Technologie, Verdieping 18-07-22 | 1440 keer gezien

Schadelast van je wagenpark verlagen? Bijna kwart minder schade door ADAS

Wist je dat de meeste verkeersongevallen in Nederland gebeuren onderweg van, naar of voor het werk? En dat ongelukken op de Nederlandse wegen de maatschappij een kleine 20 miljard euro per jaar kost? Een torenhoge prijs die voor een groot deel op het conto komt van werkgevers en werknemers. Lees hier waarom ADAS helpt om de schadelast van je wagenpark te verlagen.

Een verkeersongeluk zit in een klein hoekje. Niet zelden de dode hoek om preciezer te zijn. Uit onderzoek door het Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) blijkt dat de meeste verkeersongevallen worden veroorzaakt doordat de bestuurder niet goed kijkt. Denk bijvoorbeeld aan het niet goed in de spiegels of over de schouder kijken.

Afleiding door smartphonegebruik is ook een van de grootste gevaren in het hedendaagse verkeer. Samen met beslissingsfouten van de bestuurder – zoals te hard rijden, te snel een bocht nemen of andermans rijgedrag verkeerd inschatten – zorgen al deze ‘human errors’ voor maar liefst 94% van alle verkeersongevallen.

Miljarden euro’s schadelast per jaar

Werkend Nederland legt jaarlijks circa 40 miljard kilometers af voor woon-werkverkeer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gros van alle verkeersongevallen gebeurt tijdens reizen van, naar of voor het werk. Volgens Het Verbond van Verzekeraars kosten alle ongevallen de maatschappij een kleine 20 miljard euro per jaar. Ongeveer een kwart daarvan komt alleen al door de schade aan voertuigen.

Dit (financiële) gegeven is niet alleen een doorn in het oog van de maatschappij, maar vooral voor de betrokken werkgevers en werknemers. Zowel de directe als de indirecte kostenpost als gevolg van een verkeersongeval van een personeelslid kan flink in de papieren lopen – vooral bij letsel en/of langdurig ziekteverzuim. Onder andere brancheorganisatie BOVAG, veiligheidsinstituut Euro NCAP en het Verbond van Verzekeraars pleiten dan ook voor meer aandacht voor intelligente assistentiesystemen in auto’s, ook wel aangeduid als ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Diverse studies, waaronder die van VMS | Insight in opdracht van BOVAG en van het Data Analytics Centre (DAC), wijzen uit dat ADAS significant bijdraagt aan een daling van verkeersschade. Door meer focus te leggen op verkeersveiligheid bij arbeid gerelateerde mobiliteit kan het aantal jaarlijkse schadegevallen fors worden teruggebracht. Volgens de studies resulteert de toename van het aantal personenauto’s met assistentiesystemen in 23% minder schadegevallen in 2030. Sommige van deze systemen verlagen de kans op een ongeval zelfs met twee derde (circa 67%) ten opzichte van auto’s zonder ADAS.

Mazda en ADAS

Als toonaangevende autofabrikant op het gebied van veiligheid besteedt Mazda veel aandacht aan de integratie van ADAS in de modellen onder de noemer i-Activsense. Gebleken is dat met name een automatisch noodremsysteem, dodehoekdetectie, rijstrookassistentie en een automatische parkeerfunctie een positief effect hebben op het terugdringen van autoschades. Bij Mazda heten deze slimme systemen respectievelijk Emergency Brake Assist, Blind Spot Monitoring, Lane Keep Assist en Park Assist.

Het is niet voor niets dat Mazda volgens Euro NCAP behoort tot de veiligste automerken op de markt. Behalve de bescherming van inzittenden tijdens een botsing, speelt ook de aanwezigheid én de werking van ADAS een steeds grotere rol in de veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP. Van de vijftien Mazda modellen die tussen 2012 en 2022 door Euro NCAP zijn getest, ontvingen elf de maximumscore van vijf sterren, waaronder de laatste zes. De Mazda CX-30 behaalde in 2019 zelfs de hoogste veiligheidsscore ooit bij een Euro NCAP-test.

Kan hieruit geconcludeerd worden dat een Mazda als (lease)auto een gezonde investering is voor werkgevers, werknemers en wagenparkbeheerders? Het betaamd in ieder geval van goedwerkgeverschap als werkgevers hun rol nemen door verkeersveiligheid een vast aandachtspunt binnen hun organisatie te maken.

Misschien vind je dit ook leuk