Autobelastingen in 2026: dit maakt Prinsjesdag duidelijk

Prinsjesdag 2025 maakt meer duidelijk over de autobelastingen in 2026. Er gaat het nodige veranderen, voor zowel particulieren als bedrijven. De overheid scherpt bestaande regelingen aan en schaft voordelen voor bepaalde voertuigen stap voor stap af. Wat betekent dit concreet voor jou als automobilist?

Bijtelling in 2026
Tot en met 2025 profiteer je nog van een belastingvoordeel bij de bijtelling van elektrische auto’s. Vanaf 2026 verdwijnt dit voordeel volledig. Voor nieuwe elektrische auto’s betaal je dan 22% bijtelling over de hele fiscale waarde, hetzelfde percentage dat ook geldt voor benzine- en dieselauto’s. Daarmee vervalt het verschil dat elektrisch rijden de afgelopen jaren aantrekkelijker maakte voor zakelijke rijders.
Mazda geeft in 2025 een bijtellingsgarantie op de volledig nieuwe Mazda6e. Wie deze stijlvolle elektrische Mazda vóór 30 september 2025 besteld, profiteert gegarandeerd vijf jaar lang van gunstige bijtelling. Dat wil zeggen: 17% tot een bedrag van 30.000 euro en voor alles boven 30.000 euro wordt gerekend met 22% bijtelling. In 2026 vervalt de categorie van 17% en wordt de bijtelling voor elektrische auto’s gelijkgetrokken worden met die van benzine- en dieselauto’s. Per 1 januari 2026 geldt dus ook voor volledig elektrische auto’s een bijtelling van 22% over de complete cataloguswaarde.

Motorrijtuigenbelasting (MRB) in 2026
In 2025 is voor het eerst MRB ingevoerd voor volledig elektrische auto’s, tegen 25% van het normale tarief. Dat percentage stijgt in stappen. In 2026 komt dit neer op 70% van het reguliere tarief, volgens de laatste plannen in de Voorjaarsnota (eerder werd 75% genoemd). Dit percentage kan nog wijzigen, maar de trend is duidelijk: het MRB-tarief van elektrische auto’s beweegt de komende jaren steeds meer in de richting van het volledige benzinetarief.
BPM in 2026
Sinds 2025 betaal je voor elektrische personenauto’s een vast BPM-tarief van 667 euro. Voor bijzondere elektrische voertuigen, zoals campers, rolstoelauto’s en elektrische motorfietsen, gold echter een ander (onvoordeliger) systeem. Dit is nu gerepareerd. Met terugwerkende kracht geldt ook voor deze voertuigen een vast bedrag: 667 euro voor bijzondere elektrische personenauto’s en 200 euro voor elektrische motorfietsen. Het BPM-tarief voor 100% elektrische auto’s blijft staan op 667 euro.
Accijns: verlaging houdt langer aan
Ook de brandstofprijzen worden beïnvloed door Prinsjesdag. De eerder ingevoerde accijnsverlaging op fossiele brandstoffen zou op 1 januari 2026 eindigen, maar die maatregel blijft een jaar langer van kracht. Voor automobilisten betekent dit dat de brandstofprijs aan de pomp voorlopig lager blijft dan zonder deze verlaging het geval zou zijn.