De Mazda CX-60 is een luxueuze SUV met een zeer krachtige en toch zuinige plug-in hybride aandrijflijn. Als zakelijk rijder profiteer je met deze plug-in hybride van verschillende financiële voordelen. We leggen graag uit waarom een hybride met een stekker interessant is voor zakelijk gebruik.

Uitleg plug-in hybride

Een plug-in hybride is een auto die niet alleen een verbrandingsmotor heeft, maar ook de mogelijkheid heeft om een bepaalde afstand volledig elektrisch te rijden. Daarvoor is de auto uitgerust met een elektromotor en een batterij die je met een stekker kunt opladen.

In het geval van de Mazda CX-60 praten we over een wel heel krachtige plug-in hybride. Het systeemvermogen van de benzine- en elektromotor komt uit op 327 pk met een systeemkoppel van liefst 500 Nm. Dat zijn indrukwekkende cijfers.

Volledig elektrisch rijden

Op een volle lading stroom kan de Mazda CX-60 tot wel 63 kilometer volledig elektrisch rijden volgens de WLTP-testnorm. Dat is genoeg voor de meeste zakelijke ritten en voor woon-werk verkeer. Hoe vaker je elektrisch rijdt, hoe lager de kosten per kilometer. Dat is niet alleen voor zakelijk rijders interessant, maar uiteraard ook voor particuliere rijders.

Je profiteert daarnaast van verschillende andere financiële voordelen.

Halftarief van de wegenbelasting

Een van de financiële voordelen van de Mazda CX-60 Plug-in Hybrid is dat je profiteert van een halftarief van de wegenbelasting, de zogeheten MRB (motorrijtuigenbelasting). Dit halftarief geldt nog tot en met eind 2024. Het halftarief geldt overigens alleen voor auto’s met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Met deze CX-60 zit je veilig. Die heeft namelijk een gemiddelde CO2-emissie van slechts 33 g/km.

Gunstig BPM-tarief

Een ander financieel voordeel van een plug-in hybrides is een gunstig BPM-tarief. De hoogte van BPM, ook wel aanschafbelasting genoemd, is in Nederland gebaseerd op de CO2-uitstoot. Door de lage CO2-uitstoot van de CX-60 betaal je aanzienlijk minder BPM en valt ook de fiscale waarde lager uit. Dat heeft weer een gunstige uitwerking op de bijtelling. Bijtelling mag je zien als de fiscale kosten van het privégebruik van een auto van de werkgever. Het berekenen van bijtelling gebeurt op basis van een percentage van de fiscale waarde (cataloguswaarde) van de auto. Je betaalt als zakelijk rijder bijtelling wanneer je meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt.

Lagere gebruikskosten

Nog een belangrijk financieel voordeel is dat je met een plug-in hybride de gebruikskosten drastisch kunt verlagen, door zoveel mogelijk elektrisch te rijden. De kosten vallen helemaal laag uit als je de auto thuis of op het werk kunt opladen met zonnepanelen. Hoe vaker je elektrisch rijdt, hoe groter het financiële voordeel. Het accupakket van 17,8 kW is dankzij een 7,4 kW lader bovendien snel op te laden in 1,5 uur, van 20 tot 80 procent.

Duurzame keuze

De plug-in hybride Mazda CX-60 is een duurzame keuze als het gaat om mobiliteit. Een groen A-energielabel en een CO2-emissie van minder dan 50 g/km zijn ook aspecten die zorgen voor een ‘groen’ wagenpark. Het afleggen van langere afstanden is dankzij de benzinemotor geen enkel probleem. Alle andere ritten kunnen zo goed als volledig elektrisch. Met een CX-60 is het zorgeloos ondernemen.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *