Technologie, Verdieping 30-09-20 | 2606 keer gezien

Koop liever een elektrische auto met een kleinere batterij

Het bovengenoemde advies staat boven een online artikel op FD.nl, de site van Het Financiële Dagblad. De reden? Hoe kleiner de batterij van een elektrische auto, hoe meer CO2 je bespaart.

In het opiniestuk is te lezen dat bij de productie van een groot batterijpakket relatief veel CO2 uitkomt. Bij de productie van een lithium-ion-batterij komt per kWh ongeveer 100 kilogram CO2 vrij, aldus het FD. Dat is net zoveel als bij de verbranding van 44 liter benzine, zegt het dagblad.

Heeft de batterij een capaciteit van bijvoorbeeld 60 kWh, dan is de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie ongeveer gelijk aan de uitstoot die vrijkomt bij de verbranding van ruim 2.600 liter benzine. Dat is ruim 43.000 kilometer rijden voor een benzineauto met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5.

In Nederland rijden we per jaar gemiddeld 13.000 kilometer. Dan heeft de elektrische auto met een batterijcapaciteit van 60 kWh pas na ruim drie jaar de CO2-uitstoot van zijn batterij ‘terugverdiend’, concludeert het FD.

Met een batterij van 30 kWh halveer je zomaar de ‘terugverdientijd’ van de batterij, zegt de schrijfster van het opiniestuk, Saeda Moorman, tevens onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Meeste automobilisten genoeg aan bereik van 100 km

Verder blijkt uit onderzoek dat bijna negen van de tien automobilisten in Nederland genoeg hebben aan een bereik van 100 kilometer voor hun dagelijkse ritten, vervolgt het artikel. Bij dagelijks opladen is een batterij van 30 kWh dan ook ruim voldoende.

Overweeg je een elektrische auto, kijk dan goed naar je dagelijkse gebruik, adviseert het FD ten slotte.

Flink wat CO2 besparen

De Mazda MX-30 is uitgerust met een batterij met een capaciteit van 35,5 kWh. Daarmee bespaar je dus flink wat CO2 in vergelijking tot een grotere batterij. Bovendien is het bereik van zo’n 200 kilometer (of 262 kilometer bij stadsverkeer) voor de meeste automobilisten ruim voldoende voor hun dagelijkse ritten.

Delen via

Tags:   elektrisch rijden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *