Design, Verdieping 21-07-17 | 1941 keer gezien

Interieurinspiratie | Mazda design

Takashi Okamura, Colour & Trim Design Group Manager van Mazda’s Production Design Studio in Hiroshima, verklapt hoe je een auto het onvervalste Mazda-gevoel geeft.

Waar draait het om bij materiaaldesign?
De combinatie van aantrekkelijke vorm, rijke kleur en complexe structuur kan ertoe leiden dat een object universeel als mooi wordt bestempeld. Als materiaalontwerper probeer je die drie elementen te laten samenvloeien. 

Wat is het startpunt bij het streven naar synergie?

Eerst kijken we tot in detail naar de eerste indruk die onze klanten krijgen als ze instappen. We trachten door middel van nieuwe ideeën invulling aan deze zintuigelijke emoties te geven. Daarna begint het ontwerp. Bij de nieuwe Mazda CX-5 bijvoorbeeld probeerden we ons een nieuw materiaal voor te stellen dat zowel robuustheid als verfijning uitstraalde. Voor het decoratief paneel wilden we een houtsoort met een metaalglans, maar dan niet van hout of metaal gemaakt. Vervolgens bedachten we het materiaal en hoe we het konden toepassen en tot slot volgde de pasvorm en afwerking. 

Hoe kies je uiteindelijk een specifiek materiaal?

Ontwerpers willen nieuwe keuzes creëren. We werken nauw samen met onze leveranciers, geven ze een conceptuele uitdaging en sporen ze aan om met voorstellen te komen die inspelen op ons idee. Voor de leveranciers is ons proces ook belangrijk omdat ze de kans krijgen om iets nieuws te creëren. 

Wat is Mazda’s filosofie voor materiaalontwerp?

Het belangrijkste is dat ons design de mens centraal stelt. Klanten moeten niet geïntimideerd raken of aarzelen om het interieur aan te raken. Overal in de auto moeten ze een menselijk element ervaren. Het zit bij Mazda diep in de genen dat in een mooi ontwerp de menselijke hand zichtbaar moet zijn. Zo moesten de binnenportierhandgrepen van de huidige generatie er handgepolijst uitzien en ook zo aanvoelen, en niet koud of karakterloos. 

Heeft het concept van Jinba-Ittai invloed op het materiaalontwerp?

Jinba-Ittai, de band tussen de auto en bestuurder, is een van de kernthema’s in het interieur. Bij het ontwerp van de Mazda MX-5 hebben we geprobeerd om de visuele grens tussen exterieur en interieur te laten verdwijnen door dezelfde emotionele vormen en kleuren toe te passen. En het stuurwiel van de Mazda6 kreeg dubbel stiksel voor net iets meer verfijning en vakmanschap. 

Welke rol speelt technologie bij het creëren van nieuwe designmogelijkheden?

Het gaat niet zozeer om de technologie zelf, maar meer om hoe je die toepast om je doel te bereiken. We streven altijd naar innovatie — het creëren van een nieuwe norm voor de hele auto-industrie en iets in een nieuw perspectief plaatsen door het combineren van verschillende ideeën en interpretaties. Dat is naar mijn mening de ware essentie van design.

Ervaar zelf het werk van Okamura en plan een proefrit.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *