride een interessante keuze. Kortom, Mazda heeft voor ieders behoefte een passende oplossing. Ontdek welke aandrijving het beste bij jou past.
Hybride
Een hybride auto heeft een verbrandingsmotor en een elektromotor die naadloos samenwerken. Doordat de verbrandingsmotor wordt geholpen en bij lage snelheden helemaal niet hoeft te werken, is een hybridemodel aanzienlijk zuiniger dan een vergelijkbare auto zonder hybridetechniek. Groot voordeel daarbij is dat je zelf geen batterij hoeft op te laden. Dat doet de auto zelf tijdens het rijden.
Als de batterij voldoende is opgeladen, rijdt een hybridemodel zoals de Mazda2 Hybrid vanuit stilstand tot een snelheid van 40 à 50 km/u volledig elektrisch. Daarna springt automatisch de benzinemotor bij, die tot snelheden boven de 100 km/u wordt ondersteund door de elektromotor. Vanwege de aantrekkelijke aanschafprijs van een hybrideauto kunnen de totale autokosten mogelijk lager uitvallen dan bij een (duurdere) volledig elektrische auto… Lees meer over de voordelen van een hybride.
Mild hybride
Een hybride auto komt vooral tot zijn recht bij lagere snelheden in stedelijk gebied. Als je veel snelwegkilometers rijdt, dan wil je een auto die vooral op hogere snelheden efficiënt functioneert. In dit geval is een mild hybride een interessante keuze. Bij deze vorm van hybride-aandrijving krijgt de verbrandingsmotor ondersteuning van een compacte elektromotor die zowel de startmotor als de dynamo vervangt.
Net als bij een hybride wordt energie teruggewonnen tijdens het remmen en opgeslagen in een compacte batterij. Hiermee wordt niet alleen de elektromotor gevoed, maar ook allerlei andere zware stroomgebruikers in de auto. Doordat de verbrandingsmotor geen weerstand ondervindt van een dynamo zorgt ook dit voor extra brandstofbesparing. Bovendien is een mild hybridesysteem veel lichter dan een hybride- of plug-in hybridesysteem. Dit alles maakt dat een auto met mild hybridetechniek – beschikbaar in de Mazda3, CX-30 en CX-5 – nauwelijks anders rijdt dan een reguliere benzineauto… Lees meer over de voordelen van een hybride.
Plug-in hybride
Een plug-in hybride biedt het beste van twee werelden. Mits je de batterij consequent oplaadt bij een laadpunt, kun je veel ritten volledig elektrisch en dus emissievrij afleggen. Maar als je een lange rit moet rijden of er geen laadpunt in de buurt is, dan kun je gewoon door op de benzinemotor. Een prettige bijkomstigheid van een plug-in hybride is dat je door de combinatie van een elektro- en benzinemotor niet alleen zuinig rijdt, maar ook veel vermogen en koppel tot je beschikking hebt.
De plug-in hybride aandrijflijn van de Mazda CX-60 levert een gecombineerd vermogen van 240 kW (327 pk) en een koppel van 500 Nm. Behalve dat de auto hiermee garant staat voor sportieve prestaties, is de CX-60 ook een capabele en veilige trekauto. De plug-in hybride SUV heeft namelijk standaard vierwielaandrijving en een maximum trekgewicht van 2.500 kg, ideaal voor het trekken van een caravan, paardentrailer of andere aanhanger… Lees meer over de voordelen van een plug-in hybride.
Volledig elektrisch
Dan blijft er nog een aandrijftechniek over: volledig elektrische aandrijving. Dit is de beste keuze ten aanzien van milieu en brandstof-/stroomkosten per kilometer. Een volledig elektrische auto, zoals de Mazda MX-30, produceert geen uitstoot tijdens het rijden. En om de overstap naar een elektrische auto aan te moedigen, profiteer je van allerlei belastingvoordelen.
Daarnaast zijn de onderhoudskosten aantoonbaar lager en is een elektrische auto voordeliger in gebruik dan een benzine- of dieselauto van vergelijkbare grootte, ook met de toegenomen energietarieven. Bovendien rijdt een elektrische auto heerlijk comfortabel. De auto maakt nauwelijks geluid, is geheel trillingvrij en versnelt opvallend krachtig en soepel zonder schakelmomenten.
Doordat je een elektrische auto niet in vijf minuten kunt voltanken om je weg weer te vervolgen, vergt het iets meer planning en kun je geen verre reizen maken zonder tussentijds voor een langere tijd te moeten stoppen om de batterij op te laden. Daardoor is een elektrische auto – met de huidige techniek – vooral geschikt voor relatief korte afstanden. Daarentegen is het dankzij de snellaadfunctie mogelijk om de batterij in circa 30 minuten tot 80% op te laden, waarmee je relatief snel je weg kunt vervolgen als je afstanden van 200+ kilometer moet afleggen… Lees meer over de voordelen van een elektrische auto.