Ontspanning, Rijplezier 20-02-20 | 5308 keer gezien

Mazda CX-30 getest door AutoWeek

AutoWeek heeft onlangs de Mazda CX-30 getest tegen de Toyota CH-R, Kia XCeed en Nissan Quashqai. Wat ze van de Mazda CX-30 vonden, lees je in dit artikel.

Het design van de Mazda CX-30

Het exterieur van de Mazda CX-30 is opvallend en het interieur is rondom de bestuurder ontworpen. Daarnaast is het interieur zorgvuldig ontworpen door onze vakmensen. Met gebruik van hoogwaardige materialen en een less-is-more aanpak. AutoWeek zegt over het interieur het volgende: “Het dashboard is van een bijzondere, chique eenvoud. Het bestaat uit mooie materialen, hoogwaardig maar nooit schreeuwerig, met prachtig stikwerk en aluminium elementen.”

Interieur van de Mazda CX-30

Rijgedrag van de Mazda CX-30

In alle modellen van Mazda is Jinba Ittai het streven: de eenheid tussen paard en ruiter – of in dit geval auto en bestuurder. Zo ook in de Mazda CX-30, ookal is het een crossover. AutoWeek reed met een Mazda CX-30 voorzien van winterbanden. Ze vertellen over het rijgedrag: “Zelfs op winterbanden reageert hij lekker vlot en alert op stuurbewegingen. Het onderstel is mooi in balans en helt amper over, terwijl het toch zeker niet te hard is.”

De Skyactiv-X motor van de Mazda CX-30

De Mazda CX-30 is verkrijgbaar met de revolutionaire Skyactiv-X motor. Die biedt de beste eigenschappen van een benzine- en dieselmotor en is daardoor krachtig en zuinig. AutoWeek: “Deze motor (Skyactiv-X) heeft beslist een prettig karakter met zijn lineaire afgifte, dankzij atmosferische aanzuiging. Bovendien krijgt hij dankzij de 48V mild hybrid-techniek nog een extra duwtje in de rug. Dat maakt hem in de praktijk net wat zuiniger dan zijn conventionele concurrenten hier.” Door de aanwezigheid van het Mazda M Hybrid systeem en Skyactiv-X motor is de Mazda CX-30 dan ook zuiniger dan de geteste Kia XCeed en Nissan Quashqai. Van de volledig hybride Toyota C-HR wint de Mazda CX-30 het niet op zuinigheid.

Kiezen voor de Mazda CX-30?

“De Mazda CX-30 is de keuze voor wie zich onderweg een segment hoger wil wanen.” Concludeert AutoWeek. Wil jij dat ook? Plan dan een proefrit en ervaar het zelf.

Delen via

Tags:   rijtesten

  • W. Frazer schreef:

    De SKYACTIV-X MOTOR zuinig? Absoluut nuet waar. Bij rustig rihden 1 op 15,bij wat sportiever rijden zakt die daar ver onder. Ben al blij dat ik 1 op 14 haal. Dus Mazda, misschien toch maar eebs stopoen met de informatie dat de x-motor zo zuinig is. Klopt gewoon niet. Ben ik zwaar in teleurgesteld.

    • Mady van Mazda schreef:

      Geachte heer/mevrouw Frazer, Na de lancering van de Skyactiv-X motor enige maanden geleden is gebleken dat deze motor zuiniger wordt na een inrijperiode van zo’n 10.000 km. Tijdens die periode is de rijstijl van de bestuurder ook van belang, naast het feit of de auto handgeschakeld of automaat is, er 16 of 18 inch wielen onder zitten en of er regelmatig lange afstanden mee worden gereden of juist veel stadsverkeer. We kunnen daarom geen exacte verklaring geven waarom deze gebruikscijfers zo afwijken van wat de boordcomputer aangeeft. NB: de cijfers zoals door Mazda opgegeven zijn homologatie-cijfers, ofwel de resultaten van de WLTP verbruikstest. Deze test vindt binnen plaats op een testbank en is dus niet afhankelijk van weersinvloeden en hoogteverschillen. Vandaar dat dit cijfer altijd lager is dan dat van de boordcomputer, zijnde het reële verbruik. We raden u aan om even met uw auto langs een Mazda-dealer te gaan zodat deze de computer van de auto kan uitlezen op eventuele storingen in het brandstofsysteem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *