Financieel, Verdieping 22-02-19 | 2148 keer gezien

Minder CO2-uitstoot dankzij groeiend aantal leaseauto’s

Steeds meer mensen kiezen voor zorgeloos rijden zonder autobezit. Uit onderzoek van VNA (Vereniging Nederlandse autoleasemaatschappijen) blijkt dat het aantal leaseauto’s in Nederland eind 2018 een recordhoogte van 1 miljoen bereikt heeft. En dat is goed voor de reductie van de gemiddelde CO2-uitstoot.

Een nieuwe leaseauto stoot met zijn moderne techniek gemiddeld 6% minder CO2 uit dan de rest van het Nederlandse wagenpark. Ten opzichte van auto’s in eigendom van bedrijven is dat zelfs 15% minder.

Veel automobilisten die nu de werkgever een nieuwe leaseauto rijden, hadden anders hoogstwaarschijnlijk een oudere auto gereden die meer CO2 uitstoot. Dat geldt ook voor steeds meer particulieren die kiezen voor private lease en daarmee hun oudere auto wegdoen. Door de toenemende populariteit rijden nu al 150.000 Nederlanders in een nieuwe private leaseauto. Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar hoe meer mensen hun oudere auto verruilen voor een nieuwe leaseauto, hoe groter de bijdrage aan de doestellingen ten aanzien van CO2-reductie.

Bijkomend voordeel is dat nieuwe auto’s veiliger zijn. Dat sluit mooi aan op de doelstelling van het kabinet om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

Gestegen in alle segmenten

Het aantal leaseauto’s groeit in alle segmenten. Het zakelijke deel steeg in 2018 met 13%, terwijl het aandeel private lease maar liefst 45,6% toenam ten opzichte van een jaar eerder. Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 wordt 53% geleased en die groei lijkt alsmaar door te zetten.

Breed geïntegreerde mobiliteit

Leasemaatschappijen zijn namelijk al bezig met de volgende stap: het bieden van breed geïntegreerde mobiliteit. Dat houdt in dat een reiziger afhankelijk van locatie, tijdstip, bestemming of doel makkelijk gebruik kan maken van diverse transportmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan (deel)auto’s, fietsen, het OV of een mobiliteitsabonnement.

Goed voor economische ontwikkeling

De keuze voor een mix van verschillende mobiliteitsvormen moet zowel zakelijk als privé aantrekkelijk worden. Renate Hemerik, directeur VNA, is enthousiast over deze ontwikkeling: “Als we dat kunnen realiseren, hebben we een fantastisch product dat antwoord geeft op een aantal grote vraagstukken zoals bereikbaarheid, duurzaamheid en verkeersveiligheid, maar dat ook goed is voor de economische ontwikkeling in Nederland.”

Delen via

  • Marten Hoffmann schreef:

    Mooi verhaal maar het gaat om een verplaatsing van de CO2-uitstoot naar de landen die ‘onze’ gebruikte auto’s kopen. Daarnaast: wat voor auto’s vallen onder ‘klein zakelijk’ in de VNA/RDC-grafiek over CO2-uitstoot?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.