Design, Verdieping 13-06-17 | 1855 keer gezien

Interview met de designer van de nieuwe Mazda CX-5

Mazda design Mazda CX-5 Design van de Mazda CX-5

De nieuwe Mazda CX-5 heeft een uitgesproken uiterlijk. Hoe zou u dit omschrijven en wat was het ontwerpdoel?

Zoals elke Mazda is ook de nieuwe Mazda CX-5 ontworpen volgens het KODO-design, en in de nieuwe Mazda CX-5 gaat dit net weer een stap verder.

En welke kenmerken zijn dan zo typerend voor de nieuwe Mazda CX-5?

Bij het ontwerpen van de nieuwe Mazda CX-5 hebben we het design tot kunstvorm verheven. We hebben ons laten inspireren door Japanse schoonheid en de warmte die alleen tot stand kan komen door puur vakmanschap.

Het design van auto’s wordt steeds extremer, met auto’s die zo uit een science fictionfilm lijken te komen. Bij Mazda houden we het design graag minimalistisch maar tegelijkertijd persoonlijk en warm.

Wat is uw favoriete highlight als het gaat om het design?

Er zijn twee dingen die ik wil belichten: de voorkant van de CX-5, die we menselijkheid hebben meegegeven. En het tweede detail is het gehele interieur, met een hoogwaardige afwerking en geraffineerd vakmanschap. Ik hoop dat als mensen naar het interieur kijken ze begrijpen wat ik bedoel.

Welke reacties heeft u gekregen?

Bij de onthulling van de Mazda CX-5 was het lastig omdat de auto onthuld werd in LA en afgezien van de mensen die daarbij waren was er een lange tijd waarin men de auto niet in levende lijve kon zien. Alle informatie over de auto kwam van foto’s af, maar foto’s geven niet de werkelijkheid van het design weer.

Enerzijds heeft dat te maken met de nieuwe kleur “Soul Red Crystal”. De diepte en puurheid van deze kleur kun je alleen waarnemen met je eigen ogen. Anderzijds is de vorm van de auto zo gedetailleerd dat een print nooit kan weergeven wat je in het echt ziet.

Ik zou dus echt aanraden om deze auto in het echt te gaan bekijken om het design te ervaren.

Wat onderscheid Mazda van de concurrentie?

Dat hangt heel erg samen met het antwoord dat ik eerder gaf over de kenmerken van de auto. We hebben gekozen voor minimalistisch design dat pure schoonheid uitstraalt. Daarnaast beheersen wij bij Mazda de kunst van het weglaten. Dit is overigens ook te zien bij de RX-Vision, die tegelijkertijd met de CX-5 is ontworpen.

Hoe vond u het om chief designer te worden voor de nieuwe Mazda CX-5?

Deze vraag krijg ik regelmatig, maar ik heb het gevoel dat mijn rol niet heel erg veranderd. Ik wil namelijk altijd, of het nou een klein of groot project is, dat mensen geraakt worden. 

Wat vindt u van het resultaat? Bent u er tevreden mee of is dit een eerste stap in wat er nog komen gaat?

Het is een eerste stap. Uiteraard gaan we altijd tot het uiterste en daarom denk ik dat mijn rol niet is om tevreden te zijn maar om altijd tot een hoger niveau te komen.

Bedankt voor uw tijd Isayama-san. 

Meer over KODO design lees je hier.

Alles weten over de nieuwe Mazda CX-5? Klik dan hier.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.