Nieuws 01-08-11 | 15129 keer gezien

Rear Vehicle Monitoring (RVM) wint award

Rear Vehicle Monitoring system van Mazda bekroond met ‘EuroNCAP Advanced’ Award

Het Rear Vehicle Monitoring system (RVM) van Mazda, zoals dat beschikbaar is op de Mazda3, is bekroond met de felbegeerde ‘EuroNCAP Advanced’ Award, die zal worden uitgereikt op de komende Autosalon van Frankfurt, de IAA 2011.

EuroNCAP was bij de beoordeling met name onder de indruk van de vele voordelen die het systeem biedt op het gebied van veiligheid. RVM helpt de bestuurder gevaarlijke situaties of zelfs botsingen met andere voertuigen te voorkomen tijdens het wisselen van rijstrook. Twee radarsensoren, gemonteerd links en rechts in de achterbumper, meten voortdurend de afstand en de relatieve snelheid van omringende voertuigen.

Bij snelheden boven de 60 km/u waarschuwt Mazda’s RVM de bestuurder met een oranje oplichtend icoontje in de buitenspiegel aan de zijde waar ofwel een voertuig zich in de dode hoek bevindt, ofwel een voertuig dit gebied binnen 5 seconden zal binnenrijden, gerekend tot een afstand van 50 meter achter de Mazda. Indien de bestuurder toch de richtingaanwijzer aanzet in de richting van het naderende voertuig zal het oranje icoontje snel gaan knipperen en klinkt er een waarschuwingssignaal om de bestuurder te waarschuwen niet van rijstrook te wisselen. Het systeem werkt onder nagenoeg alle weersomstandigheden en detecteert alle soorten voertuigen, inclusief motorfietsen.

Mazda heeft onderzocht dat bijna 5 % van alle ongevallen plaatsvindt tussen voertuigen die dezelfde rijrichting hebben, waarbij 80 % te wijten is aan het onzorgvuldig veranderen van rijstrook. Dankzij de specifieke eigenschappen van de RVM van Mazda moet het systeem in staat geacht worden om meer dan de helft van dit soort ongelukken te voorkomen.

Mazda was de eerste Japanse autofabrikant die een RVM systeem op de Europese markt introduceerde met de Mazda6 in 2008. Vervolgens werd het ook leverbaar op de Mazda3 en de CX-7 in 2009 en zal het ook worden geïntroduceerd op de nieuwe Mazda CX-5, zoals deze zijn Wereldpremière heeft op de IAA 2011 in september, samen met de facelift van de Mazda3.

‘EuroNCAP Advanced’ beloont high-tech veiligheidssystemen

In 2010 begon ‘EuroNCAP Advanced’ met de erkenning en beloning van fabrikanten die nieuwe veiligheidstechnologieën ontwikkelden, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze de veiligheid voor zowel consumenten als de samenleving vergroten.

EuroNCAP is een onafhankelijk organisatie op het gebied van crashtests, samengesteld uit consumentorganisaties en belangenverenigingen voor auto en transport uit verschillende Europese landen. Sinds 1997 beoordeelt deze organisatie auto’s op hun veiligheidsvoorzieningen en crashbestendigheid.

Veiligheid heeft altijd hoog in het vaandel gestaan bij Mazda. Bij de laatste gecombineerde veiligheidstest van de Mazda3 bij EuroNCAP behaalde het model de maximale score van 5 sterren (voor bescherming volwassenen, bescherming kinderen, bescherming voetgangers en de passieve en actieve veiligheid van het voertuig zelf). De Mazda6 scoorde volgens deze regels eveneens de maximale 5 sterren in hetzelfde jaar. De Mazda2 (2007) en de Mazda5 (2005) scoorden ook 5 sterren voor de bescherming van volwassenen, volgens het vorige puntensysteem van EuroNCAP.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *