Technologie, Verdieping 15-03-21 | 742 keer gezien

Mazda als eerste autofabrikant toegetreden tot eFuel Alliance

Tegen 2030 zijn alle nieuwe modellen van Mazda uitgerust met een vorm van elektrificatie. Maar dat betekent niet dat Mazda geen andere oplossingen onderzoekt om de emissies van voertuigen terug te dringen. Met de toetreding tot de eFuel Alliance ondersteunt Mazda ook de ontwikkeling van synthetische brandstoffen en waterstof voor toekomstige mobiliteit.

Mazda is de eerste OEM (Original Equipment Manufacturer) die is toegetreden tot de eFuel Alliance. Deze alliantie brengt organisaties en geïnteresseerde partijen samen die de realisatie en promotie van CO2-neutrale waterstof en synthetische brandstoffen – ook wel e-brandstoffen of e-fuels – ondersteunen als geloofwaardige oplossing om emissies in de mobiliteitssector terug te dringen.

Elektrificatie speelt een significante rol om de CO2-uitstoot van personenauto’s en bedrijfswagens te reduceren. Er zijn in Europa ook verschillende doelstellingen om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor op termijn te verbieden. Maar ondanks deze ingrijpende verandering in de auto-industrie rijden er de komende decennia nog steeds vele miljoenen auto’s met een verbrandingsmotor rond.

Mazda is daarom een groot voorstander van een aanpak met meerdere oplossingen om emissies te verminderen. Mazda heeft zich sinds de oprichting in 1920 altijd ingezet om auto’s en aandrijflijnen te ontwikkelen die voldoen aan de behoeften van klanten. Deze passie zal altijd blijven. Behalve elektrificatie richt Mazda zich ook op de continue verbetering van conventionele verbrandingsmotoren, geconnecteerde applicaties die de brandstofefficiëntie verbeteren en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen.

Synthetische brandstoffen

Als lid van de eFuel Alliance steunt Mazda de totstandkoming van een mechanisme voor een brede inzet van e-brandstoffen voor personenauto’s. Dit zijn synthetisch geproduceerde, CO2-neutrale, vloeibare brandstoffen op basis van waterstof en CO2 en biobrandstoffen. Deze brandstoffen kunnen worden gemengd met fossiele brandstof of die geheel vervangen en voldoen aan de kwaliteitsnormen voor fossiele brandstoffen.

Met name voor het bestaande wagenpark kunnen synthetische brandstoffen een grote bijdrage leveren aan de vermindering van de uitlaatgasemissies. Ter illustratie: in Nederland bedraagt de gemiddelde levensduur van een personenauto ruim 19 jaar. Elke nieuwe personenauto (met een brandstofmotor) die dit jaar nieuw verkocht wordt, belandt theoretisch pas in 2040 op de sloop. En door de continue verbetering van de techniek en kwaliteit neemt de levensduur van auto’s steeds verder toe.

Reële bijdrage en eerlijke concurrentie

“Als industrie moeten we de emissies zoveel mogelijk verminderen. Om dit te realiseren, mogen we geen van de beschikbare routes negeren die tot onze beschikking staan. Broeikasgasemissies en klimaatverandering zijn van nature een mondiaal en complex vraagstuk, dat een geïntegreerde aanpak vereist. Alle sectoren en industrieën moeten hun steentje bijdragen. En bovenal de mogelijkheid hebben om positieve opties te delen om de klimaatdoelen te bereiken.”

“Wij zijn van mening dat CO2-neutrale e-brandstoffen en waterstof met de nodige investeringen een geloofwaardige en reële bijdrage zullen leveren aan emissiereductie. Niet alleen voor nieuw geregistreerde auto’s, maar ook voor het huidige wagenpark. Dit zou een tweede en snellere weg betekenen om klimaatneutraliteit in het vervoer te bereiken, in combinatie met voortdurende elektrificatie. De Europese Unie herziet later dit jaar haar regelgeving voor de CO2-normen voor personenauto’s en bedrijfswagens. Dit is de kans om met nieuwe wetgeving te zorgen dat zowel elektrische voertuigen als e-brandstoffen deel uitmaken van de inspanningen van autofabrikanten om hun emissies te verminderen.”
Wojciech Halarewicz, Vice President Communications & Public Affairs Mazda Motor Europe

“Het belangrijkste doel van onze alliantie is ondersteuning en begrip van het klimaatbeschermingsbeleid dat een eerlijke concurrentie tussen verschillende technologieën garandeert. De komende twee jaar zullen doorslaggevend zijn, aangezien de Europese Commissie de belangrijkste regelgeving inzake klimaatbeleid zal herzien.”

“Daarin wordt een mechanisme in de autowetgeving opgenomen. Dit erkent welke bijdrage koolstofarme brandstoffen leveren aan het behalen van de emissiereductiedoelstellingen. Het zal cruciaal zijn om geïnteresseerde groepen en organisaties uit alle betrokken sectoren samen te brengen. Daarom kijken we er naar uit dat Mazda, met hun lange geschiedenis in auto-innovatie, een sterke partner wordt in de eFuel Alliance.”
Ole von Beust, Managing Director eFuel Alliance