Technologie, Verdieping 22-12-22 | 1044 keer gezien

De volledig elektrische auto: ideaal voor dagelijkse ritten

Milieuvriendelijker rijden en besparen op je autokosten door middel van elektrificatie kan op verschillende manieren, passend bij jouw behoeften. Gebruik je de auto voornamelijk voor relatief korte afstanden? Lees waarom een volledig elektrische auto dan een interessante kan zijn.

Volledig elektrisch

Als we het hebben over een volledig elektrische auto, bedoelen we een auto zoals de Mazda MX-30 die uitsluitend wordt aangedreven door een elektromotor en geen CO2-uitstoot produceert tijdens het rijden. De energie om de elektromotor aan te drijven, wordt geleverd door een grote batterij die is geïnstalleerd in de bodem van de auto en die je bij een laadpunt moet opladen. Aangezien er ook andere manieren zijn om een elektromotor van stroom te voorzien, zoals een waterstof-brandstofcel, wordt dit ook wel een batterij elektrische auto (BEV) genoemd.

Voordelen elektrische auto

Een elektrische auto biedt talloze voordelen ten opzichte van een auto met een verbrandingsmotor. Ten eerste het milieuvoordeel, aangezien een elektrische auto geen CO2 en andere stoffen uitstoot tijdens het rijden. Het is niet voor niets dat vanaf 2035 in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto’s mogen worden verkocht die volledig uitstootvrij zijn.

Om automobilisten nu al aan te moedigen om over te stappen naar een elektrische auto, profiteren particulieren, leaserijders en ondernemers van allerlei belastingvoordelen, uiteenlopend van subsidies tot een lagere bijtelling en vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Daarnaast is een elektrische auto, ook met de fors toegenomen energietarieven, nog steeds voordeliger in gebruik als je de stroomkosten per kilometer vergelijkt met de brandstofkosten van een vergelijkbare benzine- of dieselauto.

Tevens heeft een elektrische auto aantoonbaar minder onderhoud nodig, wat dus zorgt voor extra lagere kosten. Dat komt doordat de elektrische aandrijftechniek veel eenvoudiger is, met aanzienlijk minder onderdelen die bewegen en slijten en nauwelijks vloeistoffen om onderdelen te smeren en te koelen.

Verder rijdt een elektrische auto heerlijk comfortabel. Een elektromotor maakt nauwelijks geluid, is geheel trillingvrij en versnelt heel soepel, zonder schakelmomenten. Bovendien kun je rekenen op een krachtige acceleratie, omdat een elektromotor onmiddellijk reageert zonder vertraging en vanuit stilstand al zijn maximale trekkracht levert. Een verbrandingsmotor moet eerst op toeren komen om maximaal te presteren en reageert altijd met vertraging. Elektrisch rijden is volstrekt moeiteloos en rustgevend en tegelijkertijd extra plezierig.

Actieradius en opladen

Met een batterijcapaciteit van 35,5 kWh en een actieradius van 200 km (gecombineerd) en 262 km (stadsverkeer) volgens de officiële WLTP-cyclus voldoet de Mazda MX-30 aan de behoeften van veel automobilisten. Nederlanders rijden gemiddeld minder dan 50 kilometer per dag, terwijl onze auto’s gemiddeld 23 uur per dag geparkeerd staan. Dat is voldoende om de batterij op te laden. De beschikbaarheid van laadpunten is in Nederland geen probleem. Wij hebben de meeste laadpunten per inwoner. Maar in grote delen van Europa is de laadinfrastructuur nog lang niet op orde. Als je veel met de auto onderweg bent in het buitenland, dan past een andere aandrijflijn mogelijk beter bij je behoeften.

Mocht je veel lange afstanden rijden of meer willen genieten van de karakteristieke eigenschappen van een benzinemotor? Dan past een mild hybride wellicht het beste bij je behoeften. Wil je je dagelijkse ritten volledig elektrisch kunnen rijden, maar ook zorgeloos lange afstanden zonder rekening te hoeven houden met opladen? Dan is een plug-in hybride ideaal.

Hoe langt duurt om de batterij op te laden, is afhankelijk van meerdere factoren zoals de batterijcapaciteit, het vermogen van het laadpunt en de boordlader van de auto. De batterij van de Mazda MX-30 is via een 11 kW AC-laadpunt in circa 3,5 uur volledig op te laden. Bij een snellaadstation (DC), die meestal langs de snelweg is te vinden, is de batterij in circa 30 minuten tot 80% op te laden. In tegenstelling tot een benzineauto kun je een elektrische auto dus niet in vijf minuten voltanken om weer honderden kilometers te kunnen doorrijden. Het opladen kost tijd en vergt een stukje planning. Als je wel zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk wilt rijden, maar helemaal niet wilt opladen, dan is een hybride auto een interessante keuze.

Multi-Solution Approach

Kortom: niet iedereen is toe aan een volledig elektrische auto, omdat die om uiteenlopende redenen niet past bij hun persoonlijke wensen en behoeften. Dankzij de ‘Multi-Solution Approach’ van Mazda, waarbij klanten behalve een reguliere benzine- en dieselmotor ook kunnen kiezen uit verschillende elektrificatietechnieken, is er voor ieders behoefte een passende oplossing. Ontdek welke geëlektrificeerde Mazda het beste bij jou past.

Delen via

Tags:   elektrisch rijden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook leuk