Technologie, Verdieping 14-02-22 | 7545 keer gezien

Adaptieve LED-koplampen van Mazda: dit zijn de voordelen

De ANWB wil dat zoveel mogelijk auto’s worden uitgerust met LED-koplampen. Die bieden een veel grotere lichtopbrengst dan halogeenlampen en zorgen daarmee voor meer zicht op donkere wegen. Tevens zijn LED-lampen energiezuiniger en gaan ze langer mee, waardoor minder auto’s met kapotte verlichting rondrijden. Bij Mazda zijn adaptieve LED-koplampen voor elk model standaard of optioneel beschikbaar. Maar wat doen adaptieve koplampen eigenlijk en wat zijn de voordelen?

Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid pleit de ANWB ervoor om het achteraf inbouwen van LED-koplampen bij bestaande auto’s wettelijk toe te staan. Er zijn meerdere systemen die dit mogelijk maken en uit tests van de ANWB en de Duitse zusterclub ADAC blijkt dat dit veilig kan. Het gebruik van deze LED-systemen is in Nederland echter niet toegestaan.

Zien en gezien worden

Als de relatief ouderwetse halogeenlampen van miljoenen auto’s kunnen worden vervangen door moderne LED-lampen, kan dat de verkeersveiligheid een flinke boost geven. ‘Zien en gezien worden’ is immers een van de belangrijkste aspecten op het gebied van verkeersveiligheid.

In het donker wil je het liefst een zo krachtig mogelijke lichtbundel hebben om extra ver te kunnen kijken, maar je wilt medeweggebruikers niet verblinden door het felle licht van de koplampen. Je wilt zelf immers ook niet verblind worden door een tegenligger. Het ontneemt je zicht en kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties. Overdag (bij slechte weersomstandigheden) als een krachtige lichtbundel geen of nauwelijks extra zicht oplevert, wil je wel goed zichtbaar zijn voor anderen.

Aanpassing van lichtbundel

Met de adaptieve LED-koplampen van Mazda (ALH) ben je altijd in elke situatie verzekerd van de juiste verlichting. Met de verlichting in de stand ‘Auto’ brandt overdag alleen de heldere, witte LED-dagrijverlichting voor optimale zichtbaarheid voor andere weggebruikers. Zodra de lichtsensor een bepaald niveau van duisternis detecteert, wordt automatisch het dimlicht van de koplampen ingeschakeld. Bovendien zorgt het dimlicht met een groot bereik ervoor dat de LED-lampen aan weerskanten van de weg een groter gebied verlichten bij oversteken en afslaan.

Ook kun je in het donker continu met ingeschakeld grootlicht rijden. De ALH van Mazda is namelijk voorzien van meerdere afzonderlijke LED-blokken die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd door een speciale camera die voorliggers en tegenliggers herkent. Wanneer nodig wordt alleen het deel van de verlichting uitgeschakeld dat in het oog van de tegenligger schijnt. Verder verbetert de ‘snelwegmodus’ bij hoge snelheid het zicht over een lange afstand door de optische as van de koplamp omhoog te brengen. ’s Nachts rijden wordt hiermee ook minder vermoeiend.

Met de verschillende functies van de adaptieve LED-koplampen van Mazda ben je dus in alle omstandigheden zo goed mogelijk zichtbaar voor anderen, terwijl de weg zo goed mogelijk wordt verlicht wanneer dat nodig is. En dat zónder andere weggebruikers te verblinden. Hiermee kunnen Mazda-rijders en hun passagiers veilig en zorgeloos genieten van elke rit.

Beschikbaar voor elke Mazda

Mazda was de eerste Japanse autofabrikant die adaptieve LED-koplampen bereikbaar maakte voor het grote publiek. Inmiddels is deze techniek standaard aanwezig of optioneel beschikbaar voor elke Mazda. Ze maken deel uit het pakket van intelligente veiligheidssystemen, gebundeld onder de noemer i-Activsense.

Delen via

Tags:   veiligheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *