Technologie, Verdieping 14-09-19 | 6813 keer gezien

Het juiste formaat voor het beste resultaat

Heb je per se een verbrandingsmotor met een kleine inhoud nodig om zuinig te kunnen rijden? En is een elektrische auto met een accupakket van duizend kilo echt zo goed voor het milieu? Mazda gelooft dan ook in ‘rightsizing’: het formaat doet er niet toe, het gaat erom wat je ermee doet.

‘Rightsizing’ staat voor: ‘precies dat gebruiken wat je nodig hebt’. Een filosofie die al decennialang bij Mazda past. Terwijl andere autofabrikanten sportauto’s bouwden met grote V6- en V8-motoren, koos Mazda voor efficiënte en compacte rotatiemotoren. En toen veel fabrikanten hun motoren begonnen te ‘downsizen’ (minder cilinders, kleinere inhoud, toevoeging turbo), besloot Mazda het tegenovergestelde te doen. We verhoogden de compressie van viercilinder benzinemotoren voor betere prestaties en lieten het aantal cilinders en de inhoud ongemoeid. Dit is nou ‘rightsizing’.

Een mix van aandrijflijnen

Bij de toenemende populariteit van elektrische auto’s rijzen vragen op. Is elektrisch rijden de oplossing voor de klimaatproblemen? En is een groot accupakket echt nodig?
Christian Schultze, Director Technology Research & Technical Regulation bij Mazda Motor Europe: “Een enkele oplossing bestaat niet. In de toekomst zal er sprake zijn van een mix van aandrijflijnen. Alleen richten op batterij-elektrische auto’s is niet verstandig. De toekomst is kleurrijk.”

Elke auto zijn eigen doel

Mazda gelooft dan ook dat elke auto zijn eigen doel heeft en dat de aandrijflijn daarop aangepast moet worden, oftewel ‘rightsizing’.
Christian: “Het is opvallend dat er auto’s bestaan met een accupakket van soms wel duizend kilo waarin vaak slechts één persoon rijdt. Als we een dergelijk gewicht aan batterij nodig hebben om één persoon van A naar B te brengen, dan gaat het naar mijn mening de verkeerde kant op. Daarnaast is er veel energie nodig om zo’n zware auto op snelheid te brengen.”

Elektrische Mazda

Mazda ontwikkelt zelf een elektrisch model met een klein accupakket. Christian: “ Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak slechts 60 kilometer – of zelfs minder – per dag rijden. Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen het huishouden. Je moet ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen?”

De Mazda MX-30, de eerste elektrische crossover van Mazda is onthuld. Hier vind je meer informatie .

Terugkeer van de rotatiemotor

Daarbij keert bij Mazda ook de rotatiemotor terug, dit keer als range-extender. De compacte, efficiënte aandrijflijn biedt ook mogelijkheden voor toekomstige waterstoftechnologie. Mazda testte in 2008 al probleemloos een RX-8 met waterstoftechnologie. De compacte motorentechnologie biedt dus toekomstperspectief. Een perfect voorbeeld van ‘rightsizing’.

Meer artikelen lezen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en wij sturen je regelmatig de laatste artikelen door.

Delen via

Tags:   Mazda3, Skyactiv-X

  • K Stuurwold schreef:

    Ik rij op dit moment in een CX3 waar ik zeer tevreden over ben, ben aan het kijken voor een elektrische auto echter 200 km in optimale omstandigheden is belachelijk weinig, zal dus helaas naar een ander merk moeten omkijken. Mazda heeft de plank finaal mis geslagen

  • Ernest Rodigas schreef:

    Prachtige auto. Actieradius veel te klein!

  • Carel schreef:

    Wanneer ik het interview van de heer Ten Brink lees (autoweek) waarin wordt aangegeven dat Mazda veel verwacht van de aanstaande samenwerking in Japan en dat dit mooie vruchten zal afwerpen dan zakt mij de moed in de schoenen wanneer ik verder lees dat Mazda toch maar even zelf een EV ontwikkeld heeft omdat het NU nodig was…vanwege de uitstoot van de totale Mazda vloot. Een EV ontwikkel je niet snel even, kijk maar naar diverse andere merken. De MX-30 was er plotseling (haastklus?) en ik ben bang dat ie ook weer net zo snel vergeten wordt zodra de samenwerking met die andere partijen vorm krijgt. Omdat Mazda ook nog steeds vaag blijft doen over de actieradius (waarom toch???) pas ik.

  • Yvon schreef:

    Wat ontzettend jammer dat de actieradius niet dubbel zo hoog is. Ben me aan het oriënteren en vind het een hele mooie auto, maar 200 km is echt te weinig.

  • Roger schreef:

    Wat een prachtige auto ! maar wat een mager accupakket. Die 200 KM die wordt opgegeven wordt zeker niet gehaald bij temperaturen < 8 C. Zelf heb ik de laatste 6 jaar al verschillende auto's hybride en volledig E gereden. In de praktijk zal het waarschijnlijk zo zijn dat je van die 200 KM dan maar zo'n 130 km zal overhouden. Dat is toch echt te mager volgens de huidige maatstaven. Verder is de infrastructuur binnen Nederland voor het laden momenteel nog verre van toereikend voor snelle afhandelingen.

  • John van der Meer schreef:

    prachtige wagen, maar maak eerst van die 200 km plusminus 400 km

  • Roel Schwartz schreef:

    Dag Mazda,

    Sluit mij volledig aan bij Arend en Frits. Ook ik zou in de toekomst graag in een Mazda rijden zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Range van 200 km is daarbij 0-optie helaas. Ben ook bang dat men hier de plank behoorlijk misslaat voor een enorm potentieel aan huidige Mazda-klanten.

  • Frank schreef:

    Ik wil ook de overstap maken naar elektrisch rijden. Ik ben het echter helemaal met Frits van Doornik eens. Voor mij is 200 km range ook veel te weinig. Ik zou ook niet graag frequent langs de snelweg willen staan om weer op te laden. Hoe dan ook een schitterende auto, maar helaas niet te doen voor mij.

  • Carel schreef:

    Prachtige auto met een schitterend interieur. Zou een opvolger voor mijn CX-3 kunnen zijn. Wat mij weerhoudt is de onduidelijke actieradius. Ik snap het principe achter ‘rightsizing’ maar Mazda blijft wazig onder welke omstandigheden deze 200 km gehaald kunnen worden, enkel wijzen naar de WLTP norm is onvoldoende. Een bereik van 200 km is voor mij absoluut bruikbaar (ik rij inderdaad rond de 60 km per dag) maar zonder aanvullende informatie over bijv. de actieradius bij vrieskou durf ik het niet aan. Ook krijg ik van de diverse dealers ontwijkende antwoorden over het al of niet aanwezig zijn van een warmtepomp. Kortom, absoluut geïnteresseerd in deze auto maar vooralsnog overheerst de twijfel.

  • Henry schreef:

    200 KM zou genoeg kunnen zijn, maar dit is natuurlijk wel onder optimale omstandigheden berekend. In de praktijk (in de winter) kom je vaak maar tot 60%. Dat is zo’n 120 km. En da’s in mijn ogen toch echt te krap. Dus 200 KM range is prima, maar dan wel onder de meest ongunstige omstandigheden.

  • Arend schreef:

    Mazda is goed bezig!! Maar…bij de concurrent heb je een auto met een hogere range voor hetzelfde geld? Die ziet er dan zeker minder mooi uit maar toch. De WLTP meting is 200km, hoe werkt dat in de winter? Ik zie dit niet als alternatief voor mijn huidige auto (op benzine met een actie radius van 700km) en als ik elektrisch zou gaan rijden dan voor hetzelfde geld met een hogere range al is het maar voor een het gevoel dat je niet zomaar ergens stil komt te staan omdat er geen laad paal beschikbaar is.

  • Gerard Verdoes schreef:

    mijn idee is dat als je zo weinig rijd wel een klein E autootje koopt , maar wie in zo’n mooie Mazda wil rijden lijkt mij ook km te maken

  • Frits van Doornik schreef:

    Beste Mazda,
    Ik rij al 4 jaar met plezier in mijn Mazda CX3 GTM, op het ogenblik al weer een beetje aan het rondkijken voor een opvolger ;
    CX30-X of elektrisch, Elektrisch vind ik zeer interessant, maar dat jullie
    model maar een accucapaciteit heeft van 200 km , verbaast mij enorm, ik denk dat dit heel veel klanten gaat kosten, dit is leuk als je de auto alleen in de stad gebruikt, moet je veel snelweg km maken dan is dit echt veel te weinig. Voorbeeld ; mijn dochter die ik regelmatig bezoek woont
    210 km bij mij vandaan, daar kan ik niet een naar toe rijden!
    Echt jammer !

    • Roos van Mazda schreef:

      Beste Frits,
      Uit onderzoek blijkt dat een range van 200km voor 95% van de ritten voldoende is. Daarom hebben onze vakmensen bewust gekozen voor een compacte accu, die zorgt voor een bijzonder dynamisch, licht rijgedrag en een minder grote belasting aan het milieu bij het produceren ervan. Daarnaast wordt snelladen langs de snelweg steeds sneller en ben je vaak binnen 15 minuten weer onderweg. Mocht dit nog steeds niet voldoende rust geven om met een EV onderweg te zijn dan is wellicht de Mazda CX-30 met Skyactiv-X een betere match, of, zodra deze beschikbaar komt, de EV met range extender.

  • Jos van den Hurk schreef:

    Ja, heel goed! Maatwerk voor ieders behoefte.
    Geen overdreven mode-invloeden. Geen overbodige patserigheid, geen super- snelheden, die je nergens kunt rijden…Ik ben Mazda-fan (geworden)

  • Frank van den Brul schreef:

    Heel interessant nieuws, en dat voor die prijs! Op intelligente wijze de Mazda-ontwikkeling een goede kant op gestuurd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *