Technologie, Verdieping 01-07-19 | 5925 keer gezien

Automobilisten gebruiken assistentiesystemen te weinig

Nieuwe auto’s zijn in ons land vaker uitgerust met slimme assistentiesystemen dan in veel andere Europese landen. Qua penetratiegraad van zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) behoort Nederland tot de koplopers in Europa. Maar uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse automobilisten vaak niet weten welke systemen in hun auto aanwezig zijn en hoe die precies werken. Daarom is onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een convenant ondertekend om het gebruik van ADAS de komende jaren te verhogen.

Advanced Driver Assistance Systems zijn geavanceerde systemen in de auto die de bestuurder assisteren om de veiligheid te vergroten. Denk aan een automatisch noodremsysteem, adaptieve koplampen, adaptieve cruise control en rijstrookassistent die bij Mazda allemaal vallen onder de noemer i-Activsense.

Deze actieve veiligheidssystemen houden continu een oogje in het zeil en grijpen in indien nodig. Bijvoorbeeld door automatisch een remingreep uit te voeren om een botsing te (helpen) voorkomen, door een stuurcorrectie uit te voeren als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten, of de lichtbundel van de koplampen aan te passen aan de omstandigheden voor optimaal zicht zónder daarbij een tegenligger te verblinden.

De aanwezigheid van ADAS vergroot dus niet alleen jouw eigen veiligheid, maar ook die van andere weggebruikers. Als gevolg hiervan zal het aantal schades bij Nederlandse personenauto’s de komende tien jaar met een kwart dalen, zo is de verwachting. Maar dan moeten berijders wel weten welke assistentiesystemen aanwezig zijn en hoe ze werken.

ADAS Convenant

Om automobilisten optimaal te informeren over de assistentiesystemen en het gebruik ervan te stimuleren, hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en allerlei andere marktpartijen begin juni 2019 het zogeheten ADAS Convenant ondertekend.

In totaal gaat het om 42 deelnemende organisaties die zelfstandig inspanningen zullen leveren om het gebruik van assistentiesystemen binnen drie jaar met minimaal 20% te verhogen. Daarbij gaat het alleen om ADAS die een bewezen positief effect hebben op de veiligheid, duurzaamheid en doorstroming van het verkeer.

Behalve de mogelijkheden van de assistentiesystemen is het ook belangrijk dat automobilisten de beperkingen van de systemen kennen en weten wat zij wel en niet kunnen verwachten, zodat de aanwezigheid van ADAS in de auto niet leidt tot minder alerte bestuurders.

De modellen van Mazda zijn leverbaar met een uiteenlopende reeks van verschillende veiligheidssystemen. Lees hier meer over de intelligente veiligheidstechnieken van Mazda.

Delen via

Tags:   veiligheid

  • Johan klos schreef:

    Ik gebruikt deze hele veel vooral op de snelweg alleen de line system vind ik irritant vooral op binnen wegen kom je al gauw uit over de streep je komt veel uitgerust thuis

  • Cees schreef:

    Het “stop & go” systeem is geweldig. Super makkelijk in de file. De “lane keep assistant” is even wennen, maar als je weet dat ee iemand anders aan je stuur kan draaien is het wek prettig

  • Nathan schreef:

    Het valt mij dan best wel tegen dat Mazda dergelijke opties alleen op Luxury lines laat aanvinken.

    Ik zou Traffic Jam Assist, goede active keep lane assist, groter infotainment scherm met realtime achteruitrij camera en Blind spot monitoring ook graag op een comfort uitvoering zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *