Ontspanning, Technologie 01-12-20 | 428 keer gezien

Uitvoerig onder de loep genomen: de Mazda MX-30

rijtests Mazda MX-30

Onlangs heeft Mazda haar eerste, volledig elektrische auto op de markt gebracht in crossover-vorm: de Mazda MX-30. Om de Mazda MX-30 net zo fijn en vol gevoel te laten rijden als andere Mazda’s, zijn er een aantal punten waarop de Mazda MX-30 verschilt ten opzichte van andere elektrische auto’s: zo is het accupakket bijvoorbeeld compact en licht gehouden, om een optimale rijervaring te kunnen waarborgen en een zo laag mogelijke ‘footprint’ op het milieu te hebben bij de productie ervan. Ook in het ontwerp van zowel in- als exterieur zijn unieke elementen opgenomen, zoals de tegendraads openende portieren, om de instap gemakkelijker te maken, en de zwevende middenconsole, voor optimaal ruimtegebruik.

Benieuwd of deze bovenstaande toepassingen ook daadwerkelijk bijdragen aan de rijbeleving van de consument? Lees dan hieronder een aantal conclusies uit verschillende rijtests met de Mazda MX-30.

‘Typisch Mazda’

Om te beginnen heeft het AD een test uitgevoerd met de Mazda MX-30. Bekende autojournalist Werner Budding laat hierin zijn mening vallen over de crossover. In het artikel wordt de Mazda MX-30 bestempeld als een auto ‘voor erbij of voor regionaal gebruik’, omdat het compacte en lichte accupakket ook een lagere actieradius en laadsnelheid met zich meebrengt. Budding is zeer positief over het gedurfde uiterlijk en het prettige rijkarakter van de auto, dat wordt neergezet als ‘typisch Mazda’. Ook het hoogwaardig afgewerkte interieur weet hem te charmeren.

Multitest van de ANWB

Vervolgens is de ANWB aan de beurt. Het testpanel van de organisatie heeft een multitest met elektrische auto’s tot €40.000 achter de rug. Hierbij worden er elf auto’s ingedeeld in vier categorieën: stadsauto’s, kleine gezinsauto’s, gezinsauto’s en crossovers. De Mazda MX-30 is in de test opgenomen in de crossover-categorie, en neemt het hierin op tegen de MG ZS EV en de Hyundai Kona Electric. De auto’s worden onder andere beoordeeld op basis van batterijgrootte, actieradius en prijs/kwaliteitverhouding. Omdat de Mazda MX-30 met name gefocust is op rijbeleving en een lage ecologische voetafdruk, komt hij helaas niet als winnaar uit de test. Het design en alle aanwezige luxe in combinatie met de prijs weten wel indruk te maken.

De mening van het zuiden

Ook ‘De Limburger’ heeft de Mazda MX-30 uitvoerig onder de loep genomen. Evenals bij het AD komt hier naar voren dat onze elektrische crossover een erg eigen identiteit heeft ten opzichte van de elektrische concurrentie. In het artikel worden met name de luxe standaarduitrusting en premium-uitstraling (en dito materiaalgebruik) in het zonnetje gezet. Ook benoemt de auteur dat de Mazda MX-30 in de nabije toekomst ook als versie met wankelmotor range-extender gaat komen, om de actieradius te vergroten. Het oordeel van de auteur: wie genoegen neemt met 200 kilometer actieradius en de binnenruimte van een flinke stadsauto, heeft aan de MX-30 een innemende EV met veel uitrusting en een luxe uitstraling.

Op basis van bovenstaande informatie valt te herleiden dat de nieuwe, elektrische Mazda MX-30 zeker in de smaak valt op het gebied van rijbeleving, uitrusting en luxe. Je hebt aan de Mazda MX-30 een heel fijn rijdende en luxe elektrische crossover die je weer van autorijden zal laten genieten, op een duurzame manier.

Delen via

Tags:   elektrisch rijden

  • Ruud Surstedt schreef:

    Jammer dat de actieradius in de praktijk +/- 40% lager is dan opgegeven door Mazda. Zelfs het opgegeven accu vermogen is lager. Maar verder niets dan lof.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *