Technologie, Verdieping 21-12-20 | 4514 keer gezien

Cilinderuitschakeling: wat is het en wat heb je er aan?

Je leest het steeds vaker bij de technische informatie van nieuwe auto’s: cilinderuitschakeling. Ook bij Mazda zijn er diverse modellen met deze technologie, waaronder de vernieuwde Mazda CX-3 die sinds november te koop is. Maar wat is cilinderuitschakeling precies? En wat heb je er aan?

Cilinderuitschakeling is een innovatie waarbij bij een brandstofmotor twee van de vier cilinders automatisch buiten werking stelt. Dit gebeurt binnen een bepaald toerengebied bij een constante snelheid als weinig gas gegeven wordt. Bijvoorbeeld op een vlakke weg of bergafwaarts.

In dit soort omstandigheden hoeft de motor relatief weinig vermogen te leveren om een bepaalde snelheid aan te houden. In sommige situaties zelfs zo weinig, dat twee actieve cilinders op dat moment voldoende zijn.

Het doel van cilinderuitschakeling is simpel: brandstofbesparing, zónder in te leveren op comfort en vermogen. Het uitschakelen van twee cilinders tijdens het rijden, betekent dat er minder brandstof naar de cilinders gestuurd wordt. En als meer vermogen nodig is, worden die twee cilinders in een fractie van een seconde weer geactiveerd. Van het in- en uitschakelen van de cilinders merk je bovendien weinig tot niets. Dat gaat geheel automatisch en bijzonder soepel.

14% besparing

Als we een concreet voorbeeld mogen noemen: bij de vernieuwde Mazda CX-3 met 2.0 Skyactiv-G 121 benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak, zorgt de door Mazda ontwikkelde cilinderuitschakeling voor een gemiddelde brandstof- en CO2-beparing van 14%. Een substantieel verschil dat normaliter een enorme (technologische) investering zou vergen als het voertuig, het motorvermogen en de cilinderinhoud van de motor ongewijzigd blijven.

Ander voordeel: in Nederland is de belasting op nieuwe auto’s (BPM) volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Bovendien is de belastingdruk op nieuwe auto’s in Nederland behoorlijk zwaarder dan in de meeste andere Europese landen. Wij betalen gewoonweg meer belasting voor dezelfde auto. Dus elke gram CO2 telt.

Als de CO2-uitstoot van een auto in één klap met 14% daalt, dan scheelt dat honderden euro’s aan belasting. Daarmee kan een auto dus voor een scherpere consumentenprijs worden aangeboden, of nog rijker worden uitgerust voor dezelfde prijs.

Delen via

Tags:   CX-3

  • Patrick schreef:
    Je reactie is in afwachting van moderatie. Dit is een voorbeeld; je reactie wordt zichtbaar nadat deze is goedgekeurd.
    Vele jaren naar volle tevredenheid Mazda (6 Sportbreak en CX-5) gereden. Derhalve was het een ‘logische’ keuze wederom voor een CX-5 te gaan nadat deze was gestolen. Hierbij van een 2017-Exclusive naar een 2021-Sportive Skyactive-G gegaan. Inmiddels 65k op de teller en helaas niet meer zo te spreken over deze laatste Mazda. De auto blijft een prachtige verschijning maar motorisch gezien inmiddels een behoorlijke ergernis. Naar het blijkt beschikt deze uitvoering over actieve cylinder uitschakeling, iets waar bij verkoop met geen woord over is gesproken. Waar Mazda verkondigt dat dit systeem vloeiend en ongemerkt zijn werk doet, kan ik bevestigen dat dit niet (meer) zo is. De auto rijdt op z’n best met een koude motor en dus maar enkele minuten ná een koude start. Daarna begint de ergernis. Iedere keer als 2 cylinders worden uitgeschakeld, is er sprake van een voelbare hik/schok, houdt de auto even in én ontstaat er een voelbare lage/zware trilling in de auto. Dit laatse vooral bij de in NL gebruikelijke snelheden tussen 50-100 km/h. Dat dit alles precies samenvalt met de cylinder uitschakeling wordt bevestigd door de brandstof verbruiksmonitor in de centrale display. Het moge duidelijk zijn dat deze cylinder uitschakeling als een grote ergernis wordt ervaren én een 41K kostende auto onwaardig. Gezien de vele vergelijkbare ervaringen die worden gedeeld in de Mazda fora én op deze site, is dit een breed ervaren probleem. Mazda zou er goed aan doen om middels een software update oid, het mogelijk te maken voor eigenaren om ervoor te kunnen kiezen dit syteem te deactiveren. Iets wat niet onmogelijk lijkt aangezien het systeem pas actief wordt als de motor op temperatuur is en het geheel dus temperatuur afhankelijk lijkt te werken. Inmiddels de cylinder uitschakeling zó beu dat tuners zich ook mogen melden, maar heb begrepen dat die tot op heden ook nog niet de oplossing hebben ;-( Zolang Mazda deze cylinder uitschakeling problemen niet wil erkennen en eigenaren van hun (dure) aankoop niet tegemoet komt, zal mijn advies aan potentiële kopers voorlopig zijn vooral weg te blijven van Mazda’s met deze cylinder uitschakeling.
  • Wim Blok schreef:

    Ik heb met veel plezier een Mazda CX5 uit 2018 gereden. Dat was ook de reden dat ik weer voor een nieuwe Mazda CX5 (2023) heb gekozen. Het viel mij meteen op dat de auto bij bepaalde toerentallen licht “trilde”. Ik ben met deze klacht naar de dealer gegaan en hoorde dat dat aan de cilinderuitschakeling lag. Die kun je helaas niet uitzetten in verband met de verplichte reductie van de CO2 uitstoot.
    Bij de verkoop van de auto is hierover met geen woord gerept. Ik zeg niet dat de cilinderuitschakeling een reden zou zijn geweest om af te zien van de aanschaf, maar ik had het in overweging kunnen nemen als ik er van op de hoogte was.
    Rond de 70 km/h is het trillen echt voelbaar. Daarboven en bij 50 km/h nauwelijks merkbaar. Het in- en uitschakelen van de twee cilinders is nauwelijks voelbaar, maar toch!
    Het rijgenot wat ik zo waardeerde van mijn eerste CX5 wordt helaas niet meer geëvenaard.
    Jammer dat Mazda voor deze optie heeft gekozen want er zullen ongetwijfeld nog andere manieren zijn om de CO2 reductie te realiseren.

  • Moeizaam schreef:

    Bedankt Mazda klantenservice!!!!
    Via deze reactie pagina mijn ongenoegen geuit op het niet soepel lopen van mijn nieuwe Mazda CX-5 agv de mij niet bekende cilinderuitschakeling bij aankoop, krijg je volgens deze reactie terug “Vervelend om te horen. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze klantenservice per mail via info-nl@mazdaeur.com of bel 0800-2323966.”. Naar aanleiding van dit bericht contact opgenomen met de klantenservice. Je verwacht dan dat je geholpen gaat worden, maar alles behalve dat. Een week later krijg je per e-mail teruggekoppeld dat er sprake is van een product eigenschap. Vervolgens schrijven ze ook nog “Mazda Nederland heeft wel begrip voor de situatie maar kan verder niets voor u betekenen”. GEWELDIGE SERVICE MAZDA NEDERLAND CHAPEAU. Ik hoop dat andere autoverkopers in Nederland met een klacht van een klant professioneler en serieuzer omgaan. Nogmaals je koopt geen pak boter. Het is serieus geld zo’n aanschaf.

  • Teleurgesteld schreef:

    Bedankt Mazda klantenservice!!!!
    Via deze reactie pagina mijn ongenoegen geuit op het niet soepel lopen van mijn nieuwe Mazda CX-5 agv de mij niet bekende cilinderuitschakeling bij aankoop, krijg je volgens deze reactie terug “Vervelend om te horen. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze klantenservice per mail via info-nl@mazdaeur.com of bel 0800-2323966.”. Naar aanleiding van dit bericht contact opgenomen met de klantenservice. Je verwacht dan dat je geholpen gaat worden, maar alles behalve dat. Een week later krijg je per e-mail teruggekoppeld dat er sprake is van een product eigenschap. Vervolgens schrijven ze ook nog “Mazda Nederland heeft wel begrip voor de situatie maar kan verder niets voor u betekenen”. GEWELDIGE SERVICE MAZDA NEDERLAND CHAPEAU. Ik hoop dat andere autoverkopers in Nederland met een klacht van een klant professioneler en serieuzer omgaan. Nogmaals je koopt geen pak boter. Het is serieus geld zo’n aanschaf.

  • ages schreef:

    Heb sinds november 2022 een Mazda CX5 handgeschakeld in mijn bezit. Was tot voor kort niet op de hoogte van de cilinderuitschakeling. Dit is door verkoper ook nooit verteld. Ben al 4 keer terug geweest bij de dealer met de klacht dat de auto stottert onder het rijden. 1e keer kreeg ik te horen…”auto stotterde inderdaad wij hebben software opnieuw ingelezen. Auto rijdt nu weer als een klokje” was het antwoord. Dat laatste bleek niet het geval. Auto blijft maar stotteren tijdens rijden. Bij het tweede bezoek aan de dealer kreeg ik te horen dat ze niets konden vinden. Bij het derde bezoek idem “wij kunnen niets vinden”. Bij het vierde bezoek “wij kunnen niets vinden”. Samen met een monteur gereden en hem gewezen op het stotteren. “Nu merk ik het ook” was zijn antwoord. Dealer heeft contact gehad met importeur…het antwoord dat de importeur gaf “Dit stotteren hoort bij de motor, daar is niets aan te doen. De klant moet dit maar accepteren.” Ik accepteer dit niet want tijdens de proefrit in maart 2022 in dezelfde Mazda CX5 handgeschakeld was dit stotteren niet aanwezig. Had ik in maart 2022 van de verkoper vernomen dat de cilinderuitschakeling stotteren van de auto veroorzaakt dan had ik Mazda CX5 onder geen beding gekocht. Verkopen is één, maar duidelijkheid tijdens verkoop is twee…. En nu de klacht oplossen, dan is niemand meer thuis. Het is geen pakje boter dat ik gekocht hebt, het is een serieuze en dure aanschaf. Altijd met plezier Mazda gereden, maar dit zal absoluut de laatste zijn.

  • Jos van den Heuvel schreef:

    Ik heb sinds eind oktober een nieuwe CX5 2,0 handgeschakeld.
    Mijn oude CX5 2,0 handgeschakeld met 180000km op de teller in geleverd deze heeft werkelijk nooit een klap mis geslagen en was een zeer fijne auto om in te rijden.
    Na de eerste rit met de nieuwe auto voelde ik schokken, niet lekker door trekken en afslaan bij iets onder toeren en continu stotteren door de hele toerental range.
    Heb het even aangezien maar uiteindelijk afspraak in de garage gemaakt omdat dit voor mij geen Mazda waardig rijgedrag was.
    Werd gebeld dat er niets aan de auto mankeerde of dat ik een ritje met de hoofdmonteur mee wilde rijden om aan te geven wat ik voelde.
    Tijdens deze rit stelde hij het scherm in waar je kunt zien dat de 1e en 4e cylinder uitvallen bij weinig power vraag.
    Dus ik had al die tijd gelijk dat de auto loopt als een krant echt onbegrijpelijk dat Mazda zijn autos zo degradeerd, had ik dit geweten had ik nooit meer een CX5 aangeschaft.
    Bij bestelling is hier ook nooit overgesproken ik koop een 4 cylinder auto voor veel geld en krijg 40% van de tijd een 2 cylinder.
    De enige manier om deze auto netjes te laten rijden is agressief en boven de 130km dat loopt echter in de papieren ivm bekeuringen.
    Al met al Mazda was 40 jaar lang mijn favorieten merk heb bijna alle types doorlopen maar dit is echt een show stopper.

  • Evert Onink schreef:

    Ik heb een CX-5 2,5l automaat AWD Signature 2021, met cilinderuitschakeling. Ik wist het tot voor kort niet, en heb er ook nooit iets van gemerkt. Pas nu op de display bij Informatie zag ik het plaatje met de cilinders. Daar zie je wanneer de cilinders zijn uitgeschakeld, maar bij het rijden voel ik het nog steeds niet. Of het brandstof bespaart, weet ik niet, want ik heb geen vergelijking.

  • E.M. Veldboom schreef:

    Leuk geschreven Mazda, maar als de dealers achteraf pas geinformerrd worden, wat moeten zij dan?
    Zoals ook deze mensen schrijven, na 2 jaar aanmodderen, foei wat een slechte reclame voor Mazda. Maar eerlijk is eerlijk, niet alleen Mazda kent dit probleem, maar meerdere merken en dat allemaal dankzij onze EU richtlijnen. Los hiervan, als het gemeld word bij de verkoop, dan is de keus aan de koper, nu word het probleem bij de koper neergelegd, te gek van woorden dit.
    Ikzelf rijd ook al jaaaaren Mazda, maar ook bij mij gaat deze liefde nu over, daarbij is het gelukkig een lease aoto, en Mazda mag dit geschil met de leasemaatschappij uit gaan vechten, want ik pik dit niet als het hoort bij de auto, never nooit niet.

  • GD schreef:

    We hebben 2 Mazda’s een CX3 en een CX5. Maar een Mazda met cilinder uitschakeling is echt af te raden. Het werkt bij onze CX5 werkelijk als een hobbelpaard, en het meest vervelende is dat Mazda het afdoet als een product eigenschap. We hebben spijt als haren op ons hoofd dat we een CX5 2.5 signature hebben gekocht. We rijden al vele jaren probleemloos Mazda, maar dit slaat echt werkelijk nergens op. Binnenkort maar naar een tuner om de cilinderuitschakeling eruit te laten programmeren, zodat we eindelijk na 2 jaar aanmodderen en normaal rijdende CX5 hebben. We zijn heel blij dat de cilinder uitschakeling niet van toepassing is op onze CX3 aangezien dat een automaat betreft! Als Mazda dit verder in zijn productlijn gaat doorvoeren, dan zijn wij in ieder geval Mazda rijders af,

    • Dafne schreef:

      Wat vervelend om te horen! Hebben jullie al contact gehad met jullie Mazda dealer? Mazda raad het namelijk af om anpassingen aan de auto te laten doen, ook in verband met de garantie.

  • Arie schreef:

    Hoe zit het dan met de cx5 signature model 2020 heeft die dat ook?
    En bij een automaat?

    • Dafne schreef:

      Dat hangt van de uitvoering, wel of geen automaat, aantal pk’s en aandrijving. Dit is ook terug te vinden in de prijslijst. Maar hierbij even uitgelicht op welke wel cilinderuitschakeling zit: 165pk MT 2WD, 194pk AT 2WD en 194pk AT AWD.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *