Nieuws 31-03-23 | 836 keer gezien

Nieuwe Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV krijgt vijf sterren van Euro NCAP

Mazda MX-30 EURO NCAP

De Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV1 heeft van Euro NCAP de maximale waardering van vijf sterren toegekend gekregen. De uitstekende resultaten van de in 2020 geteste batterij-elektrische MX-30 e-Skyactiv EV2 zijn nu officieel geëvenaard door de nieuwe plug-in hybride uitvoering.

Beide uitvoeringen van de MX-30 hebben indrukwekkende resultaten neergezet in alle vier de testcategorieën van Euro NCAP: volwassenen (inzittenden) – 91 procent, kinderen (inzittenden) – 87 procent, kwetsbare weggebruikers (voetgangersveiligheid) – 68 procent en Safety Assist – 73 procent. Bovendien kregen ze het maximale puntenaantal toegekend in de botsproeven waarbij aanrijdingen van opzij werden gesimuleerd, evenals het maximale aantal punten voor de bescherming van 6- en 10-jarige kinderen bij zowel frontale aanrijdingen als aanrijdingen van opzij.

De MX-30 was de eerste Mazda die een algemene score van vijf sterren behaalde volgens de strengere Euro NCAP-beoordelingen die in 2020 hun intrede hebben gedaan, waarbij de nadruk sterker ligt op de bescherming van de inzittenden, de bescherming na een botsing en de geavanceerde rijassistentiesystemen.

Deze uitstekende prestatie is het resultaat van drie belangrijke factoren. De Skyactiv Vehicle Architecture zorgt in zijn nieuwste vorm voor een zeer stijve, schokabsorberende en toch lichte carrosserie. Een breed scala aan geavanceerde i-Activsense-veiligheidstechnologieën helpt bestuurders potentiële risico’s te herkennen en de kans op schade of letsel te verkleinen. Hoge normen wat betreft voetgangersbescherming verminderen de gevolgen van een aanrijding met kwetsbare weggebruikers.

Mazda’s nieuwe plug-in hybride biedt dezelfde eigenschappen als de volledig elektrische MX-30 en maakt het tegelijkertijd mogelijk om een batterij-elektrische auto in meer situaties in te zetten. Dankzij een 17,8 kWh-accu heeft de e-Skyactiv R-EV een volledige elektrische actieradius van 85 km. De geheel nieuwe 830 cm³ benzinemotor met één rotor, die gebruikmaakt van Mazda’s unieke rotatiemotortechnologie, doet dienst als generator om langere afstanden te kunnen afleggen zonder bang te hoeven zijn voor een tekortschietende actieradius of het ontbreken van laadmogelijkheden. Doordat een mechanische verbinding tussen de motor en de wielen ontbreekt, fungeert de rotatiemotor als generator, zodat de MX-30 e-Skyactiv R-EV altijd wordt aangedreven door de elektromotor, wat voor een naadloze EV-rijervaring zorgt.

Mazda heeft meer dan een halve eeuw ervaring in de ontwikkeling van rotatiemotoren en koos de rotatiemotor voor deze toepassing vanwege zijn unieke vermogen om het vereiste vermogen te leveren door middel van een compacte, lichte en gemakkelijk in te bouwen unit. De rotatiemotor is geplaatst naast de generator en de motor met hoog vermogen in de motorruimte. De combinatie van een accu met een capaciteit van 17,8 kWh en een brandstoftank met een inhoud van 50 liter levert een unieke plug-in hybride op met een flexibele totale actieradius van maximaal 680 km, terwijl de CO2-uitstoot van slechts 21 g/km (volgens de WLTP-norm) zorgt voor toonaangevende milieuprestaties.

Een opvallend designelement van de MX-30 zijn de Freestyle-portieren, een historische link naar de Mazda RX-8 uit 2003. Dit heeft echter geen negatieve invloed op het veiligheidsniveau. “Een analyse van het vervormde element bij de frontale offset-test wees uit dat de structuur van de MX-30 geen hoog risico vormde voor de inzittenden bij een frontale offset-botsing”, aldus de testers. “Bij zowel de zijwaartse barrièreproef die een botsing met een ander voertuig simuleerde als de zwaardere zijwaartse paalbotsing was de bescherming van alle kritieke carrosseriedelen goed en de auto scoorde maximale punten voor deze twee proeven.”

Mazda streeft naar een toekomstige maatschappij zonder auto-ongelukken en werkt voortdurend aan de verbetering van de veiligheidsprestaties in het kader van de Mazda Proactive Safety-filosofie. De superieure rijdynamiek die het resultaat is van Mazda’s Skyactiv Technology draagt ook bij aan de hoge mate van rijveiligheid die de nieuwe Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV biedt. Doordat de auto gemakkelijker te besturen is, vermindert deze technologie de kans op ongelukken zonder afbreuk te doen aan Mazda’s traditionele rijplezier.

De MX-30 e-Skyactiv R-EV is verkrijgbaar in Nederland voor een vanafprijs van € 36.990,- inclusief kosten rijklaar maken en btw.

  • De Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV plug-in hybride behaalde even indrukwekkende resultaten als de in 2020 geteste batterij-elektrische-uitvoering.
  • Het model behaalde een score van 91 procent bij de beoordeling van de bescherming van volwassenen en van 87 procent bij die van kinderen.
  • Voorzien van een unieke aandrijflijn met 17,8 kWh accu en een 830 cm³ grote rotatiemotor die dienstdoet als generator.
  • De MX-30 e-Skyactiv R-EV wordt altijd aangedreven door de elektromotor en biedt een volledig elektrische actieradius van 85 km en een totale actieradius van maximaal 680 km.

Delen via

  • P. Coenegracht schreef:

    Als ik de de actie radius bekijk van 680km valt mij dit een beetje tegen.
    Rijd momenteel de CX30 en kom regelmatig over de 700 Km.
    Had hogere verwachtingen over het verbruik van de rotatie motor in combinatie met de accu en de electro motor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *