Ontspanning, Rijplezier 16-08-21 | 192 keer gezien

Mazda CX-5 review compilatie: van caravantrekker tot mobiele werkplek

Gemaakt door: Leo Thomas

De afgelopen periode zijn er meerdere reviews over de Mazda CX-5 de revue gepasseerd. Deze hebben we gebundeld om het je makkelijk te maken en de reviews eenvoudig te kunnen raadplegen en vergelijken.

Autoweek: SkyActiv-G 165 pk én automaat

Voor deze eerste rijtest met de Mazda CX-5 kiest Autoweek voor de tweeliter met 165 pk én automaat. Volgens Autoweek is het centrale display een stuk beter af te lezen doordat deze een stuk groter is (van 8 inch diagonaal naar 10,25 inch, overgenomen uit de CX-30) en de vormgeving is ook vernieuwd. Daarnaast vindt Autoweek het multimediasysteem ook sneller, die voortaan te koppelen is aan de MyMazda app zodat je op afstand enkele functies van de auto kunt bedienen.

‘Rijden doet de CX-5 nog even plezierig als altijd. Het onderstel is mooi gebalanceerd afgestemd tussen comfortabel en sportief, waarbij de demping soms wat doorslaat naar het laatste. De CX-5 stuurt fijn en is wat we een rijdersauto noemen: je wordt echt betrokken bij de techniek van de auto.’

Lees de rest van deze review in Autoweek nr. 20.  

Autoweek: SkyActiv-D 184 pk

‘Diesel rijden met een CX-5 in combinatie met een handbak voelt in tijden van afstan­delijke plug-in hybride aandrijflijnen bijna sportief aan. Dat doet deze SUV qua weg­gedrag voor zijn soort zeker ook.’

De redactie van Autoweek nam onlangs de Mazda CX-5 onder de loep, dit keer de SkyActiv-D met 184 pk. Mazda heeft deze uitvoering flink aangepakt zodat deze voldoet aan de nieuwere emissie eisen. Volgens Autoweek is het goed nieuws voor de enthousiaste automobilist dat je de dieselmotor nu ook met handbak kunt krijgen. Mazda weet volgens hen namelijk altijd een heerlijk schakelgevoel aan de manuele transmissies mee te geven.

‘De 2.2 diesel voelt verder nog net zo aan als eerst, dus als een bijzonder gretige zelfontbrander die hogere toeren niet schuwt. Rond de 1.750 toeren begint hij er heerlijk aan te sleuren zoals we dat van dit type verbrandingsmotor kennen, maar pas echt apart wordt het wanneer je hem eens flink doorhaalt in de versnellingen. Dan zwiept de toerenteller zelfs door tot iets meer dan 5.200 omwentelingen van de krukas per minuut. Ongekend voor een diesel!’ aldus Autoweek. Benieuwd naar het verdere oordeel? Lees het in Autoweek nr. 23.  

AD SkyActiv-D 184 pk

Ook het AD heeft zich gebogen over de Mazda CX-5 en vind de nieuwe D-184 verreweg de lekkerste motor die Mazda levert in de CX-5. ‘Dankzij het hoge koppel maakt dit de Japanner namelijk tot een ideale trekauto. De dieseltechniek werd opgewaardeerd en de D-184 is terug, zuiniger en beter dan ooit. De auto draait in zijn huidige gedaante alweer zo’n vier jaar mee en is in de tussentijd slechts licht opgefrist. Dat kan de auto hebben, want het model is vrij tijdloos vormgegeven en heeft weinig aanscherping nodig om de tand des tijds te doorstaan.’

Wil je weten wat ze nog meer vonden van de Mazda CX-5 lees dan het hele artikel. Wel willen we alvast verklappen dat ze erg te spreken zijn over het interieur.

Dutchcowboys SkyActiv-D 184 pk

‘Ik heb een aantal keren meerdere uren aaneengesloten in de auto zitten werken en hoewel ik af en toe, om af te schakelen, even uitstapte, heb ik op geen enkel moment ook maar enige last gehad van rug of benen.’

Ron Smeets is zeer te spreken over het comfort en de instelmogelijkheden van de stoelen, zowel voor als achterin. ‘Daardoor kun je niet alleen altijd de meest comfortabele positie achter het stuur kiezen maar, in dit geval, ook zorgen voor een bijzonder comfortabele werkhouding. Rijden in de CX-5 is een genot. Stil, strak en mede dankzij de zestraps automaat bijzonder ‘smooth’. Als mobiele werkplek is dit een auto waar ik heerlijk achterin zou kunnen plaatsnemen om onderweg te werken terwijl een chauffeur mij naar de volgende bestemming brengt.’ Weten wat hij nog meer deelt over zijn ervaring? Lees het hele artikel.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *