Technologie, Verdieping 21-12-20 | 2569 keer gezien

Cilinderuitschakeling: wat is het en wat heb je er aan?

Je leest het steeds vaker bij de technische informatie van nieuwe auto’s: cilinderuitschakeling. Ook bij Mazda zijn er diverse modellen met deze technologie, waaronder de vernieuwde Mazda CX-3 die sinds november te koop is. Maar wat is cilinderuitschakeling precies? En wat heb je er aan?

Cilinderuitschakeling is een innovatie waarbij bij een brandstofmotor twee van de vier cilinders automatisch buiten werking stelt. Dit gebeurt binnen een bepaald toerengebied bij een constante snelheid als weinig gas gegeven wordt. Bijvoorbeeld op een vlakke weg of bergafwaarts.

In dit soort omstandigheden hoeft de motor relatief weinig vermogen te leveren om een bepaalde snelheid aan te houden. In sommige situaties zelfs zo weinig, dat twee actieve cilinders op dat moment voldoende zijn.

Het doel van cilinderuitschakeling is simpel: brandstofbesparing, zónder in te leveren op comfort en vermogen. Het uitschakelen van twee cilinders tijdens het rijden, betekent dat er minder brandstof naar de cilinders gestuurd wordt. En als meer vermogen nodig is, worden die twee cilinders in een fractie van een seconde weer geactiveerd. Van het in- en uitschakelen van de cilinders merk je bovendien weinig tot niets. Dat gaat geheel automatisch en bijzonder soepel.

14% besparing

Als we een concreet voorbeeld mogen noemen: bij de vernieuwde Mazda CX-3 met 2.0 Skyactiv-G 121 benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak, zorgt de door Mazda ontwikkelde cilinderuitschakeling voor een gemiddelde brandstof- en CO2-beparing van 14%. Een substantieel verschil dat normaliter een enorme (technologische) investering zou vergen als het voertuig, het motorvermogen en de cilinderinhoud van de motor ongewijzigd blijven.

Ander voordeel: in Nederland is de belasting op nieuwe auto’s (BPM) volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Bovendien is de belastingdruk op nieuwe auto’s in Nederland behoorlijk zwaarder dan in de meeste andere Europese landen. Wij betalen gewoonweg meer belasting voor dezelfde auto. Dus elke gram CO2 telt.

Als de CO2-uitstoot van een auto in één klap met 14% daalt, dan scheelt dat honderden euro’s aan belasting. Daarmee kan een auto dus voor een scherpere consumentenprijs worden aangeboden, of nog rijker worden uitgerust voor dezelfde prijs.

Delen via

Tags:   cilinderuitschakeling, CX-3

  • GD schreef:

    We hebben 2 Mazda’s een CX3 en een CX5. Maar een Mazda met cilinder uitschakeling is echt af te raden. Het werkt bij onze CX5 werkelijk als een hobbelpaard, en het meest vervelende is dat Mazda het afdoet als een product eigenschap. We hebben spijt als haren op ons hoofd dat we een CX5 2.5 signature hebben gekocht. We rijden al vele jaren probleemloos Mazda, maar dit slaat echt werkelijk nergens op. Binnenkort maar naar een tuner om de cilinderuitschakeling eruit te laten programmeren, zodat we eindelijk na 2 jaar aanmodderen en normaal rijdende CX5 hebben. We zijn heel blij dat de cilinder uitschakeling niet van toepassing is op onze CX3 aangezien dat een automaat betreft! Als Mazda dit verder in zijn productlijn gaat doorvoeren, dan zijn wij in ieder geval Mazda rijders af,

    • Dafne schreef:

      Wat vervelend om te horen! Hebben jullie al contact gehad met jullie Mazda dealer? Mazda raad het namelijk af om anpassingen aan de auto te laten doen, ook in verband met de garantie.

  • Arie schreef:

    Hoe zit het dan met de cx5 signature model 2020 heeft die dat ook?
    En bij een automaat?

    • Dafne schreef:

      Dat hangt van de uitvoering, wel of geen automaat, aantal pk’s en aandrijving. Dit is ook terug te vinden in de prijslijst. Maar hierbij even uitgelicht op welke wel cilinderuitschakeling zit: 165pk MT 2WD, 194pk AT 2WD en 194pk AT AWD.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *