Technologie, Verdieping 09-10-16 | 1937 keer gezien

Hoe het dak van de RF tot stand kwam

Hardtop Mazda MX-5 Het dak van de Mazda MX-5 RF

Kouichi Matsumoto is de leider van het team dat het dak van de Mazda MX-5 RF ontworpen heeft. Dat het ontwerpen van de hardtop niet makkelijk was, blijkt wel uit het interview dat met hem gehouden werd. Een sterke samenwerking tussen het design en techniek team.

Ruimte was het heikele punt. “Toen met de ontwikkeling van MX-5 roadster begonnen werd, was het doel de soft-top perfect te maken” zegt hij. “Vanaf het begin was het plan er al om ook een hard-top te ontwikkelen, maar er werd aan het begin nog niet nagedacht over het kwijtkunnen van de hard-top. Dat is waar ik mij steeds meer zorgen over begon te maken, toen de ontwikkeling verder ging in 2013.”

In het begin leek het erop dat het nooit zou kunnen passen. Alsof je een groot glas water in een kleiner glas probeert over te gieten. Daarom is er naar heel veel verschillende opties gekeken. Er was zelfs een idee waarbij het dak uit zeven onderdelen zou bestaan. “Maar alles wat geprobeerd werd was lelijk”, aldus Matsumoto.

Langzamerhand werd duidelijk dat het hele dak opgeborgen krijgen geen optie zou zijn. Dat was waar het idee voor een fastback ontstond. En dat idee opende ook een hoop deuren voor het design van de auto.

Samenwerking tussen design en techniek

Op een dag zei iemand uit het design team dat hij wat wilde laten zien aan Matsumoto. Minamisawa stelde voor om een onderdeel van het mechanisme 70 milimeter meer naar binnen te halen, om zo het design te verbeteren. Een shock voor Matsumoto. “Ik vertelde hem dat dat echt niet kon. Maar hij zei dat hij iets wilde laten zien. Hij nam me mee naar de design studio en plakte tape op een kleimodel van de RF. “Kijk naar deze lijn” zei hij “en nu naar deze, dat ziet er toch beter uit?” ik moest lachen omdat hij gelijk had. Maar dat betekende dat ik alles weg kon gooien en opnieuw moest beginnen. Niet alleen qua design, ook qua techniek.”

“Maar als ik niet meegegaan was met het idee van Minamisawa, dan hadden de designers misschien wel opgegeven. Maar zo ben ik niet, ik weet hoe gedreven ze werken aan deze auto en hoe gefocused ze zijn op de perfecte lijn. Het zou stom zijn als ik puur vanuit een technisch oogpunt zou kijken.”

En zo werd het dak van de Mazda MX-5 RF geboren.

Lees hier het orginele verhaal

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *