Technologie, Verdieping 14-09-19 | 689 keer gezien

Het juiste formaat voor het beste resultaat

Heb je per se een verbrandingsmotor met een kleine inhoud nodig om zuinig te kunnen rijden? En is een elektrische auto met een accupakket van duizend kilo echt zo goed voor het milieu? Mazda gelooft dan ook in ‘rightsizing’: het formaat doet er niet toe, het gaat erom wat je ermee doet.

‘Rightsizing’ staat voor: ‘precies dat gebruiken wat je nodig hebt’. Een filosofie die al decennialang bij Mazda past. Terwijl andere autofabrikanten sportauto’s bouwden met grote V6- en V8-motoren, koos Mazda voor efficiënte en compacte rotatiemotoren. En toen veel fabrikanten hun motoren begonnen te ‘downsizen’ (minder cilinders, kleinere inhoud, toevoeging turbo), besloot Mazda het tegenovergestelde te doen. We verhoogden de compressie van viercilinder benzinemotoren voor betere prestaties en lieten het aantal cilinders en de inhoud ongemoeid. Dit is nou ‘rightsizing’.

Een mix van aandrijflijnen

Bij de toenemende populariteit van elektrische auto’s rijzen vragen op. Is elektrisch rijden de oplossing voor de klimaatproblemen? En is een groot accupakket echt nodig?
Christian Schultze, Director Technology Research & Technical Regulation bij Mazda Motor Europe: “Een enkele oplossing bestaat niet. In de toekomst zal er sprake zijn van een mix van aandrijflijnen. Alleen richten op batterij-elektrische auto’s is niet verstandig. De toekomst is kleurrijk.”

Elke auto zijn eigen doel

Mazda gelooft dan ook dat elke auto zijn eigen doel heeft en dat de aandrijflijn daarop aangepast moet worden, oftewel ‘rightsizing’.
Christian: “Het is opvallend dat er auto’s bestaan met een accupakket van soms wel duizend kilo waarin vaak slechts één persoon rijdt. Als we een dergelijk gewicht aan batterij nodig hebben om één persoon van A naar B te brengen, dan gaat het naar mijn mening de verkeerde kant op. Daarnaast is er veel energie nodig om zo’n zware auto op snelheid te brengen.”

Elektrische Mazda

Mazda ontwikkelt zelf een elektrisch model met een klein accupakket. Christian: “ Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak slechts 60 kilometer – of zelfs minder – per dag rijden. Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen het huishouden. Je moet ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen?”

De EV van Mazda wordt tijdens de Tokyo Motor Show in oktober onthuld. Schrijf je hier in om op de hoogte te blijven.

Terugkeer van de rotatiemotor

Daarbij keert bij Mazda ook de rotatiemotor terug, dit keer als range-extender. De compacte, efficiënte aandrijflijn biedt ook mogelijkheden voor toekomstige waterstoftechnologie. Mazda testte in 2008 al probleemloos een RX-8 met waterstoftechnologie. De compacte motorentechnologie biedt dus toekomstperspectief. Een perfect voorbeeld van ‘rightsizing’.

Delen via

Tags:   Mazda3, Skyactiv-X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *